امیرالمؤمنین و احیای شب قدر بیست و سوم در بیان امام رضا (ع)

امام علی (ع) سه شب را نمی خوابید: شب‌های شب بیست و سوم، عید فطر و نیمه شعبان.

به گزارش عتبه نیوز، امام رضا (ع) در حدیثی سه شب حیاتی را نام برده که در این سه شب سیره امیرمومنان علی (ع) احیا و شب‌زنده‌داری در این شب‌ها بوده است: شب عید فطر، نیمه شعبان و شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان:

کانَ أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام لا یَنامُ ثلاثَ لیالٍ: لَیلةَ ثلاثٍ وعِشرِینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، ولَیلةَ الفِطرِ ، ولَیلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ، و فیها تُقسَمُ الأرزاقُ والآجالُ و ما یَکونُ فی السَّنَةِ (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‌۲، ص۸۵۳)؛ امام علی (ع) سه شب را نمی خوابید: شب‌های شب بیست و سوم، عید فطر و نیمه شعبان؛ زیرا در این شب‌ها روزی‌ها و اجل و آنچه در طول سال اتفاق می‌افتد، تقسیم و تعیین می‌شوند.

با کنار هم قرار دادن برخی از آیات قرآن می‌توان کشف کرد که شب قدر در ماه رمضان قرار دارد. اما اینکه شب قدر در کدامیک از شب‌های ماه رمضان قرار دارد در قرآن کریم بیان نشده است.

در آیه ۱۸۵ سوره بقره می‌خوانیم:

«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏ وَ الْفُرْقانِ»؛ ماه رمضان که در آن قرآن فرود آمد تا رهنمودی برای مردم و نشانه‏‌های روشنی از هدایت به سوی حق‏ و مایه‏ جدایی و تشخیص‏ حق از باطل شود.

از این آیه می‏‌توان دریافت که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است. از سوی دیگر در آیه اوّل سوره قدر می‌خوانیم:

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»؛ ما آن قرآن‏ را در شب قدر نازل کردیم.

از این آیه روشن می‌‏شود که زمان نزول قرآن، شب قدر است؛ بنابراین، از کنار هم قرار دادن این دو آیه، به دست می‏‌آید که شب قدری که قرآن نیز در آن نازل شده در ماه مبارک رمضان قرار دارد.

اما در خصوص این‌که شب قدر در کدامیک از شب‌های ماه رمضان قرار دارد قرآن کریم سخنی نگفته است و طبق روایاتی احتمال شب قدر بودن شب بیست و سوم بیشتر از بقیه شب‌ها است؛ مثل این که در روایت دیگری می‌خوانیم که شخصی به نام عبد اللّه بن اُنَیس جُهَنی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: « یا رَسولَ اللّه، إنّی رَجُلٌ شاسِعُ الدَّارِ فَأمُرنی بِلَیلَةٍ أنزِلُ فیها»؛ ای پیامبر خدا! من مردی هستم که خانه‌ام دور است. یک شب را دستور بده که بیایم و در مدینه بمانم.» حضرت فرمود: « اِنزِل لَیلَةَ ثَلاثٍ وعِشرینَ»؛ شب بیست و سوم بیا (عبدالرزاق صنعانی، المصنف، بیروت، المکتب الاسلامی، ۱۴۰۳ق، ج۴، ص ۲۵۰).

حدیث رضوی مورد بحث نیز می‌تواند مؤیدی برای قوت احتمال قدر بودن شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان باشد. 

محمد هادی میهن دوست

کد خبر 612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha