خمیرمایه رضوی؛ تامین ۲۵درصد نیاز داخلی در کنار صادرات به ۱۴ کشور

فعالیت‌های اقتصادی در آستان قدس رضوی زمانی پا گرفته که بتواند نیاز مردم را حوزه‌هایی که بخش خصوصی به آن ورود نمی‌کند، تامین کند. نمونه‌اش کارخانه خمیرمایه رضوی است، صنعتی هایتک و دانش محور که با تولید محصولی به نام خمیرمایه توانسته نقش قابل توجهی در تهیه نان به عنوان قوت قالب و نیز سلامتی مردم ایفا کند.

با توجه به رویکرد آستان قدس رضوی مبنی بر ورود به ویژه در حوزه‌های پرریسک و با تکنولوژی بالا، ۲۵ سال پیش شرکت خمیرمایه رضوی برای رفع نیاز مردم و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی تاسیس شد و این کارخانه در سال ۱۳۸۰ با تولید محصول خمیرمایه تازه به بهره‌برداری رسید تا با توجه به پیچیدگی‌های صنعت تخمیر، بتواند محصولی را که نقش اثرگذاری در بهبود کیفیت نان و ارتقاء سطح سلامت افراد جامعه دارد، تولید و عرضه کند.
 

تولید حدود ۲۵ درصد خمیرمایه مورد نیاز کشور
در مرداد ماه سال ۱۳۸۳ نیز خط تولید محصول خمیرمایه خشک فعال فوری در این شرکت با استفاده از تکنولوژی روز و بهره‌گیری از دانش و توانایی متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسید و در ادامه با توجه به افزایش نیاز جامعه به خمیرمایه و در راستای اهداف و سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، شرکت خمیرمایه رضوی طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید را در دستور کار قرار داد و در سال ۱۴۰۱ موفق شد ظرفیت تولید سالانه خود را از ۶۰۰۰ تن به صورت همگن به ۷۵۰۰ تن افزایش دهد. با اجرای این طرح نه تنها گام بلندی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها برداشته شد، بلکه موفقیتی برای اولین بار در حوزه طراحی داخلی دستگاه فرمانتور در صنعت خمیرمایه کشور حاصل شد بود.
در حال حاضر نیز این شرکت حدود ۲۵ درصد از خمیرمایه مورد نیاز کشور را تولید می‌کند و همین موضوع باعث شده است برای جلوگیری از ایجاد کمبود این محصول در بازار، به صورت ۲۴ ساعته یعنی در سه شیفت کاری فعالیت کند. البته با توجه به هدفگذاری صورت گرفته برای افزایش ظرفیت تولید به ؟ تن تا سال ۱۴۰۳، سهم بیشتری از تامین نیاز کشور به این محصول را از آن خود خواهد کرد. 
شرکت خمیرمایه رضوی در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۲ هم افزایش قابل توجهی را در میزان تولید رقم زد و شاهد رشد بیش از ۲۵ درصدی در تولید خمیرمایه تازه و ۲۳ درصد خمیرمایه خشک بوده‌ایم.
 

تکیه بر توان متخصصان داخلی
یکی از نکات قابل توجه و ارزشمند در اجرای طرح توسعه شرکت خمیرمایه رضوی، تکیه بر توان داخل و تاکید دوباره بر اهمیت اعتماد به متخصصان کشورمان بود. با وجود این‌که بیش از ۹۰ درصد ماشین‌آلات صنعت خمیرمایه در دنیا توسط کشورهای اروپایی طراحی و ساخته شده اما شرکت خمیرمایه رضوی با پذیرفتن خطرپذیری و ریسک ساخت ماشین‌آلات در داخل، طراحی فرمانتور را که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فرآیند تولید خمیرمایه به شمار می‌رود، به متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان بومی سپرد، اقدامی که نه تنها در راستای مسئولیت اجتماعی آستان قدس رضوی بوده است، بلکه یک ورود دانش‌بنیانی به صنعت خمیرمایه محسوب می‌شود، این در حالی است که تاکنون هیچ شرکت ایرانی نسبت به طراحی و داخلی سازی این دستگاه ورود نکرده است. در این مدت هم میزان خمیرمایه تولید شده حاصل از این فرمانتور نشان می‌دهد، نه تنها راندمان بلکه کیفیت نیز در مقایسه با فرمانتورهای قبلی شرکت که توسط شرکت‌های اروپایی طراحی شده، افزایش یافته است.
 

صادرات خمیرمایه رضوی به ۱۴ کشور
شرکت خمیرمایه رضوی در کنار تامین نیاز داخل، صادرات این محصول را به واسطه برخورداری از کیفیت بالا و استانداردهای جهانی، هر ساله در دستور کار قرار داده و در ۱۰ ماه نخست امسال بیش از ۳۰۸۰ تن خمیرمایه خشک خمیرمایه رضوی را به ۱۴ کشور صادر کرده است، کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، هندوستان، لبنان، آلمان، سوریه، عراق، ارمنستان، امارات، قطر، تاجیکستان و... که بخشی از بازار صادراتی این شرکت محسوب می‌شوند. ناگفته نماند که این حضور پر رنگ در بازارهای صادراتی نیز به واسطه بهره‌برداری از طرح توسعه و افزایش تولید کارخانه خمیرمایه رضوی در سال ۱۴۰۱ بوده است.
 

تولید محصولات جدید بر پایه مخمر نانوایی
با توجه به نیازسنجی انجام شده در بازارهای هدف، این شرکت تولید محصولات جدید بر پایه مخمر نانوایی با همکاری موسسات علمی و دانشگاهی در دستور کار داده و هر ساله تعدادی از این محصولات را به سبد تولیدات خود اضافه کرده است که از جمله می‌توان به محصول «خمیرمایه دو در یک» و «مخمر خشک غیر فعال» اشاره کرد. خمیرمایه دو در یک متشکل از بهبود دهنده نان و مخمر نانوایی خمیرمایه است که باعث افزایش عملکرد، بهبود خصوصیات ظاهری نان، کاهش قیمت تمام شده محصول در نانوایی‌ها، ارتقای سلامت و بهداشت نان، افزایش راندمان تولید محصول و... می‌شود. مخمر غیرفعال نیز محصولی کاملا ارگانیک و نوآورانه که برای نخستین بار در کشور توسط شرکت خمیرمایه رضوی تولید شده است. این محصول علاوه‌بر استفاده در صنایع خوراک دام، آرایشی و بهداشتی و نیز علوم آزمایشگاهی، به عنوان طعم‌دهنده‌های صنعتی و به منظور افزایش ترد پذیری و غنی‌سازی انواع کیک و کلوچه، بیسکویت، نان، خمیر پیتزا و... استفاده می‌شود.

کد خبر 3736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha