تقدیر سرنوشت، شب قدر و ضرورت دعا در بیان امام رضا (ع)

و اگر بپرسد که چرا روزه فقط‍‌ در ماه رمضان مقرّر شده است نه ماههای دیگر؟ گفته می‌شود: برای اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند در آن قرآن را نازل فرموده است ... در این ماه به پیغمبر وحی شد، و در آن است شب قدر، شبی که از هزار ماه بهتر است.

به گزارش عتبه نیوز، ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر در آیینه آیات و روایات و نظام عبادات اسلام، از ضریب و اهمیت بالا و والایی برخوردار است. در ادامه به اهمیت شب‌های قدر از نگاه حضرت رضا (ع) می‌پردازیم:

فلسفه اختصاص وجوب روزه، به ماه مبارک رمضان

فضل بن شاذان حدیث مفصلی را درباره فلسفه روزه و روزه‌داری و مسائل آن ذکر کرده و در انتها می‌گوید همه این مطالب را از امام رضا (ع) شنیده و خود به این شکل تجمیع کرده است. در این حدیث، یکی از سوال‌ها این است که چرا روزه فقط‍‌ در ماه رمضان مقرّر شده است نه ماه‌های دیگر؟ امام رضا (ع) پاسخی را مرقوم کردند که در ادامه ذکر خواهد شد:

فَإِنْ قَالَ فَلِمَ جُعِلَ اَلصَّوْمُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ خَاصَّةً دُونَ سَائِرِ اَلشُّهُورِ قِیلَ لِأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ هُوَ اَلشَّهْرُ اَلَّذِی أَنْزَلَ اَللَّهُ تَعَالَی فِیهِ اَلْقُرْآنَ وَ فِیهِ فَرَّقَ بَیْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ کَمَا قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَهْرُ رَمَضانَ اَلَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ اَلْقُرْآنُ هُدیً لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ اَلْهُدی وَ اَلْفُرْقانِ  وَ فِیهِ نُبِّئَ مُحَمَّدٌ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ فِیهِ لَیْلَةُ اَلْقَدْرِ اَلَّتِی هِیَ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  وَ فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ  وَ هُوَ رَأْسُ اَلسَّنَةِ یُقَدَّرُ فِیهَا مَا یَکُونُ فِی اَلسَّنَةِ مِنْ خَیْرٍ أَوْ شَرٍّ أَوْ مَضَرَّةٍ أَوْ مَنْفَعَةٍ أَوْ رِزْقٍ أَوْ أَجَلٍ وَ لِذَلِکَ سُمِّیَتْ لَیْلَةَ اَلْقَدْرِ(عیون الأخبار  ج۲ ص۹۹)؛

و اگر بپرسد که چرا روزه فقط‍‌ در ماه رمضان مقرّر شده است نه ماههای دیگر؟ گفته می‌شود: برای اینکه ماه رمضان ماهی است که خداوند در آن قرآن را نازل فرموده است، و در آن، میان حق و باطل، کاملا جدائی افتاده، چنان‌که خداوند خود فرموده است: (ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل گشته و آن برای هدایت مردم است و در آن علائمی از برای راهنمائی و جداکنندۀ حق از باطل است-بقره:۱۸۵). در این ماه به پیغمبر وحی شد، و در آن است شب قدر، شبی که از هزار ماه بهتر است،«در آن شب هر کار محکم و برقرار می‌شود-دخان:۴»، و آن اوّل سال است، و در شب قدر، تقدیرات و مسائلی که در طول سال از نیکی و بدی، سود و زیان، روزی و زندگی و مرگ وجود دارد رقم زده می شود و به همین جهت است که «قدر» نامیده شده است.

اهمیت شب‌زنده‌داری شب‌های قدر در بیان امام رضا (ع)

امام رضا (ع) در حدیث دیگری در اهمیت شب‌زنده‌داری شب‌های قدر می‌فرماید:

کانَ أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام لا یَنامُ ثلاثَ لیالٍ: لَیلةَ ثلاثٍ وعِشرِینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، ولَیلةَ الفِطرِ ، ولَیلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، و فیها تُقسَمُ الأرزاقُ والآجالُ و ما یَکونُ فی السَّنَةِ (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‌۲، ص۸۵۳)؛ امام علی (ع) سه شب را نمی‌خوابید: شب‌های شب بیست و سوم، عید فطر و نیمه شعبان؛ زیرا در این شب‌ها روزی‌ها و اجل و آنچه در طول سال اتفاق می‌افتد، تقسیم و تعیین می‌شوند.

اهمیت دعا در شب‌های قدر در بیان امام رضا (ع)

همچنین امام رضا (ع)، به دعا کردن زیاد در این شب اشاره کرده اند. ایشان در رابطه با این موضوع فرموده‌اند:

حواستان به اسلحه انبیاء باشد، شخصی از امام پرسید منظورتان از اسلحه چیست؟ امام فرمودند: دعا، سپس به اهمیت دعا اشاره کرده اند: در شب قدر، خداوند آنچه را که در طول یک سال آینده پیش خواهد آمد را در انواع زمینه ها تعیین می‌کند: زندگی یا مرگ، رزق و روزی و … پس برای خود و نزدیکان دعا کنید.

امام رضا (ع) در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نیز در همین‌ موضوع نقل می‌کند که دعا سلاح مؤمن، ستون دین، و نور آسمان‌ها و زمین است؛ عنه صلی الله علیه و آله : الدُّعاءُ سِلاحُ المُؤمِنِ وَ عَمودُ الدّینِ وَ نورُ السَّماواتِ و الأرضِ (الکافی : ۲/۴۶۸/۱).

کد خبر 610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha