اثر «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» مبنایی برای تقریب مذاهب اسلامی

مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اثر فاخر «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» را مبنایی استوار برای تقریب هرچه بیشتر مذاهب اسلامی دانست.

مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت وگو با خبرنگار آستان‌نیوز، به ارزشمند «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» مهمترین اثر قرآنی منتشر شده این گروه اشاره کرد و گفت: این کتاب از ابتدای تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس به همت استاد مرحوم علامه واعظ‌زاده خراسانی پایه‌گذاری شد. 
 

المعجم؛ سرآمد آثار قرآنی آستان قدس رضوی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن مؤمن‌زاده، تصریح کرد: این اثر از الازهر مصر تا هندوستان حداقل در ۵۰ کشور اسلامی مورد توجه است. کارهای مقدماتی این کتاب حدود ۱۰ سال با گروهی ۲۰ نفره به طول انجامید و در همین راستا کتاب‌های لغت و تفسیری لازم و همچنین کتاب‌های علوم قرآنی یا آثاری که به بحث خاصی از مباحث قرآن پرداخته است برای این کار انتخاب شد. 
این پژوهشگر ادامه داد: نخستین جلد از این کتاب در سال‌های ۷۴- ۷۵ به زیور طبع آراسته شد و در حال حاضر 46 جلد از آن منتشر شده است که هر جلد آن حدود ۹۰۰ صفحه است و قصد داریم با حدود ۷۰ جلد، آن را به پایان برسانیم.
حجت‌الاسلام مؤمن‌زاده همچنین در ادامه درباره ترجمه این اثر به زبان‌های دیگر گفت: قرار است این کتاب به زبان‌های انگلیسی، اردو، فارسی و سایر زبان‌ها نیز ترجمه شود.
 

اثری بی‌سابقه در دنیای اسلام

وی درباره ضرورت تألیف این اثر گفت: از زمان نزول قرآن تاکنون چنین اثر جامعی در جهان اسلام که به همه ابعاد معارف قرآنی از لغت و اعجاز و غیره بپردازد وجود نداشته است. در واقع هدف از تألیف این کتاب وجود منبعی معتبر برای اساتید تفسیر و طلابی که سطح بالای حوزه می‌گذرانند است.
مدیر گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: این کتاب جای خود را در محافل علمی باز کرده و در خارج از کشور بیشتر از داخل کشور شناخته شده است و علمای اسلامی با چشم اکرام به این اثر نگاه می‌کنند و یکی از منابع مهم برای فهم اعجاز و معارف قرآن است. از همین رو می‌توانیم ادعا کنیم از زمان نزول قرآن تاکنون کتابی به این وسعت و جامعیت وجود نداشته است و این اثر سرآمد همه کارهای قرآنی شده است.
 

المعجم یک دایره‌المعارف قرآنی است

وی این کتاب را یک دایره‌المعارف قرآنی دانست و گفت: در این کتاب مطالب ارزشمندی پیرامون مباحثی همچون اعجاز، اعلام، غریب القرآن، مفردات القرآن، متشابهات القرآن، معانی القرآن فصاحت، بلاغت، تفسیر موضوعی در دیدگاه‌های مختلف، کلام، عرفان، یک جا جمع شده است.
به گفته مدیر گروه قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب المعجم دارای چهار بخش نصوص لغویّه، نصوص تفسیریّه، الاصول اللّغویه و الاستعمال القرآنی است و در این کتاب یک مورد توهین به اهل سنت دیده نمی‌شود. 
مؤمن‌زاده افزود: این کتاب دستمایه‌ای برای تقریب شده است اگر ما بتوانیم علمای شیعه و سنی را از نظر فکری به هم نزدیک کنیم به یقین در پیروان و اعمال و رفتار آنان تأثیر می‌گذارد و مانع بسیاری از جنگ‌های داخلی جهان اسلام و تکفیرهای داخلی از تندروهای شیعه و سنی شود.

منبع: باب الرضا
کد خبر 81

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha