نقش زیارت در ایجاد وحدت و تقویت هویت دینی جامعه

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: زیارت یک قدرت نرم فرهنگی است که در زمینه ایجاد وحدت درونی کشور و تقویت فرهنگ و هویت دینی نقش موثری را ایفا می‌کند.

به گزارش عتبه نیوز؛ دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در همایش حکمرانی متعالی خراسان رضوی که با میزبانی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و با حضور صاحب نظران، پـژوهشگران، مدیران و مسئولان ارشد حوزه حکمرانی برگزار شد، ضمن تبریک دهه ولایت و تشکر از دست اندرکاران این همایش، گفت: همایش حکمرانی متعالی با ۱۵ پیش نشست‌ توسط دستگاه‌های آموزشی و پژوهشی در استان‌های مختلف و تبیین موضوعات مطابق با نیاز جامعه برگزار شده است که امیدواریم ثمرات خوبی برای نظام جمهوری اسلامی و ترویج معارف دینی داشته باشد.

دکتر طالبی با بیان اینکه پژوهش‌های مستمر در حرم مطهر رضوی نیاز این آستان مقدس است،ابراز کرد: به طور میانگین سالانه ۳۰ میلیون زائر به بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند که لازم است حداقل با ۵ میلیون از این زئران ارتباط مستمر برقرار کنیم که این امر در پرتو پژوهش و شناخت راهکارها محقق خواهد شد.

وی اظهار کرد: زیارت نه تنها یک جریان مستمر زندگی محبان اهل بیت(ع) است بلکه بنا به فرمایش مام رضا(ع) عهدی بر گردن شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) محسوب می‌شود.

رئیس سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی افزود: پرداختن به موضوع زیارت در حکمرانی متعالی ضروری است چرا که این مسئله درهمگرایی، هم افزایی و ساماندهی نهادها در مسیر تحقق اهداف تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه زیارت پل ارتباط امت با ولایت است و این ظرفیت عظیم می‌تواند امت را در مقابل انحرافات واکسینه کند، اظهار کرد: زیارت یک قدرت نرم فرهنگی و یک اصل است که در زمینه ایجاد وحدت و انسجام درونی کشور و تقویت فرهنگی و هویت دینی جامعه و ایجاد یک فرهنگ فراملی و بین‌المللی در زیر سایه مکتب نورانی اهل‌بیت(ع) نقش موثری را ایفا می‌کند از این رو باید همچون دیگر مؤلفه‌های قدرت جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر طالبی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در حوزه زیارت، وقف و نذر نمونه والگو است، گفت: بهره گیری از ظرفیت معنوی حرم مطهر امام هشتم(ع) در حکمرانی متعالی می تواند منشا آثار مثبتی در سطح استان، کشور و بین الملل باشد.

وی با اشاره به اینکه حکمرانی زیارت، بایستی مهمترین دغدغه آستان قدس رضوی و مدیران این مجموعه باشد، افزود: زیارت یک نقطه کانونی و یک نقطه عطف در نظام حکمرانی کشور است که در مهندسی فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... بسیار تاثیر گذار است.

دکتر طالبی در ادامه گفت: ما در اتفاقات سال گذشته در این سنگر بزرگ توانستیم با بهره گیری از ظرفیت فرهنگ رضوی و با همکاری آموزش و پرورش و ارائه برنامه‌های فرهنگی فشرده و بیان مباحث اعتقادی به طور نرم برای ۴هزار نفر را در اردوگاه ثامن الائمه(ع) روشنگری کنیم.

کد خبر 1451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha