تسهیل تشرف زائرین سالمند و کم‌توان به حرم رضوی با ۲۵۰۰ صندلی چرخدار و ۷۰ زائربر

با رویکرد تسهیل تشرف زائرین و مجاورین سالمند و کم‌توان به بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، دو هزار و ۵۰۰ صندلی چرخدار و ۷۰ دستگاه زائربر برقی زیر نظر معاونت خدمات زائرین حرم مطهر رضوی فعالیت دارد.

به گزارش عتبه نیوز، این معاونت با توجه به گسترش روزافزون فضاهای اماکن متبرکه، افزایش خیل عظیم زائرین در ایام مناسبتی و طولانی شدن مسیر ورودی‌ها تا روضه منوره، نگاه ویژه‌ای به محبان سالمند و کم‌توان در راستای تسهیل زیارت آنان به حرم مطهر داشته است.
بدین منظور سال‌هاست بخش صندلی چرخدار و زائربر حرم مطهر رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت خادمیاران مشهدی و استانی در شیفت‌های گوناگون در ایام و فصول مختلف سال به صورت شبانه‌روزی در ذیل اداره امور تسهیلات زائرین حرم مطهر به این قشر از ارادتمندان حضرت رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کند.
این بخش دارای حدود ۱۰۰ دستگاه زائربر برقی است که ۷۰ دستگاه آن متناسب با ایام مناسبتی و پیک جمعیت در ۶ محور در حرم مطهر فعال است. این محورها شامل «باب الرضا- صحن کوثر»، «باب الجواد - صحن غدیر»، «خیابان آیت‌الله واعظ طبسی»، «رینگ شیخ طوسی»، «رینگ شیخ طبرسی» و «رینگ نواب صفوی» می‌شود.
 

از صندلی چرخدار گشت سیار تا امانی
خدمات صندلی چرخدار این بخش نیز در حال حاضر در دو حوزه «گشت سیار» و «امانی» با استفاده از ظرفیت ۵۰۰ صندلی چرخدار گشت سیار و ۲ هزار صندلی چرخدار امانی به زائرین سالمند و کم‌توان ارائه می‌شود.
در این راستا خدمات صندلی چرخدار گشت سیار توسط خادمیاران در صحن و سرای رضوی انجام می‌شود که میزان چینش خادمیاران به تعداد نیروهای حاضر در ایام مناسبتی و شرایط حرم مطهر وابسته است.
خدمات صندلی چرخدار امانی نیز با مراجعه زائرین به دفاتر مربوطه و ارائه کارت شناسایی معتبر و تحویل صندلی چرخدار به منظور زیارت برای حداکثر ۳ ساعت انجام می‌شود. در حال حاضر ۸ دفتر تحویل صندلی چرخدار امانی در ورودی‌های باب الرضا(ع)، باب الجواد(ع)، غدیر، شیخ طوسی، شیخ طبرسی، نواب صفوی و پارکینگ‌های ۳ و ۱ فعال است. 
 

مشارکت خادمیاران مشهدی و استانی
در حال حاضر حدود ۴ هزار و ۲۰۰ خادمیار مشهدی با بخش صندلی چرخدار و زائربر حرم مطهر رضوی همکاری دارند که به طور میانگین روزانه ۶۰۰ خادمیار در این بخش در حرم مطهر حضور داشته و به زائرین خدمت می‌کنند. شیفت‌های خدمتی آنان نیز ۸ ساعته در یک روز ثابت در هفته است. 
تعداد خادمیاران استانی این بخش نیز با توجه به ایام مناسبتی متفاوت است، اما می‌توان گفت به طور میانگین روزانه ۳۰۰ خادمیار استانی در ارائه خدمات مذکور فعالیت دارند.
شایان ذکر است، یک خادمیار فعال در بخش صندلی چرخدار و زائربر حرم مطهر ممکن است در حوزه‌هایی همچون صندلی چرخدار گشت سیار، دفاتر امانت صندلی چرخدار، راننده زائربر برقی، انتظامات ایستگاه‌های زائربرها و... خدمت کند.
 

کد خبر 3387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha