«شرح زیارت جامعه کبیره» اثر آیت الله مرتضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد

به همت موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر) آیین رونمایی از کتاب شرح زیارت جامعه کبیره با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد.

این کتاب برگرفته از درس‌های آیت‌الله سید حسن مرتضوی شاهرودی از علمای برجسته مشهد در مدت بیش از شش سال در درس خارج فقه در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان است که به همت محققان «موسسه علمی پژوهشی کلامنا» پس از جمع‌آوری صوت دروس، پیاده‌سازی، استخراج مصادر و منابع، تحقیق و تکمیل مقدمه، فهرست‌ها و کتابنامه به زیور چاپ آراسته شده است و سید محسن مرتضوی و سید مسعود مرتضوی تهیه و تنظیم آن را برعهده داشته‌اند.
مدیر موسسه کلامنا و گردآورنده کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» درابتدای  مراسم رونمایی این اثر، که صبح امروز با حضور علما، حوزویان و جمعی از مسئولان آستان مقدس رضوی در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، یکی از وظایف ذاتی حوزه‌های علمیه را تکریم مفاخر و بزرگان حوزه‌های علمیه دانست و گفت: خوشبختانه آستان قدس رضوی و سازمان علمی و فرهنگی این مجموعه اهتمام ویژه‌ای به احیای آثار بزرگان وعلما دارند. 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید مسعود مرتضوی، بیان کرد: موسسه کلامنا از سال ۹۷ با هدف تربیت نیروی انسانی و اساتید و پژوهشگران مشغول فعالیت است، بخش پژوهش این موسسه به احیای تراث بزرگان می‌پردازد و نخستین اثر این مجموعه گردآوری «شرح زیارت جامعه کبیره» برگرفته از دروس آیت‌الله سید حسن مرتضوی است و دعای مکارم اخلاق و شرح زیارت عاشورا نیز به زودی منتشرخواهد شد.
وی با بیان اینکه عشق و ارادت به حضرت امام هادی(ع)در شخصیت و روش آیت‌الله مرتضوی موج می‌زند،گفت: زیارت جامعه کبیره کهن‌ترین نسخه در کتاب «من لا یحضره الفقیه» است و تاکنون بیش از 80 شرح و150 اثر به صورت غیر مستقیم به سخنان امام هادی(ع) پرداخته است.
 

نهادینه شدن فرهنگ زیارت سیاست آستان قدس رضوی

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم یکی از ماموریت‌هایی که در سیاست‌های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی به آن توجه شده است، را نهادینه شدن فرهنگ زیارت با معرفت و تبیین وترویج معارف قرآنی، نبوی، علوی و رضوی ذکر کرد وگفت: آن چه که برای ما اهمیت دارد گسترش و تثبیت آثار زیارت و تحقق زیارت متعالی است.
عبدالحمید طالبی، گفت: زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام شناسی است ومرزهای توحید، امامت و نبوت در این زیارت به خوبی رعایت شده است.
وی در ادامه یکی از مهم ترین فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی امام هادی(ع) را زیارت جامعه کبیره برشمرد و افزود: در این زیارت به نحو مطلوبی مقام ائمه اطهار(ع) بیان شده است.
طالبی ادامه داد:  آستان قدس رضوی با مشارکت بنیاد پژوهش های اسلامی، انتشارات به نشر و دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مسیر تحقق زیارت متعالی و ترویج و تبیین احکام نورانی اسلام آثار متعددی را منتشر و به جامعه هدف عرضه کرده است.
وی ضمن اعلام آمادگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برای حمایت از طرح‌ها و پژوهش های حوزه‎های علمیه وانتشار آن‌ در قالب کتاب، گفت: امیدواریم با انتشار این آثار بتوانیم به وظایف خود در مسیر تحقق والای اهداف امام راحل(ره) ومقام معظم رهبری گام برداریم و فرهنگ اصیل و ناب اسلامی را در سطوح بین المللی محقق کنیم.
 

علم بدون تقوا مضر است

 مدیر حوزه علمیه خراسان نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم  به مضر بودن علم بدون تقوا و دانش بدون تهذیب  و همچنین نقش موثر زیارت در تربیت اعتقادی، عبادی، اجتماعی، سیاسی و... اشاره کرد.
حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط ادامه داد: آیت الله سید حسن مرتضوی بسیار هوشمندانه طی 6 سال، سیاست درسی خود را به زیارت اختصاص داد و به شرح زیارت جامعه کبیره پرداخت.
وی به برخی از ویژگی‌های کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» آیت‌لله حسن مرتضوی اشاره کرد و گفت: این شرح، شرحی علمی به روش فقها نگاشته شده ودر عین مختصر بودن اما کامل است.
 

بیان کمالات ائمه اطهار در زیارت جامعه کبیره

استاد حوزه علمیه قم، دیگر سخنران این مراسم به ویژگی‌های این زیارت اشاره کرد و گفت: در این زیارت وجوه کمالاتی ائمه اطهار(ع) بیان شده است و در سلام‌‍ های این زیارت، کمالات مربوط به ارتباط ائمه اطهار(ع) با حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و خداوند آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری گفت: علامه مجلسی نخستین شخصی است که شرح زیارت جامعه کبیره را نگاشته است و دو اثر ارزشمند و فاخر نیز در خصوص جامعه کبیره توسط آیت الله جوادی عاملی و آیت الله سید حسن مرتضوی نگاشته شده که هر کدام از امتیازات ویژه ای برخوردار است.
وی بیان روان در عین حفظ وزانت علمی مطالب، رعایت ترتیب و تنظیم مطالب و مباحث را برخی از ویژگی های اثر ارزشمند آیت الله سیدحسن مرتضوی در خصوص زیارت جامعه کبیره دانست.

این خبر می افزاید:  کتاب شرح زیارت جامعه کبیره، برگرفته از درس‌های آیت‌الله سید حسن مرتضوی شاهرودی از علمای برجسته مشهد در مدت بیش از شش سال در درس خارج فقه در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان است که به همت محققان «موسسه علمی پژوهشی کلامنا» پس از جمع‌آوری صوت دروس، پیاده‌سازی، استخراج مصادر و منابع، تحقیق و تکمیل مقدمه، فهرست‌ها و کتابنامه به زیور چاپ آراسته شده است و سید محسن مرتضوی و سید مسعود مرتضوی تهیه و تنظیم آن را برعهده داشته‌اند.
انتشارات به‌نشر این اثر را در قطع وزیری، شمارگان هزار نسخه و 656 صفحه منتشر کرده و با قیمت 200 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

منبع: آستان نیوز
کد خبر 101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha