بازدید معاونان گمرکات جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از منطقه ویژه اقتصادی سرخس

با رویکرد افزایش مبادلات مرزی و توسعه روابط اقتصادی، معاونان گمرکات جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از گمرک و زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس در مرز دو کشور بازدید کردند.

به گزارش عتبه نیوز، در این بازدید علاوه‌بر ابراهیم نقدی و «مهمت گلدی اف» همتای ترکمنستانی او، محمود صادقی معاون سفارت ایران در ترکمنستان، عبدالمجید کامجو سرکنسول ایران در شهر ماری ترکمنستان، جواد جعفری ناظر گمرکات خراسان رضوی، رضا راستی مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک، دکتر محمدرضا برهمند معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس و... حضور داشتند.
 

تسهیل امور برای توسعه مراودات اقتصادی ایران و ترکمنستان
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این بازدید با اشاره به موقعیت استراتژیک این شهرستان گفت: سرخس در مرز با ترکمنستان قرار دارد و دروازه ورود ایران به حوزه CIS و کشورهای روسیه و چین است، از همین رو توسعه روابط میان ایران با این کشورها نقش مهمی در افزایش مبادلات ایفا خواهد کرد.
محمدرضا بهره‌مند اظهار کرد: امیدواریم با شبانه‌روزی شدن فعالیت مرز سرخس در آینده‌ای نزدیک، شاهد توسعه روابط و افزایش چشم‌گیر مراودات مالی و اقتصادی بین ایران و ترکمنستان باشیم.
او ادامه داد: با ۲۴ ساعته شدن فعالیت گمرک سرخس، پیش‌بینی می‌شود حجم ترانزیت محموله‌های گوگرد از ترکمنستان، انتقال کالا و بار از سمت چین و نیز ترانزیت زغال سنگ و سوخت از روسیه افزایش قابل توجهی داشته باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، تسهیل و روان‌سازی رفت و آمد قطارها و کامیون‌های ترانزیتی در مرز سرخس را یکی دیگر از مزیت‌های شبانه روزی شدن فعالیت این گمرک عنوان کرد و افزود: با تحقق این مهم به زودی شاهد ورود قطار برنامه‌ای چین به ایران خواهیم بود.
او از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ۵ طرح بزرگ تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس تا پایان امسال خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل کارخانه تولید کود با سرمایه‌گذاری کشور ترکیه، دو مجموعه لجستیکی با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و افغانستان، کارخانه تولید کود فسفات و واحد تولید گوگرد با سرمایه‌گذاری بخش داخلی است.
 

تاکید گسترش فعالیت‌های گمرکی ایران و ترکمنستان
معاون گمرک کشور ترکمنستان نیز در این بازدید با قدردانی از ایجاد فرصتی مناسب برای آشنایی با زیرساخت‌ها و فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی و گمرک سرخس گفت: علاوه‌بر فعالیت واحدهای بزرگ تولیدی، این منطقه امکانات فوق‌العاده‌ای دارد که باعث شده است جایگاه قابل توجهی در ترانزیت ایران داشته باشد.
«مهمت گلدی اف» اظهار کرد: امیدوارم اکنون که منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری تبدیل شده است، نه تنها روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور توسعه یابد، بلکه بتواند سهم بسزایی در مبادلات تجاری با همه کشورهای منطقه داشته باشد.
او گسترش فعالیت‌های گمرکی با همه همسایگان خود به ویژه ایران را اولویت کاری گمرک ترکمنستان دانست و گفت: این دو کشور علاوه‌بر اشتراکات مهم فرهنگی و معنوی، ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.
معاون گمرک کشور ترکمنستان ادامه داد: سالهاست در زمینه‌های مختلف گمرکی از تجربیات ایران استفاده می‌کنیم و اجرای پروژه‌های بزرگی همچون احداث پل بین‌المللی در مرز بین دو کشور و نیز احداث خطوط ریلی و اتصال جاده‌ای گواه بر این ادعاست.
او با استقبال از ۲۴ ساعته شدن فعالیت گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرخس خاطرنشان کرد: تحقق این امر باعث حذف بسیاری از محدودیت‌ها و روان‌سازی ترانزیت بین ایران و ترکمنستان می‌شود.
 

سرخس، ظرفیتی مناسب برای تبدیل به قطب لجستیکی کشور
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به قرارگیری این منطقه در دروازه ورود به کشورهای حوزه CIS اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس از معدود مناطقی است که در بهترین موقعیت استراتژیکی و هم مرز با کشور ترکمنستان واقع شده است.
ابراهیم نقدی گفت: از مهم‌ترین مزیت‌های این منطقه می‌توان به زیر ساخت‌های بی‌نظیر و امکانات فوق‌العاده‌ای همچون وجود پنجاه کیلومتر ریل عریض آسیای میانه اشاره کرد که توسعه فعالیت‌های ترانشیپمنت از این طریق، می‌تواند سرخس را در آینده نزدیک به قطب لجستیکی کشور تبدیل کند.
او ادامه داد: این منطقه از طریق جاده‌ای نیز در حال خدمات‌دهی روزانه به حجم بالایی از کامیون‌هایی است که از طریق مرز سرخس به ترکمنستان و سایر کشورها در حال تردد هستند.
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که تمام کالاهای مجاز بدون پرداخت عوارض گمرکی می‌توانند مستقیم وارد منطقه ویژه اقتصادی سرخس شوند، افزود: به دلیل ازدحام کامیون‌های خروجی از این مزر در حال رایزنی با ترکمنستان برای برگشت کامیون‌ها از مرز باجگیران هستیم.
او ادامه داد: امکانات و زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس نشان می‌دهد این منطقه پتانسیل توسعه هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی را دارد و حتی در تلاش هستیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی بین ایران و ترکمنستان انجام شود.
نقدی از گمرک سرخس به عنوان مرزبان اقتصادی مبارزه با قاچاق کالا در شرق کشور یاد کرد و گفت: بیشترین خدمات در این زمینه ارائه شده که نفع و نتایج آن شامل حال همه کشورهای مرتبط با ترانزیت خواهد شد.

کد خبر 2624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha