ایجاد مرکزی برای هماهنگی اعتاب مقدسه جهان تشیع ضروری است

عراقی‌ها وقتی می‌روند ایران از یک مسائلی شکایت می‌کنند. ایرانی‌ها هم وقتی می‌روند عراق به همین منوال از رفتارهایی گلایه‌مند هستند. اکثرش را وقتی می‌بینم ریشه در تفاوت فرهنگی دارد که توسط این مرکز مشترک واحد می‌تواند تا حدود زیادی تذکر و آموزش داده شود.

عتبه نیوز . اعتاب مقدسه کشورهای اسلامی به عنوان ارکان هویت جهان اسلام و تشیع دارای مسائل متنوعی جهت بررسی و برنامه ریزی و اقدام مشترک هستند که می تواند در رشد و تعالی جوامع اسلامی اثر مستقیم گذارد. در این رابطه استاد شیخ قیس بهجة العطار، نویسنده و پژوهشگر حدیث، مصصح متون، ادیب، شاعر و تراجم‌نگار؛ در گفتگو با خبرنگار عتبه نیوز، درباره اهمیت ارتباط اعتاب مقدسه در سه حوزه سیاسی، اجتماعی و پژوهشی می گوید: ما نیاز به یک لجنه‌ مشترک، مرکز یا موسسه بین‌المللی جهت هماهنگی و ارتباطات بین اعتاب مقدسه جهان اسلام و تشیع داریم. حالا اسمش را هر چه می‌خواهید بگذارید. یک مرکز مشترکی که همه اعتاب مقدسه در آن حضور داشته باشند؛ حتی عتبه بقیع.

ارتباطات سیاسی اعتاب مقدسه

حجت الاسلام شیخ العطار، در این زمینه با بیان مثال هایی می افزاید: مثلا بمب‌گزاری در سامراء اتفاق افتاد. خب ما به تنهایی در چنین حوادث و وقایعی که کیان تشیع را تهدید می کند شاید نتوانیم صحبت و مطالبه و شکایت کنیم اما وقتی از طرف یک ارگان بین المللی مثلا اتحادیه بین المللی اعتاب باشد یا یک دولتی باشد خیلی فرق می‌کند. الان برای حقی که در بقیع از شیعیان ضایع شده است، بعضی وقت‌ها عراق می‌گوید برخی از شخصیت‌ها می‌گویند یک مقدار ایران گفته است. یک مطلب و یک پیگیری منظمی نیست. اگر یک ارگان و موسسه بین‌المللی این را مطرح و پیگیری کند که حقوق این مقدار شیعه دارد پایمال می‌شود، خب فرق می‌کند. این یک نکته در حوزه سیاست بود که عرض شد.

ارتباطات فرهنگی و اجتماعی اعتاب مقدسه

این پژوهشگر عتبه عباسی در حوزه مسائل مشترک اجتماعی اظهار داشت: در مسائل اجتماعی نیز باید یک هماهنگی ایحاد بشود. الان یک زائر از عراق به ایران می‌آید یا برعکس زائر ایرانی به عراق می‌رود، این‌ها فرهنگ‌ها و حساسیت‌های یک‌دیگر را نمی‌شناسند. فرهنگ‌ها فرق می‌کند. ممکن است خیلی خوب اخلاق هم را نشناسند. خب یک ارگانی باید این مسائل فرهنگی و اجتماعی را به زائران دو طرف آموزش بدهد که مثلا وقتی به کشور عراق رفتید این نکات را باید مراعات کنید تا سوء تفاهم پیش نیاید؛ مثلا از فلان چیز انتقاد نکنید عراقی‌ها حساسند. زائر عراقی هم وقتی برای زیارت به ایران می‌آید، باید بداند چه نکاتی را باید مراعات کند. این باید آموزش داده شود. آداب زیارت را علما از قدیم نوشتند.
طریقه رفتار خدام حرم با زائر باید چگونه باشد. خب خادم تا فرهنگ و عادات زائر را نشناسد و نداند چطور می‌تواند خوب خدمت کند؛ مثل امر به معروف که تا معروف و منکر را ندانیم نمی‌توانیم امر و نهی کنیم، این‌جا هم تا ندانیم طرف مقابل کی هست و چی هست جطور می‌خواهیم با او حرف بزنیم و ارتباط خوب برقرار کنیم. این قضیه به نظرم خیلی مهم است. الان عراقی‌ها وقتی می‌روند ایران از یک مسائلی شکایت می‌کنند. ایرانی‌ها هم وقتی می‌روند عراق به همین منوال از رفتارهایی گلایه‌مند هستند. اکثرش را وقتی می‌بینم ریشه در تفاوت فرهنگی دارد که توسط این مرکز مشترک واحد می‌تواند تا حدود زیادی تذکر و آموزش داده شود.  

ارتباطات پژوهشی اعتاب مقدسه

این نویسنده و صاحبنظر دینی، در ادامه به بیان دغدغه‌های پژوهشی پرداخت که می‌تواند در سایه ایجاد مرکز مشترک ارتباطات اعتاب به سامان برسد.
وی تأکید کرد: ارتباطات پژوهشی هم مهم است؛ برای مثال الان محققان بنیاد پژوهش‌ها مشغول تحقیق یک کتاب ۱۵ جلدی هستند؛ عتبه عباسیه هم مشغول تحقیق همین کتاب است. خب بد نیست. بعضی علما می‌گویند کار هم‌عرض اشکال ندارد بالاخره یکی از لحاظ استخراجات قوی است؛ مثلا دیگری از لحاظ تحقیقات. هر گلی یک بویی دارد؛ ولی با وجود نسخه‌های خطی زیادی که کار نشده، اولویت با کارهایی است که تحقیق نشده است. کار هم عرض فعلا اولویت ندارد. خب اگر مرکز واحدی وجود داشت که ایران، لبنان، سوره و عراق را دربر می‌گرفت از این موازی‌کاری‌ها جلوگیری می‌شد. همچنین مبادله نسخه‌ها. الان یک محقق عراقی که می‌خواهد تحقیق کند، با بنده تماس می‌گیرد و التماس می‌کند که شما این کتاب را از آستان قدس برای من بگیر. با ایمیل و اینها معطلی دارد. برعکسش هم هست. یک نسخه‌های منحصر به فردی الان در بغداد هست. حکومت صدام این نسخه‌ها را از شیعه‌ها می‌گرفت. الان بنده خودم به نسخه حدائق کیدری نیاز دارم. نسخه خیلی نفیس قرن هفتی است. با ارتباطات و دوستی‌هایی که در عراق دارم الان سه چهار ماه است نتوانستم نسخه را به دست بیاورم. اگر این مرکز مشترک می‌بود این تبادل نسخه‌ها قانون می‌شد و ارتباطات پژوهشی بین محققان اعتاب مقدسه سهل می‌شد.

کد خبر 1136

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha