«دارالعلم رضوی» موجب احیای سنت های علمی تمدن اسلامی می شود

رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی می گوید: مدرسه دارالعلم رضوی یک هدف و فایده‌اش تقویت حوزه علمیه مشهد است، با تقویت انگیزه‌های طلاب و ارتباط با اساتید برجسته. حوزه مشهد یک سابقه خیلی دیرینه از از عصر حضور معصوم علیه السلام تا عصر حاضر داشته است و لذا در شرایط کنونی مقداری نیاز به احیاء و تقویت دارد.

پایگاه بین الملل اعتاب و زیارت: حرم مطهر رضوی در تابستان جاری شاهد برگزاری یک برنامه پرنشاط علمی با عنوان «دارالعلم رضوی» بود که در سه رشته علوم اسلامی، اساتید و نخبگانی را از مدارس علوم دینی سراسر کشور گردهم آورد تا در جوار مرقد شریف و مطهر عالم آل محمد (ص) امام علی بن موسی الرضا (ع) جنبشی علمی و فرهنگی را شکل دهد. در این رابطه با دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و از اساتید مدعو مدرسه دارالعلم رضوی به گفت‌وگو کردیم که در ادامه می خوانید.

دکتر احد فرامرز قراملکی با بیان مقدمه‌ای گفت: حوزه‌های علمیه را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد: دوره معاصر مثلاً همین ۳۰ سال اخیر و نیز قبل از آن به شیوه سنتی. در دوره اخیر این نظام‌های درسی مثل نظام واحدی یا چیزهای شبیه به آن در حوزه راه پیدا کرده است. یک مسابقه‌ای شده است مانند دانشگاه‌ها. پایه اول، پایه دوم، سطح سه و چهار ... . این‌که سریع این مدارج را پشت سر بگذارم. این شیوه ممکن است چند آسیب به حوزه وارد کند. البته من تحقیق نکردم که بگویم صد در صد این‌گونه است. یک آسیب این است که ممکن است سنت متن پژوهانه‌ای که در سنت ما بود تبدیل شود به متن‌خوانی‌ها؛ آسیب دوم این است که ممکن است طلاب مجالی برای مباحث اخلاقی و زدودن غبار دل پیدا نکنند و حتی غبار ذهن.

وی ادامه داد: اما در این مدرسه، که طلاب و اساتید مبرز دور هم هستند، در جوار امام معصوم علیه السلام، می‌تواند یک تجربه‌ای از آن زمان‌های سلف بشود که در اینجا در طول تابستان قرار نیست سطح ۳ و سطح ۴ تمام شود. واحدی و ترمی گذرانده شود و شتابی داشته باشیم.

رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی درباره فوائد این مدرسه تابستانی گفت: به نظر من این دوره چندین فایده دارد: یکی زدودن غبارهای ذهنیست. حالا این غبار زدایی‌های ذهنی ممکن است هوشیارانه نباشد البته اگر هوشیارانه باشد بهتر است. خیلی نمی‌خواهم فنی‌تر وارد شوم. این غبارزدایی مطلب بسیار مهمی است که مجال طرح تفصیلی آن نیست. در این دوره یک یک سری انگاره‌هایی رخت بر می‌بندد و یک سری انگاره‌هایی پیدا می‌شود و انگاره‌ها متعالی می‌شود.

دکتر قراملکی در ادامه بیان کرد:‌دومین فایده زدودن غبارهایی است که بر دل ما است. دل ما یک دستگاه است ذهن ما یک دستگاه دیگری است. این مدرسه یک نوع اعتکاف علمی در جوار حضرت است. آن معنویتی که در بارگاه امام رضا علیه السلام هست، زنگارهای نشسته بر دل را هم می‌تواند بزداید و این برنامه خودسازی مهمی است و حسنش این است که دستوری نیست تعیینی نیست. این‌ها تعینی حاصل می‌شود؛ گویی طلبه عزیز افتاده در یک دریای معنویت و دارد شنا می‌کند.

وی در پایان عنوان کرد: مدرسه دارالعلم رضوی یک هدف و فایده‌اش تقویت حوزه علمیه مشهد است. با تقویت انگیزه‌های طلاب و ارتباط با اساتید برجسته. حوزه مشهد یک سابقه خیلی دیرینه از عصر حضور معصوم علیه السلام تا عصر حاضر داشته است؛ در شرایط کنونی، مقداری نیاز به احیاء و تقویت دارد. وجود امام رضا علیه السلام و محوریت ایشان می‌طلبد، حوزه علمیه خراسان به عنوان یک قطب علمی بدرخشد.

کد خبر 1895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha