همگان باید با اندیشه های امام رضا علیه السلام آشنا شوند

دبیر علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) گفت: همگان باید با اندیشه های امام رضا علیه السلام آشنا شوند.

به گزارش عتبه نیوز، دبیر علمی پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع)، در این جلسه که عصر شنبه۲۴تیر در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان کرد: پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) با عنوان «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» تدارک دیده شده ‌است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سعید رضا عاملی ابراز کرد: انتخاب این موضوع از یک سو، بازخوانی یک نیاز عمومی در جهان است و از سوی دیگر، عدالت بنیادی‌ترین امری است که در ساختار اندیشه الهی و اسلامی مطرح است. 

عاملی با بیان اینکه همگان باید با اندیشه‌های ناب امام رضا(ع) آشنا شوند، ادامه داد: موضوع عدالت و تبعیض مسئله و دغدغه جهانی است، از همین رو این موضوع برای پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که پس از یک وقفه ۳۰ ساله برگزار خواهد شد، انتخاب شده است.

آشنایی جهانیان با نگاه عدالت گرایانه امام رضا(ع)

دکتر زهره سادات خوارزمی دبیر بخش بین‌الملل کنگره جهانی حضرت رضا(ع)نیز در ادامه این نشست، با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با اشخاص، اندیشمندان و مراکز داخلی و خارجی مرتبط با حوزه بین‌الملل کنگره، گفت: با توجه به بررسی ها، گفت وگوها و رایزنی هایی که داشته ایم، معتقدیم می توانیم گروهی از اسلام شناسان سراسر جهان را به مشارکت در برگزاری این کنگره دعوت نماییم و دیدگاه هایمان را با آن ها درباره مفهوم عدالت به اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: این کنفرانس و کنگره با هدف آشنایی جهانیان با نگاه عدالت گرایانه امام رضا(ع) و نگاه ضد تبعیض اجتماعی ایشان در حال تدارک است و در نظر داریم این نگاه و آموزه‌ها را در جهان امتداد دهیم.

احیاء گفت وگوی ادیان از ویژگی های حضرت رضا(ع)

دکتر واعظی نیز از دیگر اعضای کمیته علمی این کمگره، در سخنانی با بیان اینکه عدالت اجتماعی ادبیات شناخته شده ای در جهان است، گفت: باید نسبت به عدالت اجتماعی بیشتر کار کنیم و در همین راستا باید گزیده‌ای ازکلام و معارف امام رضا(ع) را استخراج کرده و در اختیار مخاطبان جهانی خود قرار دهیم. خوشبختانه آموزه‌های ارزشمندی از خطبه‌های امام علی(ع) در نهج البلاغه و نامه مالک اشتر گرفته تا معارف حضرت رضا(ع) در اختیار داریم که باید در جهت معرفی بیشتر آن ها تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: در این رابطه از جمله ویژگی های امام رضا(ع) علاوه بر احیای گفت وگوی بین ادیانی، بحث‌های عدالت اجتماعی است که ایشان آن را در عمل نشان دادند و نشر این مهم نیاز به تامل و نعمق بیشتر دارد.

بهره‌مندی از ظرفیت سایر کشورها در برگزاری پیش نشست‌ها

در ادامه این نشست دکتر زالی دیگر عضو کمیته علمی کنگره، نیز با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت سایر کشورها در برگزاری پیش نشست‌ها، گفت: خوشبختانه برخی از کشورها آمادگی برگزاری پیش‌نشست‌های این کنگره را دارند که باید در دستور کار کنگره قرار گیرد. 

آموزه‌هایی که همه «کلهم نور» هستند

وی اضافه کرد: گاهی اوقات یک جمله کوتاه از حضرت رضا(ع) تبدیل به یک مقاله می‌شود، در واقع برای ما فرایند مهم است نه صرفا برگزاری کنگره. بحث تدین امام رضا(ع) موضوعی درون دینی نیست و می‌تواند همگان را به بحث وادار کند، برخی از آموزه‌های حضرت کلیدی هستند و مسیر را برای سایر بحث‌ها باز می‌کنند. دکتر زالی ادامه داد: آموزه‌های حضرت همه «کلهم نور» هستند و در واقع دفاع از مکتب تشیع با منش گفتمانی حضرت بسیار مهم است و این اساس باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه حضرت با ادیان مختلف اعم از مسیحیت، یهودیت و ... بحث و گفت وگو داشتند و این مهم در تاریخ ثبت شده است برای ما یک برگ امتیاز است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.وی در ادامه به آمادگی برخی از کشورها برای برگزاری پیش نشست‌های این کنگره اعم از اندونزی، تانزانیا، آفزیقای جنوبی و... اشاره کرد.

ارائه بسته‌ای برای موضوع عدالت 

دکترعظیم‌زاده عضو دیگر کمیته علمی هم در مطالبش به واژه عدالت اشاره کرد و گفت: واژه عدالت در غرب رواج دارد و نگاه حکمی و فلسفی در بحث عدالت وجود دارد، پیشنهاد بنده ارائه بسته‌ای برای عدالت است تا بستر مقالات فراهم آید.

وی ادامه داد: اگر با بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ارتباط و هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم می‌توانیم از منشورات و مباحث جشنواره‌های بین المللی گذشته استفاده کنیم و کنگره را از نقطه قابل توجهی آغاز و ادامه دهیم.

عظیم‌زاده خاطر نشان کرد: متاسفانه بیماری ایپیدمی در کشور ما وجود دارد و آن هم اعمال سلیقه‌ در نگارش پژوهش هاست، ما باید یک بار برای همیشه استاندارد پژوهشی را طبق استانداردهای بین المللی و علمی پیش ببریم

کد خبر 1633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha