زندگی به سبک قرآنی/ قرآن آموزی که خود مربی قرآن شد

مهدیس بوری نوجوان قرآن‌آموز حرم مطهر امام مهربانی‌هاست که زائران و مجاوران در محضر او تعلیم می‌بینند.

عتبه‌نیوز- آزیتا ذکاء؛ دختران موفقی در سرزمین خود ایران داریم که با حجاب و پوشش اسلامی همیشه الگو بوده و موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده‌اند. یازدهم اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه روز جهانی دختران نامیده شده است.

این مناسبت فرصتی شد تا گزارشی از نوجوان موفق قرآنی حرم مطهر امام رضا(ع) تهیه کنیم و بشنویم از توفیقات قرآنی که در لوای حجاب و همجواری با امام رئوف به آنها دست یافته است. در ادامه مشروح این گزارش از نظرتان می‌گذرد.

قرآن‌آموز مهدالرضا(ع)

اغلب کودکان ۵ سال تمام مشهدالرضا(ع) تحت تعلیم مهدالرضا(ع) قرار می‌گیرند. نونهالان قرآنی مهدالرضا(ع) وابسته به آستان قدس رضوی موفق‌ترین قرآن‌آموزان کشور هستند که بعد از آموزش یک‌ساله رها نشده و طبق استعداد فراگیر به سطوح بالاتر آموزش قرائت قرآن نائل می‌آیند. مهدیس بوری یکی از صدها نونهال این مهد بوده که زهرا موجود مادر او در شرح بیشتر موفقیت فرزند خود چنین می‌گوید: «من و همسرم اوایل ازدواج‌مان در سال ۱۳۸۳ از روستای میریک شهرستان بیرجند ساکن مشهد شدیم و همسرم دارای مدرک دیپلم و من هم پنج کلاس بیشتر سواد نداشتم. با مهدالرضا(ع) هم آشنا نبودم که تصمیم به ثبت‌نام مهدیس بگیرم. یک دوستی در زمان ثبت‌نام مهدالرضا(ع) به ما هم اعلام کرد که دخترم را نام‌نویسی کنیم».

زندگی به سبک قرآنی/ قرآن آموزی که خود مربی قرآن شد

هفت سال اُنس با قرآن

اکنون هفت سال از اتمام دوره مهدالرضا(ع) می‌گذرد و مهدیس همچنان با قرآن اُنس دارد. مادر مهدیس ادامه می‌دهد: «با اطلاع‌رسانی آن دوست برای ثبت‌نام مهدیس اقدام کردم. مادرها آخر کلاس می‌نشستند و به صحبت‌های مربی گوش می‌دادند تا بعد کلاس اگر کودک آنها جایی را متوجه نشده بود در منزل با او تمرین داشته باشند. مهدیس در کلاس پیشرفت خوبی داشت اما با این وجود باز هم من با کمک مربی در منزل با دخترم تمرین داشتم. الحمدالله بعد هفت سال همچنان مهدیس با قرآن مأنوس است. او تا سطح صوت و لحن پیش رفت و مدتی هم هست که به حفظ قرآن روی آورده و حدود ۳ جزء قرآن را حفظ کرده است».

موفقیت‌های قرآنی

مهدیس با توانایی که در فراگیری قرآن از خود نشان داد درهای موفقیت بر رویش گشود و او در این هفت سال در چند مسابقه قرآنی حائز رتبه شده است که خودش در توضیح بیشتر چنین بیان می‌کند: «من در مسابقات مختلفی شرکت کرده و رتبه‌های شهری، استانی و کشوری دارم که شامل کسب رتبه چهارم ترتیل در مسابقه «مشکات»، رتبه دوم قرائت تحقیق در مسابقه «آرمان»، رتبه اول مسابقات دانش‌آموزی می‌شود.

همچنین در ششمین دوره مسابقه «شوق تلاوت» حائز رتبه نخست رشته قرائت تحقیق به سبک استاد مصطفی اسماعیل شدم. در حال حاضر هم در مسابقه امام علی(ع) رشته ترتیل شرکت کردم که به مرحله فینال رسیدم که هنوز برگزار نشده است».

زندگی به سبک قرآنی/ قرآن آموزی که خود مربی قرآن شد

اهتمام به قرآن در همه حالات

برخی نوجوانان این روزها در فضای مجازی  عمر خود را به بطالت می‌گذرانند اما نوجوانانی هم داریم که ساعات خود را مفید پشت سر می‌گذرانند و به موفقیت دست می‌یابند. نوجوانی قرآنی مشهدالرضا(ع) هم در کنار مدرسه و انجام تکالیف آن، سه ساعت از وقت خود را صرف حفظ قرآن و ارائه محفوظات به استاد می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «یک قاری و حافظ خوب باید با برنامه باشد تا موفق شود. از وقتی حفظ را شروع کردم سعی می‌کنم از وقتم درست استفاده بکنم و در هنگام بازی یا نوشتن تکالیف مدرسه از تمرین قرآن غافل نیستم. سه و چهار سال قبل یک نیمه شبی مادرم از خواب بیدار شده و متوجه می‌شود که من حتی تو خواب هم قرآن می‌خوانم».

همکاری با حرم مطهر رضوی

این قرآن‌آموز مهدالرضا(ع) بعد از گذراندن سطوح بالای قرائت قرآن توفیق یافت به دعوت اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی دقایقی در خدمت زائران و مجاوران امام هشتم(ع) باشد و از قرائت آنها رفع اشکال کند. او در تشریح بیشتر اضافه می‌کند: «تازه از امسال فعالیتم را با حرم شروع کردم و برای قرائت و ترتیل‌خوانی در محفل دختران رضوی دعوت می‌شوم و سپس برای حلقه‌های قرائت فراخوان شدم که این حلقه‌ها هر هفته روزهای پنجشنبه برگزار می‌شود. در حال حاضر هم توسط این اداره، آموزش می‌بینم تا به عنوان خادم‌یار، تدریس قرآن را از روی «مکتب خانه همراه» داشته باشم. 

مشهد قطب قرآنی

مشهد به دلیل برخورداری از ظرفیت‌ بارگاه منور رضوی به قطب فعالیت‌های قرآنی در کشورمان شناخته شده است. مهدیس معتقد است هر چه دارد از وجود امام رضا(ع) دارد و اگر لطف حضرت نبود به این همه موفقیت دست نمی‌یافت. او همچنین ادامه می‌دهد: «در همه کارهایم به ویژه وقتی امتحان دارم یا به مسابقات می‌روم به امام هشتم(ع) متوسل می‌شوم و از آقا کمک می‌گیرم».

الگوی قرآنی

یک شخصیت قرآنی تمام همت خود را بکار می‌گیرد تا آینه تمام نمای قرآن بوده و برای اطرافیان خود الگو باشد. این نوجوان قرآنی مهدالرضا(ع) هم در این‌باره چنین یادآور می‌شود: «من به عنوان یک دختر قرآنی که قرآن‌آموز بارگاه منور رضوی هستم وظیفه سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کنم و سعی دارم با اخلاق و حجابم برای هم سن و سالان خود الگو باشم. در مدرسه به دوستان و همکلاسی‌هایم تذکر به حجاب می‌دهم و برخی هم بودند از نوع روسری یا چادر سر کردن من الگو گرفتند».

کد خبر 2376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    4 0
    احسنتبه چنین مادری بخاطر تربیت جنین دختری از این دختران کم در مشهد نداریم.
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
    2 2
    سلام احسنت به دختر گلم انشاالله همیشه در سایه ی قرآن کریم باشی عزیزم
  • مشهدی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    3 1
    خوش به حال مادرش
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    4 0
    سلام ماشا الله به این نخبه قرآنی انشاءالله تمام سطوح موفقیت راطی کنید و قرآن خلفظ ونگهدار شماست
  • جواد رجبی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 0
    احسنت به همچنین دختر عزیزمان آرزوی بهترین ها در بهترین لحظه ی زندگیش وتبریک به پدر ومادرش
  • فرزانه IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    2 0
    رفیق گلم ان شاالله همیشه موفق باشی نفسم