تدابیر امنیتی برای حمایت از زائران امام هادی(ع) در سامراء

منابع عراقی از تدابیر امنیتی ویژه سالروز شهادت امام دهم در سامراء خبر دادند.

فرمانده ستاد عملیات سامراء از تکمیل تدارکات امنیتی برای میزبانی از زائران سالروز شهادت امام هادی(ع) خبر داد. سرتیپ «علی مثجل المالکی»، فرمانده ستاد عملیات سامراء اعلام کرد که این ستاد طرحی جامع برای تأمین امنیت زیارت امام هادی(ع) در روز شهادت آن حضرت تنظیم کرده که از چند روز پیش اجرای آن آغاز شده است. او گفت که این طرح شامل بازرسی مناطق شمالی سامراء و ایجاد ۷ پاسگاه برای روان‌سازی انتقال زائران و ایجاد پل جدید برای تردد آنان می‌شود.

همزمان «فاضل عکله الربیعی»، مدیر خدمات اورژانس در وزارت بهداشت عراق، نیز گفت که ۲۰ خودروی آمبولانس و بیش از ۴۰ پزشک با تجهیزات و دارو برای خدمت‌رسانی به زائران روز شهادت امام هادی(ع) به سامراء اعزام شده‌اند.

۶ داعشی در دام سازمان اطلاعات عراق

منابع عراقی به دستگیری چند داعشی در جریان عملیاتی در استان صلاح الدین این کشور اشاره کردند.

سازمان اطلاعات عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان اطلاعات و تحقیقات وزارت کشور در چند عملیات جداگانه موفق شد ۶ تروریست وابسته به داعش را که طبق مفاد ماده ۴ قانون تروریسم تحت تعقیب بودند در مناطق مختلف استان صلاح الدین دستگیر کند. متهمان در تحقیقات اولیه اعتراف کردند که در سال ۲۰۱۴ به وابسته به سازمان داعش بوده‌اند.

در این بیانیه آمده است: یکی از این تروریست ها در اداره موسوم به «آموزش» کار می‌کرد و وظایفش در مدارس استان نینوا، ترویج تفکرات تروریستی در بین دانش آموزان بود. تروریست دیگری نیز در سازمانی به نام «اداره زکات» فعالیت می‌کرد و وجوهات حاصل از دریافت زکات را به خانواده های اعضای داعش می‌داد. وی در چندین عملیات تروریستی علیه نیروهای امنیتی در منطقه «بیجی» مشارکت داشت. تروریست سوم در شاخه به اصطلاح غیرنظامی استان نینوا کار می‌کرد و متخصص در جمع آوری اطلاعات نیروهای امنیتی بود.

تروریست چهارم به عنوان عنصر داعش فعالیت می‌کرد و در عملیات تروریستی علیه نیروهای امنیتی در منطقه «المعتصم» شرکت می کرد و در جاده ای که نیروگاه برق «جالسیه» و منطقه «الضلوعیه» را به هم متصل می‌کرد، مواد منفجره کار گذاشته بود.

پنجمین تروریست در دفتر یک مسجد کار می‌کرد و از شهروندان برای مشارکت در انجام حملات تروریستی دعوت می‌کرد. بالاخره، ششمین تروریست معروف به «ابو حنین» نیز در دوره های آموزشی با داعش شرکت می‌کرد. سازمان اطلاعات عراق عنوان کرد که اعترافات متهمان ضبط و با رعایت مفاد ماده ۴ قانون تروریسم اقدامات قانونی علیه آنان انجام شد.

تخلیه ده‌ها روستا در شمال عراق به علت حملات ترکیه

«وارشین ماریی» فرماندار منطقه «عمادیه» در استان دهوک عراق خبر داد که ۱۹۵ روستا در این منطقه به علت حملات ترکیه تخلیه شده است. فرماندار منطقه «عمادیه»، گفت که این منطقه بیشترین آسیب را از حملات ترکیه دیده و ۱۹۵ روستا در این منطقه به علت این حملات تخلیه شده است. از سوی دیگر اداره اطلاع رسانی اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد که پس از بحران سوریه و آغاز جنگ علیه داعش در عراق و سوریه، اقلیم کردستان به پناهگاه تعداد زیادی از آوارگان تبدیل شده است.

این بیانیه می افزاید: بر اساس آخرین آمار اداره مهاجرت و پناهندگان اقلیم کردستان در سال ۲۰۲۲، تعداد کل آوارگان در اقلیم کردستان به حدود ۶۶۵ هزار نفر و تعداد پناهندگان به بیش از ۲۴۸ هزار نفر رسیده است. جمعیت آوارگان ساکن اردوگاه ها ۲۳۰ هزار نفر و خارج اردوگاه ۴۹۰ هزار نفر است. همچنین جمعیت پناهندگان ساکن اردوگاه ۹۴ هزار نفر و خارج از آن ۱۵۴ هزار نفر است.

نیروهای ترکیه از عمادیه عقب نشینی کرده‌اند؟

العربی الجدید در گزارشی آورده است: نیروهای ارتش ترکیه اوایل ماه دسامبر گذشته از ۱۱ نقطه «استراتژیک» در عمادیه و اطراف آن عقب‌نشینی کردند. علت این عقب‌نشینی حضور نیروهای مرزبانی عراق و پیشمرگه در مناطق مرزی به منظور جلوگیری از اقدامات «پ ک ک» علیه ترکیه بوده است. ترکیه از سال‌ها پیش به بهانه مبارزه با «پ ک ک» مناطق گوناگونی در شمال عراق را هدف بمباران گسترده قرار می‌دهد و چندین پایگاه نظامی در این منطقه برای خود راه اندازی کرده است.

نیروهای ترکیه عقب‌نشینی از مواضعی در ارتفاعات «کلی‌رش» و «خلیفان» در منطقه «برادوست» واقع در شمال عراق را از نوزدهم ماه ژانویه جاری را آغاز کرده‌اند. این یگان‌های نظامی ترکیه از مارس ۲۰۱۷ میلادی برای مبارزه با عناصر «پ ک ک» تا عمق ۳۰ کیلومتری شمال عراق پیشروی کرده و در کوه‌های «کلی‌رش و خلیفان» مواضعی برای خود ایجاد کرده‌ بودند.

پیشمرگه: عقب‌نشینی نیروهای ترکیه به دلیل پیشروی نیروهای ما و نیروهای مرزبانی بوده است

در همین رابطه، «بهرام عریف یاسین»، از فرماندهان نیروهای پیشمرگه اظهار داشت: دلیل عقب‌نشینی نیروهای ترکیه، پیشروی نیروهای پیشمرگه و عناصر مرزبانی عراق است، این نیروها در مناطق «برده بفر»، «سبینداره» و «لیلکان» مستقر شده و پایگاه‎هایی در آنجا ایجاد کرده‌اند، در گذشته هیچکس نمی‌توانست به این مناطق برود.

«بهرام عریف یاسین» افزود: هماهنگی میان طرفین وجود دارد، مواضعی که نیروهای پیشمرگه و مرزبانی در آن مستقر می‌شود، نیروهای ترکیه از آن عقب‌نشینی می‌کنند، تنها هدف، حفظ امنیت دو طرف است. در مقابل، مسئول لشکر ۸۰ نیروهای پیشمرگه گفت: نیروهای ترکیه پیشتر هم مناطقی در نزدیکی شهر «العمادیه» در شرق دهوک را تخلیه کرده بودند که دلیل آن، تکمیل ماموریت ارتش ترکیه در انهدام مخفیگاه‌های پ ک ک بوده است.

وی تاکید کرد: ارتش ترکیه همچنان مواضع و نقاط سوق الجیشی و موثر در داخل اراضی ترکیه را در دست دارد و از آنجا به مواضع پ ک ک حملات خود را انجام می‌دهد و همچنین با ایجاد مانع جلوی حمله این عناصر به داخل ترکیه را می‌گیرند.

عقب‌نشینی نیروهای ترکیه به دلیل وضعیت نامساعد آب و هوایی

اما «محمد خوشناو»، فعال سیاسی عراقی گفت: آب و هوای به شدت سرد، برف و مه از چند روز پیش منطقه را فراگرفته است و این امر دلیل دیگری برای اقدام ارتش ترکیه در تخلیه برخی مواضع نظامی غیر مهم است تا در معرض حملات و کمین عناصر پ ک ک قرار نگیرند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
کد خبر 87

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha