معامله سرنوشت‌ساز با امام رئوف

احمد وفادار یکی از ستاره‌های کشتی استان است که در گود کشتی بر مرحوم تختی، پهلوان نامدار تهران پیروز شد و بازوبند پهلوانی خود را تقدیم موزه آستان قدس رضوی کرد که هنوز هم این بازوبند در آنجا نگهداری می‌شود.

عتبه نیوز ـ آزیتا ذکاء؛  پهلوان تختی با سلام و صلوات روی دست مردم پایتخت وارد محل برگزاری مراسم پهلوانی شد. بیش از دو هزار نفر از مردم تهران در محوطه دارالفنون حضور یافته بودند که با تشویق‌های خود روحیه‌ای به تختی دهند تا حریف خراسانی خود را به زمین بزند و بازوبند پهلوانی را نگذارند از تهران خارج شود.

شاخه‌های گل و اسکناس‌های رنگارنگ و تشویق‌های جورواجور بود که از مرحوم تختی به عمل می‌آمد. غربت به دل پهلوان خراسانی سایه انداخت و تنها یار و یاور خود را ولی نعمتش، علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) می‌دید؛ رو به سمت مشهدالرضا(ع) کرد و از ته قلب گفت: «یا امام رضا(ع)، ای ضامن‌آهو، تو راضی مشو که من مغلوب این تهرانی‌ها شوم، من به غیر از تو کسی را ندارم». احمد وفادار یکی از ستاره‌های کشتی خراسان رضوی است که هم دوست خوب و هم رقیب پهلوان تختی بود.

الهام نام خانوادگی از وفاداری مادر

تاریخ تولد احمد وفادار در شناسنامه اش روز پانزده خردادماه سال ۱۳۰۶ ثبت شده اما وی حداقل ۲ سال بزرگتر از سنی داشت که در شناسنامه‌اش قید شده بود و محل تولدش هم روستای داود لی قوچان است.

او در خانواده عشایر داود لی به دنیا آمد و در ایام کودکی پدرش را از دست داد. مادرش که اهل نوخندان درگز بود، پس از چند ماه اقامت در داود لی مجبور شد فرزندانش را به نوخندان ببرد.

وقتی بعد از ماه‌ها سکونت در نوخندان به فکر صدور شناسنامه برای فرزندانش افتاد، نمی‌دانست که چه فامیلی را در نظر بگیرد. کارمند اداره ثبت نوخندان که در جریان فداکاری و وفاداری زینب مادر احمد قرار داشت، با هماهنگی زینب فامیل «وفادار» را انتخاب و ثبت کرد.

معامله سرنوشت‌ساز با امام رئوف

شروع کشتی چوخه از کودکی

همچون اکثر نوجوانان مناطق شمالی خراسان از سن هشت و نه سالگی به کشتی چوخه‌ای روی آورد و در زمین خاکی زورآزمایی می‌کرد. در نوجوانی کشتی چوخه را شروع کرد. پس از مدتی در میادین کشتی حاضر شد و با حریفان خود در شهرستان درگز به مبارزه پرداخت و در کشتی با پهلوان علی مشایخی پیروز گشت و از آن تاریخ به بعد در کشتی چوخه مطرح شد.

آموزش فنون کشتی در خدمت سربازی

در سال‌های ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ شمسی برای خدمت سربازی به مشهد مقدس اعزام شد و در سربازخانه بین کشتی‌گیران چوخه درخشید. شادروان پهلوان ابوالقاسم سخدری مسئولیت ورزش لشگر را بر عهده داشت که متوجه حضور سربازی بسیار قوی و آشنا به فنون کشتی چوخه شد. پهلوان وفادار را به سالن کشتی آزاد برد و او را با آموزش فنون کشتی آزاد و فرنگی آشنا کرد.

شرکت در مسابقات پهلوانی

سال ۱۳۲۹ در مسابقه‌های پهلوانی تهران شرکت کرد. در آن زمان بازوبند پهلوانی نزد پهلوان عباس زندی بود. موفق به کسب بازوبند پهلوانی این رقابت‌ها شد و در سال ۱۳۳۰ بر تمام حریفان خود غلبه کرد. سال ۱۳۳۱ تمام پهلوانان تصمیم گرفتند که بازوبند را از وفادار گرفته و نگذارند که سه ساله شود.

مبارزه با پهلوان تختی

تمام دست‌اندرکاران فدراسیون کشتی از غلامرضا تختی خواستند که در مسابقه پهلوانی شرکت کند که وی قبول نکرده و می‌گوید: «من با وفادار دوستی و رفاقت بسیار نزدیکی دارم».

تختی با اصرار فدراسیون کشتی روز مسابقه با سلام و صلوات روی دست مردم پایتخت وارد محل برگزاری مراسم پهلوانی شد. بیش از دو هزار نفر از مردم تهران در محوطه دارالفنون حضور یافته بودند که با تشویق‌های خود روحیه‌ای به تختی دهند تا حریف خراسانی خود را به زمین بزند و بازوبند پهلوانی را نگذارند از تهران خارج شود.

معامله سرنوشت‌ساز با امام رئوف

از تشویق تختی تا برنده شدن وفادار

شاخه‌های گل و اسکناس‌های رنگارنگ و تشویق‌های جورواجور بود که از مرحوم تختی به عمل می‌آمد. اما وفادار کسی را برای حمایت نداشت، لذا پشت به آن جمعیت و رو به سوی خراسان کرد و پس از عرض سلامی که از ته قلبش برخاست، گفت: «یا امام رضا(ع)، ای ضامن‌آهو، تو راضی مشو که من مغلوب این تهرانی‌ها شوم، من به غیر از تو کسی را ندارم».

مسابقه با سوت داور شروع شد و دو رفیق قدیمی به هم آویختند. شرط پیروزی در مسابقات کشتی پهلوانی فقط ضربه کردن حریف در مدت زمان 80 دقیقه بود. وفادار در دقیقه بیست و یکم تختی را روی سر بلند کرده و یا علی‌گویان بر زمینش زد.

بانگ شور و آفرین‌گویان مردم برخاست و همان مردمی که مرحوم تختی را با چنان شور و عشقی به میدان آورده بودند، ریختند وسط میدان و وفادار را بوسیدند و روی دست بلند کرده و تشویق کردند.

معامله‌ای ماندگار

مسابقه پهلوانی تمام شد و وفادار برای دریافت بازوبند نزد شاه رفت، بازوبند بسته شد و  پس از آن پهلوان رو به جمعیت گفت: «قبل از مسابقه با خود عهد کردم در صورت پیروزی و دریافت اولین بازوبند، آن را به یگانه یاورم در این مسابقه اهدا کنم».

سپس از سکو پایین آمد و رهسپار خراسان شد تا طبق عهد مخلصانه‌اش با امام مهربانی‌ها، بازوبند پهلوانی را که برای همیشه از آن خود کرده بود، تقدیم موزه آستان قدس رضوی کند، این بازوبند پهلوان وفادار هنوز هم در این موزه نگهداری می‌شود.

ورود به تیم ملی کشتی ایران

تمام جمعیتی که فکر می‌کردند که مرحوم تختی برنده مسابقه خواهد شد اما وفادار بنابر تسلط به کشتی پهلوانی و چوخه با «فن کنده» بر حریف غلبه کرد و برای همیشه صاحب بازوبند شد. از آن تاریخ به بعد پهلوان وفادار عضو تیم ملی شده و در مسابقه‌های جهانی و المپیک شرکت کرد که از جمله آنها می‌توان به مسابقه‌های جهانی ۱۹۵۱ هلسینکی فنلاند، بازی های المپیک هلسینکی ۱۹۵۲ در فنلاند و مسابقه‌های جهانی ۱۹۵۴ توکیو ژاپن در وزن هشتم عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران اشاره کرد.

یادمان پهلوان وفادار در هاشمیه

خراسان رضوی یکی از قطب‌های کشتی کشور است و این ورزش جایگاه ویژه‌ای میان مردم این دیار دارد. از آنجا که شورای پنجم شهر مشهد اهتمام ویژه‌ای به نصب یادمان برای پهلوانان داشت؛ از این رو، یادمان پهلوان کشتی ایران مرحوم احمد وفادار را 28 اسفندماه سال 1397 در بلوار هاشمیه مشهد نصب کرد.

یادمان و تندیس پهلوان وفادار توسط محمدحسین مأموریان از مجسمه سازان برتر کشور ساخته شده است تا یادآور کشتی به عنوان یک ورزش پهلوانی با پیام‌هایی همچون اخلاق، مردانگی، دستگیری و محبت باشد.

معامله سرنوشت‌ساز با امام رئوف

مدفون در صحن جمهوری اسلامی

وی در صبح روز سه‌شنبه، چهارم اسفندماه سال ۱۳۸۳ پس از تحمل یک دوره بیماری قلبی در بیمارستان آریا مشهد دارفانی را وداع گفت. وی وصیت کرده بود که در جوار امام رئوف دفن شود که طبق وصیتنامه‌ وی، پیکرش در بلوک 269 صحن جمهوری اسلامی به خاک سپرده شد.

کد خبر 2339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 0
    خوشحالم که در شهر ما چنین مرد بزرگی زیسته است