حرم امام رضا (ع) آماده بزرگترین جشن تحویل سال در حوزه تمدنی نوروز

هر ساله برای مراسم تحویل سال میلیون ها ایرانی خود را به حرم امام رضا (ع) می رسانند و همزمان کربلاء و نجف و سایر اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه داخل و خارج از ایران به نوعی شاهد توسل و التجاء خیل مشتاقان و مؤمنان به این پناهگاه های الهی برای آغاز سالی سرشار از برکت و عافیت هستند.

عتبه نیوز؛ اجتماع ایرانیان برای تحویل سال در اعتاب مقدسه و حرم های اهل بیت (ع) و بقاع متبرکه از بزرگترین گردهمآیی هایی آیینی در ایران و منطقه غرب آسیا است و یکی از برجسته ترین رویدادهای معنوی در جهان اسلام به شمار می رود.
حوزه تمدنی نوروز پهنه ای فراتر از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی دارد اما محور این جنبش بزرگ فرهنگی در سطح منطقه، ایران اسلامی است و مرکزیت جشن های تحویل سال در سرزمین ما، حرم های اهل بیت (ع) است.
این پدیده کم نظیر از جلوه های مغفول نوروز است. هر ساله برای مراسم تحویل سال میلیون ها ایرانی خود را به حرم امام رضا (ع) می رسانند و همزمان کربلاء و نجف و سایر اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه داخل و خارج از ایران به نوعی شاهد توسل و التجاء خیل مشتاقان و مؤمنان به این پناهگاه های الهی برای آغاز سالی سرشار از برکت و عافیت هستند.
آیین های نوروز یکی از قوی ترین جریان های فرهنگی در آسیا است اما تمام آن در کشورهای مسلمان توسط جوامع اسلامی برگزار می گردد؛ از این رو پیوند میان نوروز و اسلام ناگسستنی است. در این میان آموزه های اهل بیت(ع) و فرهنگ رضوی منبع غنی تعالی و طراوت و پایداری نوروز گشته است.
در این رابطه حرم مطهر امام رضا (ع) با برنامه های متنوعی میزبان میلیون ها مشتاق شرکت در برنامه های تحویل سال نو می گردد.
سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی در نشست خبری خود به منظور تشریح برنامه های نوروزی حرم امام رئوف (ع) اعلام کرده است: گل‌آرایی حرم مطهر به مناسبت فرارسیدن نوروز با حدود ۱۵۳ هزار بوته و شاخه گل با مشارکت نذرکنندگان و اهداکنندگان گل و گیاه کشور انجام خواهد شد.

وی با اشاره به نصب ۲۰ تا ۲۴ المان نوری در صحن‌های آزادی، انقلاب، جمهوری و گوهرشاد افزوده است: همچنین چراغانی حرم مطهر در این ایام با استفاده از ۲۸ هزار متر ریسه جدید در حال اجرا است. کتیبه‌های ویژه سال نو نیز در بالای ایوان‌های صحن‌های مرکزی نصب خواهد شد.

آقای محمد شبان با بیان اینکه عطرافشانی حرم مطهر رضوی نیز با ۴۰۰ لیتر عطر مرغوب انجام می‌شود، گفت: فرش‌آرایی این بارگاه ملکوتی در ایام تحویل سال ۱۴۰۲ با بیش از ۲۳۰ هزار مترمربع انجام می‌شود چنان‌که ۸۰ درصد صحن‌ها مفروش خواهد شد. همچنین رواق‌ها با ۶۱ هزار مترمربع فرش دستباف مفروش می‌شود.
وی افزود: ۴۰۰ هزار اقلام متبرک همچون کیک، نمک، نبات و... نیز به منظور پذیرایی از زائران و مجاوران در شب و روز تحویل سال ۱۴۰۲ تدارک دیده شده که در مبادی ورودی و همچنین این چایخانه‌ها توزیع خواهد شد. مهمانسرای حضرت رضا(ع) نیز روزانه از ۲۰ هزار زائر در سه وعده صبحانه، ناهار و شام پذیرایی می‌کند.
شبان در خصوص خدمات رفاهی زائران در ایام نوروز نیز اظهار کرد: ظرفیت دفاتر امانات حرم مطهر رضوی از ۷ هزار به ۲۲ هزار افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین در حال حاضر ۱۱ پایگاه فوریت‌های پزشکی در صحن و سرای رضوی آماده ارائه خدمات به بیماران اورژانسی هستند که این تعداد پایگاه در زمان تحویل سال نو به ۵۷ پایگاه افزایش خواهد یافت. ۳۸ آمبولانس در سطح صحن‌های پیرامونی و حریم حرم مطهر مستقر خواهند شد و در مجموع ۵۸۳ نیروی فوریت‌های پزشکی به بیماران آماده خدمت خواهند بود. 

شبان با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی چرخدار و ۸۰ زائربر برقی نیز آماده ارائه خدمات به زائران سالمند و کم‌توان در ایام نوروز خواهد بود، گفت: ۸۰ ون شهرداری نیز برای جابه‌جایی زائران در شب تحویل سال ۱۴۰۲ با توجه به محدودیت‌های ترافیکی در قبل و بعد از برگزاری مراسم تحویل سال در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر پیش‌بینی شده است.

سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی بیان کرد: علاوه بر مشارکت در اسکان زائران در زائرشهر و زائرسرای رضوی، سالن‌های ورزشی آستان قدس رضوی، مدرسه نواب و حسینیه‌های اطراف حرم مطهر برای اسکان تجهیز شده است.

شبان با اشاره به فعالیت ۹ دفتر پیداشدگان حرم مطهر رضوی به صورت ۲۴ ساعته در ایام نوروز ۱۴۰۲ ادامه داد: سایر بخش‌های خدمت‌رسان حرم مطهر همچون بخش‌های‌ تنظیف و بهداشت نیز به صورت شبانه‌روزی آماده میزبانی شایسته از زائران این آستان مصفا است. پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه اقلام مصرفی همچون لیوان یک بار مصرف، مایع صابون و... نیز اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: تمامی این خدمات با مشارکت ۱۷ هزار خادمیار به محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) در این ایام در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) ارائه می‌شود.
از دیگر سو، معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز اعلام کرده است: برنامه‌های نوروزی ۱۴۰۲ حرم مطهر رضوی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و زائران و مجاوران در این مدت از ۶۰۰ ویژه برنامه تبلیغی و فرهنگی بهره‌مند خواهند شد. وی برگزاری حدود ۱۲۰ برنامه سخنرانی و ۹۰ مراسم قرائت دعا و مناجات را از مهمترین برنامه‌های نوروزی حرم مطهر رضوی اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، تعداد برنامه‌هایی نظیر مدیحه‌سرایی و حلقه‌های معرفت افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ادامه داد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، میزهای پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی نسبت به سال گذشته در ورودی صحن‌های حرم مطهر رضوی  افزایش یافته است.

 وی با اشاره به تدارک برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در ایام نوروز اظهار کرد: این برنامه ها در ۶ نقطه حرم ویژه کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

شریعتی نژاد ادامه داد: برنامه‌هایی نیز ویژه خواهران در نظر گرفته شده است که در رواق‌های حضرت زهرا(س)، نجمه خاتون و حضرت معصومه(س) و همچنین مسجد گوهرشاد برگزار خواهد شد.

وی درباره مراسم تحویل سال در حرم مطهر رضوی گفت: این مراسم از ساعت ۲۰ در ۲۹ اسفند و در آخرین شب سال ۱۴۰۱ با پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز می شود.

شریعتی نژاد ادامه داد: رأس ساعت ۲۴ ویژه برنامه‌ای را با حضور و مشارکت هم وطنان خواهیم داشت که ویژه اعتلای پرچم کشورمان همراه قرائت سرود جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

کد خبر 451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha