۴میلیون زائر ایرانی مشتاق شرکت در مراسم اربعین حسینی

محرم در راه است و ایران در تلاش برای آماده کردن امکانات و نیازهای زائران اربعین تا یک‌بار دیگر حماسه‌ای عظیم در بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین راهپیمایی جهان رقم بخورد.

عتبه نیوز ـ حوریه ملکی: براساس پیش‌بینی‌ها بیش از چهار میلیون زائر در مراسم اربعین امسال شرکت خواهند کرد و با توجه به قرار گرفتن این ایام در گرم‌ترین ماه های سال از هم اکنون باید تمهیدات لازم جهت تامین امکانات و ایجاد شرایط مناسب در مرزها برای تردد اتخاذ شود. ضمن این‌که معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز مدت ایام اربعین برای ارائه جابه‌جایی بهتر زائران را ۲۷مرداد تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ اعلام کرده و گفته است که ایام ۲۵ روزه برای خدمات حمل و نقل اربعین در نظر گرفته شده تا برگشت مسافران به شکل بهتری مدیریت شود.

اقدامات و عملیات اربعین سال ۱۴۰۲ از اول ماه صفر برابر با ۲۷ مردادماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد و یکی از مهم‌ترین مباحث که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت، موضوع حضور زائران اربعین پیش از اجرای عملیات اربعین در کشور عراق است. آن‌طور که مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده، مواکب عراقی از دهم ماه صفر خدمت‌رسانی خود را آغاز می‌کنند و تصمیم ستاد هم این است که از اول ماه صفر تا ۲۵ ماه صفر کارهای اجرایی اربعین صورت گیرد. ضمن این‌که محوریت کمیته خدمات شهری از شهرداری تهران به سازمان شهرداری‌های کل کشور محول شده تا بتوان از خدمات شهرداری‌های سراسر کشور بهره‌مند شد.

آماده کردن زیرساخت‌ها در خسروی
چندی پیش که وزیر کشور برای بازدید از مرز خسروی و بررسی وضعیت زیر ساخت‌ها به این منطقه سفر کرده بود، گفت: «با وجود این‌که مرز خسروی پس از چند سال بازگشایی شد اما تعداد قابل توجهی از زوار از این مرز عبور کردند که امسال نیز تدارکات لازم برای عبور هرچه بیشتر زوار دیده خواهد شد.» احمد وحیدی با تاکید بر این‌که امسال آمادگی‌ها برای پذیرش بیشتر زوار در مرز خسروی در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: «به همین منظور در تلاش هستیم که نقاط تردد از داخل مرز به کشور عراق افزایش یابد تا تجمع پشت مرزها کمتر شود. تکمیل زیر ساخت‌ها، احداث اسکان‌های سرپوشیده و نیز ادامه تعاملات با کشور عراق در راستای ایجاد شرایط بهتر در عبور از مرزها از جمله اقدامات خواهد بود.» وی با اشاره به تلاش برای عبور بیش از ۱۰۰ هزار زائر به طور روزانه از این مرز خاطر نشان کرد: «با توجه به این‌که مرز خسروی با قدمتی دیرینه، موقعیت خوبی برای تأمین زیر ساخت و افزایش ترددها دارد باید مورد توجه قرار گرفته و امنیت لازم در این مرز فراهم شود تا زوار با اطمینان بیشتر این مرز را برای عبور انتخاب کنند. ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی اقدامی است که به دنبال تحقق آن هستیم اما این امر مشروط به آمادگی کشور عراق در تأمین و تضمین امنیت است.»
به گفته وزیرکشور، در مرز منزریه نیز آمادگی برای پذیرش زوار در حال پیگیری است. اقداماتی برای بهتر شدن و توسعه این مرز باید انجام شود که در این راستا از سوی ایران نیز کمک‌هایی به طرف عراقی خواهیم کرد.

رفع مشکلات با همکاری عراق
با توجه به پیش‌بینی‌ها از حضور چهار میلیون زائر در راهپیمایی اربعین امسال رایزنی برای راه‌اندازی موکب‌ها و ارائه خدمات به زائران، به خصوص در مسیر برگشت از عراق تا چند روز پس از پایان سفر و همچنین احصای مشکلات سال‌های قبل در ایام برگشت و برطرف‌کردن آنها باید در دستور کار باشد. چند روز پیش وزارت کشور ایران اعلام کرد، طبق قول وزیر کشور عراق که در گفت‌وگو با وزیر کشورمان صورت گرفته، امسال شاهد مشکلات سال‌های گذشته در عبور اتباع خارجی نخواهیم بود و کمبودهایی که در مسیر وجود داشت در قرارگاه مشترک عملیات اربعین پیگیری و مرتفع می‌شود. در همین رابطه وقتی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ایران برای بازدید از مرزها به شلمچه رفته بود، گفت: «با این‌که ظرفیت مورد نیاز در پارکینگ این مرز برای ۶۰ هزار خودرو برآورد شده اما توسعه آن برای ۱۰۰هزار خودرو در حال انجام است. در حال حاضر بلوک‌بندی، محدودسازی و دیگر اقدامات مورد نیاز جهت تأمین امنیت خودروهای شخصی در پارکینگ مرز شلمچه در دست اقدام است.»
سیدمجید میراحمدی با بیان این‌که توسعه سایبان‌ها و مه‌پاش‌ها در پایانه‌های مرزی توسط وزارت راه، تأمین آب و برق در هر دو سوی مرز، رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی و دیگر موضوعات به خوبی در حال انجام است، ادامه داد: «طبق اقدامات انجام‌شده به نظر می‌رسد امسال زائران وضعیت بهتری را در طول سفر شاهد باشند. به طور کلی برنامه‌هایی از سوی ستاد مرکزی اربعین برای توسعه مرز شلمچه تنظیم و به دستگاه‌های مرتبط در استان خوزستان ابلاغ شده است که طبق بازدید صورت گرفته، تمامی برنامه‌ها در حال اجرا است.»

ورود اتوبوس‌ها برای جابه‌جایی زائران
دولت مصوبه‌ای ارائه کرده که براساس آن مجوز واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری با عمر کمتر از پنج سال صادر شده است. این اقدام در راستای تأمین ناوگان عمومی برای جابه‌جایی زائران اربعین کمک بزرگی به شمار می‌آید تا خدمات بهتری به هموطنان ارائه شود.
نکته حائز اهمیت این‌که معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده رایزنی‌هایی نیز با کشورهای همسایه برای به کارگیری اتوبوس‌ها در ایام اربعین انجام می‌شود تا همه چیز به بهترین نحو ممکن پیش برود.
شهریار افندی‌زاده که بر استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی به منظور انتقال و جابه‌جایی زوار اربعین به پایانه‌های مرزی تأکید دارد به جام‌جم گفت: «ظرفیت جابه‌جایی ریلی برای اربعین ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰درصدی همراه بوده و آماده‌سازی و بهسازی ایستگاه‌های راه‌آهن بین مبدأ، مقصد و مناسب‌سازی ایستگاه‌ها برای افراد کم‌توان به منظور ارتقای خدمات ناوگان ریلی به زائران اربعین از سوی شرکت راه‌آهن مورد نظر الزامی است.» به گفته این مسئول از سازمان هواپیمایی کشور خواسته‌شده برای زمان آغاز پیش‌فروش بلیت‌های هوایی تاریخی را معین کند و شرکت‌های هواپیمایی در ایام اربعین خارج از تاریخ تعیین‌شده به هیچ عنوان پیش‌فروش بلیت انجام ندهند.» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی همچنین بر راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیش‌فروش بلیت سفرهای اربعین و ثبت اطلاعات دقیق از تعداد زائران در هر روز از ایام اربعین تأکید کرد. لازم به ذکر است، سازمان هواپیمایی کشور تلاش می‌کند با هماهنگی کشور عراق تعداد هواپیماهای فعال برای ایام اربعین را تا سقف ۵۰۰ هواپیما در هفته افزایش دهد و در صورت نیاز هم پروازهای فوق‌العاده به آنها اضافه خواهد شد. با در نظرداشتن این موضوع که اربعین مصادف با پانزدهم شهریور است ارائه خدمات برای جابه‌جایی زائران اربعین از ۲۷مرداد تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ انجام خواهد شد تا زائران بتوانند چند روز بعد از پایان راهپیمایی نیز به راحتی به مقصد بازگردند.

گذرنامه ۵ ساله اربعین
هر سال و همزمان با شروع اربعین حسینی، زائران زیادی برای شرکت در این مراسم باشکوه اعلام آمادگی می‌کنند. با توجه به استقبال گسترده از پیاده‌روی اربعین و ساماندهی زائران، از هم‌اکنون اعلام شده لازم است در سامانه‌ای که سازمان حج و زیارت کشور طراحی کرده نسبت به ثبت‌نام اربعین ۱۴۰۲ اقدام کنند. با توجه به این‌که ارائه روادید جهت پیاده‌روی اربعین نیاز به ثبت‌نام در سامانه مذکور دارد، زائران متقاضی باید نسبت به ثبت‌نام اربعین ۱۴۰۲ اقدام کنند تا بتوانند در این حرکت و راهپیمایی عظیم شرکت کنند.در کردستان اعلام شده که «گذرنامه موقت پنج ساله ویژه زائران اربعین صادر می‌شود.» فرمانده انتظامی کردستان با بیان این‌که صدور گذرنامه پنج ساله اربعین برای اولین بار در استان انجام می‌شود، گفته: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵هزار جلد گذرنامه در استان کردستان صادر شده که این تعداد در مدت مشابه سال قبل ۱۸ هزار جلد بوده است. سردار علی ‌آزادی با تأکید بر این‌که امسال برای دومین سال پیاپی مرز باشماق میزبان زائران اربعین خواهد بود، ادامه داد: تمامی اقدامات لازم در استان برای تسهیل در ورود و خروج زائران انجام شده و هزینه صدور گذرنامه‌های موقت مخصوص اربعین یک سوم گذرنامه‌های اصلی است. پلیس وظیفه خود دانسته که با ارائه خدمات، حضور مردم را در این سفر زیارتی تسهیل کند.

احداث قرارگاه سلامت در مرز خسروی
قرارگاه عملیاتی اورژانس پیش‌بیمارستانی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هدف انجام کارهای اورژانس در ایام اربعین در مرز خسروی احداث می‌شود که در فاز اول برای انجام سرم‌تراپی تخت‌هایی در آن مستقر شده است. در این مرکز، بعد از انجام اقدامات و درمان‌های اولیه، بیماران بدحال و افرادی که نیاز به بستری طولانی‌مدت یا انجام اعمال جراحی دارند، به بیمارستان قصرشیرین اعزام می‌شوند.در همین رابطه رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می‌گوید که فاز اول این قرارگاه برای خدمات‌رسانی به زائران تا اربعین آماده می‌شود.
دکتر مسعود قلعه سفیدی با بیان این‌که این پروژه در دو طبقه و به مساحت ۲۰۰۰متر مربع احداث می‌شود و طبقه اول آن تا ۳۱ مرداد امسال و همزمان با شروع راهپیمایی عظیم عاشقان اباعبدا...الحسین(ع) کار خود را آغاز خواهد کرد، ادامه می‌دهد: تقارن ایاماربعین با فصل گرما نیازمند توجه ویژه است. در همین راستا با توجه به پیش‌بینی افزایش موارد گرمازدگی، این پروژه در مرز خسروی احداث شده و در آن اتاق‌های سرد و اتاق‌های سرم‌تراپی تعبیه شده است.
به گفته این مسئول، در این مجموعه داروخانه، اتاق تزریقات، اتاق CPR و تجهیزات دیگر در نظر گرفته شده‌است.

کد خبر 1400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha