حرم مطهر امام رضا(ع) پاتوق چند ساعته دوران نوجوانی‌ام بود

محمدهادی صلح‌جو مجری توانمند صدا و سیما است که از دوران نوجوانی با حضرت رضا(ع) اُنس داشته و این مضجع شریف پاتوق چند ساعته او و دوستانش بوده است.

عتبه‌نیوز ـ آزیتا ذکاء؛ دانش‌آموخته حقوق است اما روحیات او با قرآن و بچه‌ها عجین شده و مسیر زندگی‌اش در کودکی با نوای دلنشین پدر و در نوجوانی با تشرف چند ساعته با دوستان به حرم مطهر امام مهربانی‌ها و نشستن پای کرسی تلاوت اساتید پیشکسوت مشهدالرضا(ع) گذشت و اکنون جوانی‌اش با حضور در رسانه ملی به سن ۴۰ سالگی رسیده است.

اینها گوشه‌ای از شرح‌حال محمدهادی صلح‌جو مجری توانمند صدا و سیما است که ماه رمضان امسال با اجرا در برنامه تلویزیونی «سرّ سحر» مهمان خانه‌های مردم خطّه خراسان رضوی بود. چهارشنبه امام رضایی این هفته که با عید فطر و پایان این برنامه تلویزیونی از شبکه استان همراه است، فرصت را مغتنم شمرده تا گفت‌وگویی که با او انجام داده‌ایم در روز عید سعید ماه رمضان انتشار دهیم. مشروح این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.  

حرم مطهر امام رضا(ع) پاتوق چند ساعته دوران نوجوانی‌ام بود

حرم مطهر امام رضا(ع) سالانه با برنامه‌های مختلف میزبان زائرانی است که از اکثر نقاط ایران یا دیگر کشورها آمده‌اند. این برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان به اوج خود می‌رسد و رسانه‌های ملی برای تهیه و پخش زنده برنامه‌های حرم مطهر در این مضجع شریف حضور می‌یابند. محمدهادی صلح‌جو به عنوان یک مجری توانمند چندین سال است که این توفیق را نصیب خود کرده تا برای اجرای یک برنامه تلویزیونی از حرم مطهر امام رضا(ع) جلوی دوربین برود؟

برای نخستین‌بار سال ۱۳۹۲ برای اجرا در یک محفل قرآنی در شب شهادت امام رضا(ع) دعوت شدم. بعد آن سال مستمرا برای برنامه‌های قرآنی حرم مطهر دعوت می‌شوم. الحمدالله امسال چهارمین سالی است که یک ماه مبارک رمضان را در مشهد هستم و با برنامه زنده سحر جلوی دوربین می‌روم. پیش از این، سه سال اجرای برنامه سحر ماه مبارک از شبکه قرآن و یک‌سال از شبکه یک سیما را عهده‌دار بودم و اما ماه رمضانی که گذشت، توفیق اجرای برنامه تلویزیونی «سرّ سحر» را از شبکه استان خراسان رضوی داشتم.

حضور در برنامه‌های‌ قرآنی حرم مطهر رضوی با چه احساسی برای آقای صلح‌جو همراه است؟

هر وقت زائری در گوشه گوشه این حرم مطهر، من را می‌بیند و ابراز محبت می‌کند، این اظهار علاقه زائران را موهبت حضرت می‌دانم که آبرویی در خانه‌اش دارم و زائران به من التماس دعا می‌گویند. چند سال قبل مادری در حرم از من خواست برای فرزند مریضش دعا کنم. من در آن برنامه که از شبکه قرآن و معارف سیما هم روی آنتن می‌رفت از مردم خواستم تا برای این مریض دعا کنند. سال بعد خانمی من را در حرم دید و گفت که من همان خانمی هستم که سال قبل گفتم برای فرزندم دعا کنید، الحمدالله دخترم شفا گرفته و حالش خوب است.

شما تنها مجری صدا و سیما نبوده، بلکه قاری و استاد قرآن هم هستید؛ آیا به عنوان قاری در محافل قرآنی حرم مطهر رضوی نیز به تلاوت پرداخته‌اید؟

خیلی کم اتفاق افتاده که در حرم برای تلاوت دعوت شوم. اما از حضور در مشهد کمال استفاده را می‌برم و سعی می‌کنم در این مدت از فضای جلسه قرآن دور نباشم. لذا در جلسات قرآنی اساتید برجسته در سطح شهر حاضر شده و به تلاوت قرآن می‌پردازم که از جمله آنها می‌توان به جلسه استاد جواد پناهی و دکتر محمدصادق علمی اشاره کرد. 

حرم مطهر امام رضا(ع) پاتوق چند ساعته دوران نوجوانی‌ام بود

مشهد ظرفیت بی‌نظیری در برپایی جلسات قرآن و پرورش شخصیت‌های قرآنی دارد. نظر آقای صلح‌جو در این مورد چیست؟

قطعا مشهد به واسطه همجواری با امام رضا(ع) یکی از قطب‌های فرهنگی کشور بوده و در همه زمینه‌ها مثل شعر و ادبیات، پژوهش و تحقیق و ... سرآمد است. در حوزه قرآنی هم همین‌طور است. ما مفسران بزرگ و قاریان خوب در مشهد کم نداریم و رهبر معظم انقلاب قبل انقلاب نقش پررنگی در عرصه قرآنی این شهر داشته‌اند، بعد انقلاب هم پیشتازی مشهدی‌ها همچنان ادامه داشته است. من طعم این جلسات را از دوران نوجوانی در حرم مطهر امام رضا(ع) چشیده‌ام.

از دوران نوجوانی....

بله. من در یک خانواده مذهبی در جوار حضرت شاه‌عبدالعظیم حسنی(ع) رشد کردم و دست در دست پدر به جلسات قرآن می‌رفتم. اما حضورم در جلسات قرآنی در دوران نوجوانی فرق داشت. ۲۵ سال قبل با چندتن از دوستان روزهای پنجشنبه با اتوبوس به مشهد می‌آمدیم و سحرگاه می‌رسیدیم؛ تا وقت ظهر که دوباره به ترمینال برویم، کمال استفاده را از آن چند ساعت حضورمان در حرم مطهر امام رئوف می‌بردیم.

مقید بودیم نماز جماعت‌مان را در مسجد گوهرشاد بخوانیم و یک‌سری هم به دارالقرآن‌الکریم در صحن جمهوری اسلامی بزنیم و در جلسات آموزشی قرآن استاد اوحدی حضور یابیم. من در آن سال‌ها زیاد تلاوت در محضر استاد اوحدی داشتم؛ خدا او را رحمت کند با یک حساسیت خاصی اشکال‌گیری می‌کرد. می‌توان گفت که بهترین لحظات عمرم را در جوار حضرت این‌چنین گذراندم و اکنون یک دهه است که به عنوان مجری در برنامه‌های قرآنی حرم مطهر حاضر می‌شوم.

حرم مطهر امام رضا(ع) پاتوق چند ساعته دوران نوجوانی‌ام بود

آقای صلح‌جو که استاد، قاری و مجری قرآن است. اگر بخواهد یکی از آنها را در اولویت قرار دهد، کدام را انتخاب می‌کند؟

کار با بچه‌ها را دوست دارم. لذا تدریس قرآن برایم در اولویت است چون این کار را از همه سخت‌تر و پیامبرگونه می‌دانم. این کار ساختن انسان‌هاست بخصوص در شرایط فعلی که الگوهای غربی به خوبی روی نسل نوجوان و جوان ما اثر گذاشته‌اند.

سابقه مجری‌گری شما به چه سالی برمی‌گردد؟

در عرصه مجری‌گری زود پیشرفت کردم یعنی مراحل و سیری که یک مجری باید طی کند تا بتواند در برنامه‌های مهم سازمان صدا و سیما ورود پیدا کرده و مجری حوزه معارف باشد. از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را به عنوان گزارشگر در رادیو قرآن شروع کردم و سال ۱۳۸۸ به عنوان مجری وارد شبکه قرآن شدم. از آنجا که یکی و دو تا از همکاران، مجری حرم مطهر رضوی بودند، من هم دوست داشتم، بتوانم در بارگاه منور امام هشتم(ع) اجرا داشته باشم که این آرزو به واقعیت پیوست و سال ۱۳۹۲ این اتفاق افتاد.

در پایان بفرمایید مجری توانمند صدا و سیما چه موفقیت‌های قرآنی را در کنار اجرا، تدریس و تلاوت دارد؟

سال ۱۳۸۳ در مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور سراسر کشور رتبه نخست را در رشته قرائت کسب کرده و به عنوان دانشجوی برتر قرآنی کشور انتخاب شدم. در مسابقات رسانه ملی دوبار در کشور مقام اول را کسب کردم و در مسابقات کارکنان دولت نیز به رتبه سوم دست یافتم.     

کد خبر 4158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha