به نام کلمه کتاب

۶۰ کتابخانه در شهرستان‌های ایران و یک کتابخانه در شهر لکهنو هند کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را تشکیل می‌دهند. کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در ایران علاوه بر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) شامل ۲۳ کتابخانه در شهر مشهد، ۱۶ کتابخانه در شهرستان‌ها، ۹ کتابخانه تخصصی و ۱۱ کتابخانه موقوفاتی وابسته به آستان قدس رضوی هستند.

آستان قدس رضوی در شهرهای درگز، قوچان، تربت‌حیدریه، بیرجند، گناباد، روشناوند و سرخس، دارای کتابخانه‌های تخصصی کودک و نوجوان و در شهرهای شوشتر، کرمانشاه، میبد، بروجرد، اهواز و یزد، دارای ایستگاه کتاب کودک در کتابخانه‌های وابسته زیر پوشش خود است.

ماناترین کتابخانه ایران
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، ماناترین و پایدارترین کتابخانه ایران و منطقه با قدمت بیش از هزار سال و محلی امن برای حفظ میراث مکتوب ایران و جهان اسلام است. دسترسی کامل پژوهشگران به منابع به صورت حضوری و غیرحضوری و ارائه خدمات حضوری ۲۴ساعته به محققان در کتابخانه مرکزی بخشی از ویژگی‌های این کتابخانه است. 

یک میلیون و ۳۰۰
در هفت ماهه ابتدای امسال یک میلیون و ۲۶۷هزار و ۴۱۴ نفر به کتابخانه‌های این سازمان مراجعه کرده‌اند و یک میلیون و ۱۹۸هزار و ۸۱۵ نسخه کتاب در این مدت توسط آنان مطالعه شده است. ۵۹۶هزار و ۸۷۷ نسخه کتاب هم در سال جاری تا پایان مهرماه توسط اعضای کتابخانه‌ها به امانت گرفته شده است.

کتابخانه برای نابینایان
به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه گویای رضوی در جنب کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) مشهد ویژه خدمات‌رسانی به جامعه نابینا و کم‌بینای کشور با فراهم‌آوری تجهیزات ویژه نابینایان، کتاب‌های چاپ بریل و صوتی در سال ۱۳۸۳ راه‌اندازی شده است. ۳۳۰عضو روشندل از خدمات این کتابخانه استفاده می‌کنند.

خرید، پای ثابت فعالیت‌ها
از ابتدای سال۱۴۰۲ تاکنون حدود ۲۵هزار نسخه کتاب در موضوعات علوم اسلامی، علوم انسانی، علوم پایه و... از بازارهای نشر به ویژه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و هشتمین نمایشگاه حوزه و معارف اسلامی مشهد خریداری شده است. خرید کتاب، یکی از فعالیت‌های ثابت کتابخانه‌های آستان قدس رضوی است. 

خانم‌ها بیشترین مراجعان
کتابخانه‌های آستان قدس رضوی دارای بیش از ۸۳۳هزار و ۴۰۰ عضو است که نسل جوان به‌ویژه خانم‌ها، بیشترین قشر مراجعان آن‌ها را تشکیل می‌دهند. کاربران این کتابخانه‌ها امکان بهره‌مندی از ۳۴میلیون منبع اطلاعاتی موجود در این سازمان و همچنین دسترسی به ۱۵۰میلیون منبع اطلاعاتی خارج از سازمان را دارند. 

چرخه کتاب‌های اهدایی
سالانه ۳۵ تا ۴۰ درصد منابع موردنیاز از بین کتاب‌های اهدایی، تأمین می‌شود. از ابتدای سال تاکنون نیز بیش از ۵۷هزار و ۵۰۰ جلد کتاب به این سازمان اهدا شده که افزون بر ۱۷هزار و ۷۰۰ نسخه آن مورد نیاز سازمان بوده است. سایر منابع اهدایی پس از پایش در اختیار مؤسسات آموزشی و فرهنگی قرار می‌گیرد.

پای ثابت اهدای کتاب
در هفت ماهه ابتدای امسال، حدود ۳۳هزار نسخه کتاب در قالب اهدا و ۴هزار و ۷۰۰ نسخه کتاب نیز در قالب امانت بلندمدت به ۴۱مرکز و یا نهاد فرهنگی و مؤسسه آموزشی متقاضی تقدیم شده است. از این منظر، اهدای کتاب هم یکی از فعالیت‌های ثابت کتابخانه‌های آستان قدس رضوی است. 

کتابخانه سیار مشهد
کتابخانه سیار آستان قدس رضوی به دلیل گستردگی جغرافیایی شهر مشهد و کمبود کتابخانه در شهر به‌ویژه در نقاط محروم و دورافتاده از مرکز شهر و همچنین مشکلات تردد برخی افراد همچون معلولان، جانبازان، نابینایان، بازنشستگان، اعضای هیئت علمی و... از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون بیش از ۸۴۰ عضو دارد.

کد خبر 2683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha