قرائت قرآن به سه روایت توسط بانوی قرآنی حرم مطهر رضوی

مرضیه میرزائی‌پور، قاری، مرتل و مبتهل حرم مطهر رضوی است که با قرائت قرآن به سه روایت «حفض از عاصم»، «ورش از نافع» و «خلف از حمزه»، از جمله بانوان مسلط به اختلاف قرائات در کشورمان به شمار می‌رود.

عتبه‌نیوز ـ آزیتا ذکاء؛ یک دهه از بهار عمرش می‌گذشت که به همراه مادر پایش به جلسات قرآن باز شد. بخاطر سن کمش، استاد جلسه، او را جزو خانم‌های جلسه به حساب نمی‌آورد که صفحه‌ای از قرآن را هم برای خواندن به او بدهد. این بی‌توجهی را نتوانست تاب بیاورد و با ناراحتی جلسه را ترک کرد؛ تصمیم گرفت، قرآن را به خوبی آموزش ببیند تا اولین کسی باشد که در جلسات قرآن تلاوت می‌کند. این آرزو دیری نپایید که به حقیقت پیوست و او، اکنون در اواسط پنجمین دهه زندگی خود از معدود بانوان ایرانی است که قرآن را به سه روایت می‌خواند و طی سال‌های متمادی در مسابقات مختلف دارای رتبه‌های برتر شده است.

مرضیه میرزائی‌پور بانوی نخبه قرآنی از خطّه خراسان است که سال ۱۳۵۷ در شهر سبزوار دیده به جهان گشود. سال توّلد او با جواد فروغی ستاره قرآنی دهه ۱۳۶۰ یکی بود که انگیزه اُنس با قرآن را در او قوّت بخشید و در دورانی که تلویزیون دو شبکه بیشتر نداشت و در یک ساعت خاصی، تلاوت نوجوان مشهدی از آن پخش می‌شد. او اینگونه با سبک عبدالباسط و دیگر اساتید آشنا شده و صوت و لحن را تقلیدی یاد گرفت.

این بانوی نخبه قرآنی مشهدالرضا(ع)، دو دهه توفیق دارد، قاری، مرتّل و مُبتَهل حرم مطهر رضوی باشد. ماه مبارک رمضان ما را بر آن داشت تا به سراغ این بانوی قرآنی شهرمان رفته و بیشتر او را به جامعه قرآنی کشور معرفی کنیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

چه عواملی موجب شد بانوی نخبه قرآنی در وادی قرائت قرار گیرد و این عرصه را تا حدی پیش رود که جزو معدود بانوانی باشد که قرآن را با تسلط به سه روایت تلاوت کند؟

این سوال شما را می‌خواهم با یک خاطره از کودکی خود در شهرمان سبزوار بیان کنم. دختربچه ۱۰ ساله‌ای بودم که به همراه مادرم جلسات قرآن می‌رفتم. استاد جلسه هیچ وقت این اجازه را به من نداد که قرآن بخوانم. یک روز که نوبت من رسید، به نفر بعدی گفت: شما قرآن بخوان. من با حالت قهر و ناراحتی جلسه را ترک کردم و با خودم گفتم: باید بروم و قرآن را یاد بگیرم تا در جلسات، اولین نفری باشم که قرآن تلاوت می‌کند. دوران راهنمایی به مدرسه قرآن رفتم و از محضر استاد مهدی نوائی بهره گرفتم و در آن زمان نغمات قرآنی را با استفاده از دستگاه‌های فارسی از او آموختم.

دوران نوجوانی‌ام با چند دوست صمیمی در حالی گذشت که در کنار اُنس با قرآن، ورزش هم می‌کردیم. در رشته‌های ورزشی والیبال و هندبال تا مرحله استانی رتبه‌های خوبی را کسب می‌کردیم، ولی برای مرحله کشوری والدین سخت‌گیری می‌کردند که به‌نظرم همان هم خیریتی بود تا بیشتر تمرکزم روی کارهای قرآنی‌ام مثل قرائت تحقیق و ترتیل و تشکیل گروه‌های سرود، همخوانی و تواشیح باشد.

قرائت قرآن به سه روایت توسط خادم قرآنی حرم مطهر رضوی

 چه جالب...

جالب اینجاست که یک جمع سالم و شادی را با دوستان دوران دبیرستان داشتم. در این جمع چهار و پنج نفره من تنها توانستم در زمینه قرآنی رشد کنم و دلیل آن هم حضور در مشهد و فضای قرآنی این شهر بود که برای رشد بسیار خوب بود.

مشهد به یُمن وجود امام مهربانی‌ها منبع خیر و برکت است. سعادت همجواری حضرت و نشستن پای اساتید مشهدالرضا(ع) چگونه برای خانم میرزائی‌پور رقم خورد؟

در سن ۱۸ سالگی ازدواج کردم و برای زندگی مشترک به مشهد آمدم. فضای قرآنی مشهد و حضور اساتید و جلسات خوب در مشهد موجب شد آموزش‌های قرآن را تا عرصه‌های بالاتر ادامه دهم. لذا در بدو ورودم به این شهر دوباره آموزش‌های خود را شروع کردم، ابتدا به موسسه آیات رفته و برای حفظ از محضر استاد حسنی استفاده کردم و الان در حال حفظ جزءهای آخر هستم تا حافظ کل شوم. همچنین از کلاس‌های تجوید و وقف‌وابتدا خانم مریم خطیب بهره‌مند شدم.

قرائت قرآن به سه روایت توسط خادم قرآنی حرم مطهر رضوی

دیدار شاگردان از استاد مهدی حسنی به مناسبت روز معلم

استاد مهدی حسنی خود از حافظان بنام کشورمان هستند که به روایت‌های مختلف قرآن تلاوت می‌کنند. می‌توان گفت این فتح بابی بوده برای اینکه خانم میرزائی‌پور هم جا پای استاد خود بگذارد؟

دقیقا همین‌طور است. استاد حسنی نخبه قرآنی جهان اسلام است و افتخار ما خراسانی‌ها که چنین شخصیتی در شهر ما مشهدی‌ها ظهور کرده که قرآن را به ۲۰ روایت از حفظ است. من توفیق داشتم از محضر او در موسسه آیات واقع در پارک ملت از اوایل دهه ۱۳۸۰ کسب فیض کنم. من اختلاف قرائات را از استاد حسنی آموختم. الان به سه روایت «حفض از عاصم»، «ورش از نافع» و «خلف از حمزه» مسلط هستم. از وقتی طرح ملی «اقراء» در کشور راه افتاد،‌ این افتخار را داشتم که جزو اولین کسانی باشم که این طرح را گذراندم و مجوزهایش را از استاد حسنی دریافت کردم.

چند مورد شاهد بودیم که خانم‌ها بعد نشستن پای درس استاد حسنی دیگر به سمت استاد دیگری برای حفظ نرفتند. دلیل آن از نگاه شاگردش چه می‌تواند باشد؟

استاد حسنی هیچگاه دید مادی در برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن ندارد. لذا برکات این ویژگی هم در خود استاد و هم در زندگی قران‌آموزانش مشاهده می‌شود. اگر این‌ ویژگی‌های استاد حسنی نبود، من امروز این پیشرفت خود را در حوزه اختلاف قرائات، تلاوت و حفظ قرآن نداشتم.

به جرأت می‌توانم بگویم استاد حسنی و خانم خطیب بسیار در رشد قرآنی من موثر بودند. جدا از بحث آموزش قرآن تحت تأثیر اخلاق قرآنی آنها بودم. آنها بسیار افراد متواضع و بااخلاق هستند.

قرائت قرآن به سه روایت توسط خادم قرآنی حرم مطهر رضوی

خانم میرزائی‌پور در مسابقات گوناگون بر سکوی برگزیدگان ایستاده است. علت موفقیت‌های پی در پی او در مسابقات قرآن ارگان‌های مختلف چیست؟

یکی از امتیازات یک قاری خوب داشتن تسلط بر نحوه تلاوت آیات قرآن و به ویژه آشنایی با ترجمه آیات است. در دو دهه‌ای که برای محافل و جلسات قرآنی حرم مطهر رضوی دعوت می‌شوم. هر گاه بر جایگاه تلاوت قرار گرفتم، صفحه تلاوت خود را بر عهده زائران گذاشتم که آنها برای من مشخص کنند چه سوره و چه آیاتی را بخوانم. تلاشم این بود تا حسی را که از تأثیر آیات می‌گیرم به مستمع انتقال دهم.

این صفحه پیشنهادی را به امام رضا(ع) هدیه می‌کنم. این کار، خیرات و برکات زیادی برایم داشته و جرأت و جسارتم را در فضای تلاوت در لحظه، بسیار بالا برده است. همچنین می‌خواستم معنویت اُنس با آیات را از دست ندهم. بقیه قاریان معمولا، قبل از حضور در محافل صفحه مدنظر خود را مرور و تمرین دارند. به‌نظرم اینگونه لطف تلاوت در لحظه و تأثیرگذاریش را متأسفانه از دست می‌دهند. 

من هر ساله در مسابقات قرآن ارگان‌های مختلف همچون اوقاف، دارالقرآن امام علی(ع)، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، ورزش و جوانان، تأمین اجتماعی و بسیج شرکت می‌کنم و تاکنون رتبه‌های زیادی در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حتی ابتهال‌خوانی و دعاخوانی کسب کرده‌ام. هر جا که نتوانستم شرکت‌کننده باشم برای داوری دعوت می‌شوم. هر چند، مسابقه برایم شیرین‌تر است.

بانوی فرهیخته قرآنی مشهدالرضا(ع) علاوه بر شرکت در مسابقات و کسب رتبه‌های برتر، در حوزه آموزش هم فعال است؟

تقریبا از سال ۱۳۸۵ تا اوایل سال ۱۳۹۰، سالی بالغ بر ۷۰ حافظ تربیت کردم که درصد قابل توجهی حافظ کل شدند و الان برخی از آنها موسسه قرآنی دارند. همچنین قبل شیوع کرونا در اداره کل اوقاف و امور خیریه در بخش خواهران بصورت مجازی برای تمام شهرهای استان، تدریس صوت‌ولحن و تجوید داشتم. بعد از آن هم بصورت تلفنی در خدمت بچه‌های استان خودمان و سایر استان‌ها هستم. تمام تلاش خود را می‌کنم تا دوستان علاوه بر بحث تلاوت تحقیق و ترتیل به سمت و سوی حفظ و ترجمه قرآن نیز بروند.

البته اضافه کنم به عراق هم دعوت شده و برای اساتید دارالقرآن حرم امیرالمومنین(ع) هم تدریس داشتم. همچنین قرائت ترتیل و تحقیق و ابتهال‌خوانی در حرمین شریفین علوی و حسینی نصیب و روزی‌ام شده است.

قرائت قرآن به سه روایت توسط خادم قرآنی حرم مطهر رضوی

همنشینی مستمر شما با قرآن چه برکاتی در زندگی و خانواده‌تان داشته است؟

بالاترین برکت قرآن داشتن یک زندگی آرام و بدون دغدغه‌های امروزی والدین در تربیت فرزندان‌شان است. همسرم فرد مومن و باخدایی است، من به عنوان یک مادر قرآنی تنها برای فرزندانم الگو نیستم. همسرم نیز برای آنها نمونه یک پدر واقعی است. دو پسر ۲۲ ساله و ۱۴ ساله دارم که آنها هم با قرآن مأنوس هستند و نسبت به بقیه بچه‌های هم‌سن و سال خود کم‌توقع بوده و همیشه احترام من و پدرشان را حفظ می‌کنند.

قطعا دو دهه حضور خانم میرزائی‌پور در جایگاه تلاوت حرم مطهر رضوی با خاطرات خوبی همراه بوده که در پایان می‌خواهیم مستمعان عتبه‌نیوز را به یکی از آنها مهمان کنید.

بهترین خاطره من در یکی از تلاوت‌هایم بود که روزی بعد تلاوت چشمم به یکی از اساتیدم افتاد که پای تلاوت من نشسته بود، او دست روی صورت خود گذاشته و از ذوق اشک می‌ریخت. آن لحظه خوشحال بودم که تلاوتم مورد رضایت استاد گرانقدرم قرار گرفته است. 

قرائت قرآن به سه روایت توسط خادم قرآنی حرم مطهر رضوی

کد خبر 4135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha