معرفی فهرستی از «زیارت جامعه کبیره» امام هادی(ع) در موزه قرآن رضوی

در سالروز شهادت امام هادی(ع)، طومار ارزشمند «زیارت جامعه کبیره» موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی معرفی شد.

زیارت جامعه کبیره به عنوان یکی از مهم‌ترین زیارت‌نامه‌های امامان معصوم(ع) است که از طرف امام هادی(ع) در پاسخ به درخواست یکی از شیعیان صادر شده و مضمون آن، باورهای شیعه درباره امامت، مقام ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل این امامان همام است.
این زیارت حاوی یک دوره مباحث امام‌شناسی است و از آنجا که ویژه زیارت همه امامان معصوم(ع)  است و متنی مفصل تر از زیارت نامه ها دارد به «زیارت جامعه کبیره» معروف شده است.
این زیارت‌نامه طوماری که در سال 1221 هجری قمری، توسط «سلیمان بن‌محمدتقی قزوینی» به‌خط نسخ روی پارچه کتابت شده است با عبارت «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه» آغاز شده و به سرلوح تاجی نیم‌ترنج در دو طرف و نیم‌ترنج در زمینه لاجورد مزین است که متصل به کتیبه قلمدانی با گل و برگ‌های ختایی و اسلیمی در زمینه‌ای زرین و لاجوردی با حاشیه لاکی است. 
زیارت جامعه کبیره در تالاری که قرآن‌های منسوب به‌ دست‌خط شریف ائمه اطهار(ع) مانند امام علی(ع) در آن در معرض دید زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) قرار دارد، به نمایش درآمده است.
شایان ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 تا 11:30 از آثار نفیس گنجینه قرآن در طبقه اول ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی دیدن کنند.

منبع: آستان نیوز
کد خبر 82

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha