آماده‌باش برای اعتکاف تمدن‌ساز

با نزدیک شدن به ایام برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ماه رجب، هشتمین هم‌اندیشی راهبری اعتکاف سراسر کشور در مشهد برگزار شد.

با نزدیک شدن به ایام برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ماه رجب، هشتمین هم‌اندیشی راهبری اعتکاف سراسر کشور در مشهد برگزار شد. این رویداد با هدف برنامه‌ریزی و انسجام‌بخشی به فعالیت ستادهای اعتکاف سراسر کشور، میزبان نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، مدیران حوزه‌های علمیه، مسئولان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مدیران استانی سازمان تبلیغات اسلامی بود و جمعی از شخصیت‌های علمی و حوزوی راهکارهای خود را ارائه دادند. همچنین با هدف گسترش این سنت حسنه و تمدن‌ساز در کشورهای اسلامی، برخی شخصیت‌های بین‌المللی نیز در این هم‌اندیشی حضور داشتند. در حاشیه این رویداد، نشست‌های تخصصی در موضوعات نوآوری در اجرای مراسم اعتکاف، ظرفیت اعتکاف در هویت‌بخشی به نسل جوان، معنویت و راهبردهای فرهنگی اعتکاف و اعتکاف دانشجویی و دانش‌آموزی شکل گرفت. به گفته رئیس ستاد مرکزی اعتکاف، پس از دو سال شیوع ویروس کرونا، سال گذشته بیش از ۶۰۰هزار نفر معتکف شدند که حدود دو سوم از این جمعیت، جوانان دهه هشتادی بوده‌اند.

آنچه در ادامه می‌خوانید برشی از بیانات برخی از میهمانان این هم‌اندیشی است.

تمرین زندگی با خدا

آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان: قرن بیست و یکم، قرن زورگویی و حکومت پول نخواهد بود و ایدئولوژی، فرهنگ و تمدن‌، سیادت خواهد یافت. تنها فرهنگی که بر همه فرهنگ‌ها سبقت خواهد گرفت، اسلام است و تمدن اسلامی واقعیتی است که اسلام را در سراسر جهان توسعه خواهد داد. بزرگ‌ترین امتیاز تمدن اسلام بر تمدن شرق و غرب این است تمدن اسلامی، زندگی با خدا را برای بشر به ارمغان می‌آورد و اعتکاف، بزرگ‌ترین تمرین زندگی با خداست. از این‌رو اعتکاف یک موضوع تمدن‌ساز است. اعتکاف به معنای اقبال و رو آوردن به خدا و عالی‌ترین ابزاری است که می‌تواند تمدن اسلامی را در زندگی انسان‌ها به جریان درآورد و نهادینه کند.

سلاح جنگ اراده‌ها با اسرائیل

شیخ ناجی حمادی، از مدیران فرهنگی حزب‌الله لبنان: ما در لبنان توفیق برپایی مراسم اعتکاف را به‌صورت سالانه داریم و به برکت همکاری با ستاد مرکزی اعتکاف در ایران، امیدواریم به‌زودی شاهد پیشرفت و اثربخشی بیشتر اعتکاف در لبنان باشیم. اعتکاف هم برای جهاد اصغر و هم برای جهاد اکبر می‌تواند نقش‌آفرین باشد و یکی از آثار مهم آن، تقویت اراده‌هاست؛ به‌ویژه در لبنان که همواره با دشمن صهیونیستی درگیر است و برگزاری مراسم اعتکاف، روح مقاومت جوانان لبنانی را تقویت می‌کند.

یکی از جلوه‌های درگیری میان ما و دشمن صهیونیستی، جنگ اراده‌هاست و رویارویی قدرتمند حزب‌الله با رژیم صهیونیستی آن‌ها را در برابر مقاومت، مغلوب کرده است. حزب‌الله لبنان هرچه دارد را از ایران الگو گرفته است.

رونق مساجد در سایه اعتکاف

حجت‌الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور: اعتکاف از اعمال مهمی بود که پیش از انقلاب تقریباً فراموش شده بود، اما در سایه جمهوری اسلامی دوباره مطرح شد و بسیاری از معتکفان نیز نسل نو هستند. اعتکاف یعنی خلوت کردن برای خود؛ انسانی که دائم گرفتار است، وقت و فرصتی برای فکر کردن و بازگشت به خود نیاز دارد. در سایه اعتکاف می‌توان ضعف‌های انجام اعمال دینی، مثل اشکال در قرائت قرآن و احکام نماز را نیز برطرف کرد. در صدر اسلام همه امور مسلمین در مسجد انجام می‌شد و باید از ایام اعتکاف برای رونق مساجد هم استفاده کرد. رفع شبهات در حوزه دین، اخلاق، اعتقادات و انقلاب از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان برای اعتکاف در نظر گرفت.

فرصتی برای پاسخ به شبهات مردم

حجت‌الاسلام راجی، مدیر اندیشکده راهبردی سعدا: مردم در جامعه با ۱۵۰ شبهه بسیار پرتکرار مواجه هستند که ۱۷ شبهه از این تعداد در فتنه سال گذشته به‌شدت پررنگ بود. این ۱۵۰شبهه پرتکرار، ناظر بر ۶ محور است و برای این ۶ محور باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و آن‌ها را به شیوه درست برای مردم تبیین کنیم. مهم‌ترین شبهات در زمینه مشکلات کشور شامل تورم، ارزش پول ملی، خودرو، بیکاری، مسکن و فساد است که باید تبیین شود آیا این مشکلات به وسیله انقلاب اتفاق افتاده یا محصول فاصله گرفتن از آرمان‌های نظام و انقلاب است. در ایام اعتکاف ضروری است این محورها برای معتکفان تبیین شود و به شبهات پرتکرار آنان در این مراسم معنوی بزرگ، پاسخ دهیم.

ائمه جماعات؛ رکن اعتکاف در مساجد

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور: اعتکاف یک هدیه آسمانی و عطیه عرشی و نشانه عنایت الهی و لطف خدای متعال به بندگان خودش است. باید نگاه خود به اعتکاف را تغییر دهیم و این مراسم را غنیمت بشماریم؛ چراکه اعتکاف، عنایت خدای متعال و حضرت حجت(عج) برای انقلاب اسلامی و حرکت ایمانی در سطح جهان است که از این رهگذر امکان نیروسازی و جریان‌سازی وجود خواهد داشت.

اعتکاف، هدیه خاص الهی برای انقلاب اسلامی و نسل جوان است و باید از ظرفیت آن برای ساخت انسان مؤمن صالح و تراز انقلاب اسلامی استفاده کرد. رهبر معظم انقلاب امام جماعت را رکن مسجد می‌دانند و اعتکاف نیز باید با محوریت امام جماعت برگزار شود.

معنویت؛ زمینه‌ساز اهداف انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم: استقبال و انگیزه جوانان، به‌ویژه دانشگاهیان در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، از معجزات انقلاب اسلامی است و این معجزه در فضای مادی‌گرایی و غرب‌زده جهان، خود را بیشتر نشان می‌دهد.

اعتکاف در زمینه‌سازی معنوی و ایجاد انگیزه‌های مخلصانه برای ارائه خدمات اجتماعی، نقش مهمی ایفا و زمینه رشد همه‌جانبه‌ای را برای جامعه اسلامی فراهم می‌کند. معنویت جدا از خدمت به جامعه و اهداف عدالت‌خواهانه نظام جمهوری اسلامی، معنویت جامعی نیست؛ چراکه اسلام ذاتاً یک مقوله اجتماعی است و ابعاد معنوی آن نیز ثمرات اجتماعی دارد. معنویت، زمینه‌ساز رشد اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی است و در حقیقت، استقلال، عزت و دفاع از کشور بدون عمق بخشیدن به وجوه معنوی در جوانان، ممکن نیست.

منبع: روزنامه قدس
کد خبر 3053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha