تجمیع گمرکات در سرخس؛ چابک‌سازی فعالیت‌های تجاری و ترانزیت کالا در شرق کشور

مدیرکل گمرک سرخس گفت: با تجمیع، ادغام و انتقال تشریفات گمرکات سه گانه سرخس به منطقه ویژه اقتصادی، شاهد کاهش بروکراسی و چابک‌سازی تجارت و ترانزیت کالا و به حداقل رساندن فرآیند ترخیص کالا در شمال شرق کشور خواهیم بود.

علی‌اکبر کیانی علی‌آباد در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: طبق مصوبات شورای معاونین گمرکات استان و نیز کمیته‌های مبادی و هماهنگی، مدتی است گمرکات سرخس پس از تجمیع، کار خود را به طور رسمی در پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرخس آغاز کرده است تا زمینه ارائه خدمات موثرتر و کاراتری برای افزایش بهره‌وری فرایند ترخیص و خروج کالا فراهم شود.
او با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد فرایند تجارت در حیطه وظایف گمرک انجام می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، لازم بود بروکراسی و کاغذبازی‌های اداری به حداقل برسد، از همین رو از چند سال گذشته بحث تجمیع گمرکات در راستای ماده ۷۰ قانون برنامه توسعه و بند الف ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۱ در مرز سرخس در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل اداره کل گمرک سرخس ادامه داد: پیش از این سه گمرک در سرخس وجود داشت و صاحبان کالا چند کد گمرکی را دریافت می‌کردند که در فرایند تجمیع، تمامی کدها تبدیل به یک کد با محوریت گمرک منطقه ویژه قرار گرفته است.
او افزود: درصورت اجرای کامل این مهم، علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها و زمان صادرات، فرایند ترخیص و خروج کالا و ناوگان تسهیل خواهد شد.


کاهش زمان خواب کامیون‌ها
کیانی علی‌آباد، کاهش مدت زمان خواب کامیون‌ها در گمرک را یکی از مزیت‌های تجمیع گمرکات در منطقه ویژه اقتصادی عنوان کرد و گفت: پیش از تجمیع، خواب کامیون‌ها هفت شب بود که در حال حاضر در تلاش هستیم با بسترسازی‌های لازم این زمان به حداقل برسانیم.
او ادامه داد: علاوه‌براین، باتوجه به موقعیت استراتژیک منطقه و زیرساخت‌های خوبی که به واسطه حمایت‌های آستان قدس رضوی ایجاد شده است، درصدد هستیم مازاد تردد ناوگان و کالای گمرکات سراسر کشور برای خروج از مرزهای زمینی و ریلی ترکمنستان و آسیای میانه را از مرز سرخس پوشش دهیم.
کیانی علی‌آباد، افزایش حجم ترانزیت کالا از کشور ترکمنستان به منطقه ویژه اقتصادی سرخس را یکی از برنامه‌های در دستور کار پس از تجمیع گمرکات دانست.
او ادامه داد: در مذاکراتی که در شهریور ماه سال جاری با رئیس گمرک ترکمنستان صورت گرفت، از سوی طرف ترکمنی موضوعاتی همچون افزایش ساعت کاری گمرک، کاهش زمان ترخیص کالا، تردد روزانه حداقل ۵۰۰ دستگاه کامیون از مرز، افزایش پذیرش ناوگان حمل و نقل و افزایش مبادلات و تبادلات مطرح شد که تمام تلاش خود را برای انجام آن به کار خواهیم بست.
کیانی علی‌آباد درباره اقدامات کشور ترکمنستان برای افزایش مبادلات تجاری با ایران از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز خاطرنشان کرد: حذف عوارض تردد(عوارض خط سیر)، رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ناشی از کرونا و... ازجمله مواردی به‌شمار می‌رود که برخی انجام شده و برخی نیز در دست اقدام است.
او با اشاره به تردد روزانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ دستگاه کامیون از مرز سرخس گفت: متاسفانه تشریفات ترخیص همچنان طولانی و هزینه‌بر است، به گونه‌ای که علی‌رغم افزایش حدود ۴۰ درصدی حجم تردد کامیون‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اما باز هم شاهد خواب کامیون‌ها در گمرک و پایانه‌ مرزی هستیم.
مدیرکل گمرک سرخس ادامه داد: در همین راستا قرار است از ابتدای بهمن سال جاری، فرایند مبادلات و تبادلات مانند شرایط قبل از محدودیت‌های کرونایی اجرا شود، بدین معنی که کالا به صورت ترانشیپ مستقیم یا انباری وارد اماکن گمرکی شده و رویه تعویض کشنده حذف شود.

کد خبر 54

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha