برقراری روابط سیاسی با عربستان زمینه ساز توسعه زیارت اماکن مقدسه جهان اسلام

حدود هشت سال از توقف عمره مفرده برای ایرانیان می‌گذرد. اکنون که با امضای توافق سه جانبه، روابط سیاسی با عربستان از سرگرفته می‌شود، به نظر می‌رسد که از تابستان سال آینده اعزام زائران کشورمان به عمره مفرده برقرار شود.

اکنون که خبرهایی از برقراری روابط سیاسی با عربستان شنیده می‌شود و بیانیه مشترک ایران، چین و عربستان برای حل و فصل موضوعات بین تهران، ریاض و برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان امضا شده است و از طرفی هم مسؤولان عنوان کرده‌اند که تا ۲ ماه آینده فعالیت کنسولی برقرار و سفارتخانه ۲ کشور فعالیت خود را از سرمی‌گیرند، بسیاری از مشتاقان زیارت خانه خدا، در انتظار تعیین تکلیف عمره مفرده هستند.

مسجدالحرام در تابستان سال جاری

برقراری روابط ایران و عربستان و تحقق شروط ایران برای ازسرگیری عمره مفرده

عمره مفرده برای ایرانیان از فروردین سال ۱۳۹۴ متوقف شد و حدود هشت سال است که ۶ میلیون ایرانی در انتظار برقراری این سفر معنوی هستند. در سال‌های گذشته نیز که مذاکراتی با طرف سعودی‌ به منظور از سرگیری سفر ایرانیان به عمره مفرده انجام شده بود، سعودی‌ها شروط ایران را پذیرفته بودند و از حضور ایرانیان استقبال کردند. اما مشکل اصلی در اعزام نشدن زائران کشورمان به عربستان، نبود سفارتخانه و حمایت‌های کنسولی از زائران در طول این سفر معنوی بود.

با توافق صورت گرفته به نظر می‌رسد بزودی روابط ایران و عربستان برقرار می‌شود که در پی این خبر، مسؤولان حوزه زیارتی کشور، برای برپایی عمره مفرده به تکاپو افتادند و در دل‌های ایرانیان نیز بذر امید برای تشرف به خانه خدا جوانه زد.

۷ سال نبود روابط سیاسی با عربستان و اعزام نشدن عمره‌گزاران

از سال ۱۳۹۴ که به دلیل تعرض به ۲ نوجوان کشورمان در فرودگاه عربستان و بی‌مسؤولیتی سعودی‌ها در این رابطه، عمره مفرده متوقف شد، از آن زمان تاکنون هیچ کاروان زیارتی از کشورمان به خانه خدا اعزام نشد. پس از آن هم فاجعه منا و اقدام ضدشیعی سعودی‌ها در اعدام شیخ نمر موجب شد تا روابط ایران و عربستان به طور کلی قطع و سفارتخانه‌ها تعطیل شود.

برقراری روابط سیاسی با عربستان و احتمال ازسرگیری عمره مفرده از تابستان سال آینده

یک سال پس از فاجعه منا و قطع روابط سیاسی با عربستان که حج تمتع‌ هم برای ایرانیان برگزار نشد، مذاکرات مسؤولان حج و زیارت با طرف سعودی از سرگرفته شد و با توجه به اهمیت حج تمتع، هر سال هزاران ایرانی خارج از داشتن روابط سیاسی با عربستان ‌طی تفاهمی در ایام حج تمتع به خانه خدا اعزام شدند. در حالی که پیش از این، مذاکرات حج تمتع در سطح مقامات دیپلماتیک کشورها انجام می‌شد و حمایت‌های کنسولی در طول سال صورت می‌گرفت. 

عمره مفرده چه زمانی برقرار می‌شود؟

‌با همه فراز و نشیب‌هایی که طی بیش از هفت سال اتفاق افتاد، در صورتی که روابط ایران و عربستان از ۲ ماه آینده از سر گرفته شود، با توجه به آغاز اعزام زائران حج تمتع از خردادماه، امسال حج ایمن و البته بهتری را زائران تجربه خواهند کرد.

برقراری روابط سیاسی با عربستان و احتمال ازسرگیری عمره مفرده از تابستان سال آینده

از طرفی هم با توجه به زمان‌بر بودن مذاکرات برای برقراری عمره مفرده، پیش‌بینی می‌شود که در صورت‌ نبود مشکل بین ۲ کشور، عمره مفرده برای ایرانیان، پس از مناسک حج تمتع آینده برنامه‌ریزی و اجرایی شود. چرا که با توجه به نبود روابط سیاسی با طرف سعودی، امکانات و اقدامات اجرایی به منظور تشرف هزاران ایرانیان به عمره مفرده چندان آماده اعزام زائران نیست و حتی گروه‌های مختلف که برای مسکن، تغذیه، حمل و نقل و سایر برنامه‌ها به عربستان اعزام شده‌اند، به صورت موسمی امکانات لازم را برای حجاج اجاره می‌کنند و پس از پایان مناسک حج تمتع و بازگشت ایرانیان به کشور، امکاناتی برای حجاج ایرانی‌ در عربستان وجود ندارد.

حج تمتع ‌۱۴۰۲ و فرصتی برای ‌ازسرگیری عمره مفرده‌ 

‌بر همین اساس، به نظر می‌رسد که حج آینده موقعیتی مناسب و البته حساس برای انجام مذاکرات با طرف سعودی به منظور برقراری عمره مفرده است و در صورتی که عربستان شروط ایران همچون داشتن امنیت، عزت و سلامت زائران ایرانی در طول سفر و حمایت‌های کنسولی را بپذیرد، که البته با توجه به برقراری روابط سیاسی بین ۲ کشور این موضوع هم حل خواهد شد، عمره مفرده از تابستان سال آینده برقرار خواهد شد و میلیون‌ها ایرانی که منتظر تشرف به سرزمین وحی بودند، می‌توانند به زیارت خانه خدا مشرف شوند.

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبر 378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha