راه‌اندازی نخستین خط تولید پوشش ضد حریق در کشور توسط شرکت آرایه‌های معماری رضوی

برای نخستین بار در کشور شرکت آرایه‌های معماری رضوی موفق به تولید پوشش ضد حریق و راه‌اندازی خط تولید آن شد، پوششی منطبق بر استانداردهای روز دنیا که نه تنها در صنعت ساختمان، بلکه در صنایع استراتژیکی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو و صنایع نظامی بکار می‌رود.

به گزارش عتبه نیوز، با توجه به دانش‌بنیان و دانش محور بودن تولید پوشش ضد حریق، این شرکت با پشتوانه بالغ‌بر ۳۰ ساله علمی و تحقیقاتی اعضای خود در زمینه انواع مواد شیمیایی، ۱۷ نوع کد از این محصول را برای استفاده در صنایع مختلف تولید می‌کند.
 

هم‌تراز با استانداردهای روز دنیا
مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی درباره اهداف اجرای این طرح اظهار کرد: با توجه به خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در بخش ساختمانی و انحدام سازه‌های فلزی طی ۱۰ دقیقه در دمای ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد و از طرفی نیاز به حفاظت سازه‌ها در برابر خوردگی، این شرکت نسبت به تولید پوشش ضد حریق اقدام کرد تا از طریق ساخت محصولی استاندارد هم‌تراز با استانداردهای اروپا بتواند تمام این نیازها را رفع کند.
سید احمد علویون با اشاره به بهینه‌سازی این پوشش برای کاربرد در صنعت ساختمان افزود: تا قبل از تولید این رنگ، در صنعت ساختمان برای ایجاد مقاومت، ضخامت پوشش‌های بتنی اجرا شده بر روی اسکلت گاهی حتی تا ۴ سانتی متر هم می‌رسید، درحالی که پوشش ساخته شده توسط شرکت آرایه‌های معماری رضوی ضخامت بسیار کمتری در حد میلی متر دارد که به دلیل مصرف رنگ کمتر، اقتصادی‌تر نیز است.
 

حمایت از بخش خصوصی 
او گفت: راه‌اندازی این خط در مشهد و شرکت آرایه‌های معماری رضوی انجام شده ولی تحقیقات و اجرای آزمایش‌ها با همکاری فناور بخش خصوصی با بیش از چند دهه تجربه در این حوزه صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی ادامه داد: با تأسیس شرکت جدیدی با نام «صنایع شیمیایی تیوان ثامن»، در حال حاضر نیز این محصول به مرحله تولید رسیده است. 
او با اشاره به تاکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر حمایت از بخش خصوصی افزود: این شراکت در راستای شعار «مهار تورم، رشد تولید» انجام شده است.
علویون، این مجموعه را نخستین سازنده این پوشش‌ها در ایران دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول، پوشش ضد حریق در صنایعی که مقاومت‌های خوردگی خاصی را می‌طلبد، علاوه‌بر ضد حریق بودن، نسبت به خوردگی هم مقاومت دارد.
او ادامه داد: در صنعت نفت و گاز، فرایندهایی وجود دارد که تیزی و تندی شعله زیاد است. این رنگ‌ها با داشتن ضخامت کم می‌توانند دمای لایه‌ی زیری را کمتر از ۲۰۰ درجه به مدت ۲ ساعت نگهداری کنند.
 

شرکت آرایه‌های معماری رضوی


طراحی و تولید پوشش هیبریدی با استفاده از فناوری نانو
علویون درباره ویژگی‌های پوشش ضد حریق تولید شده در این شرکت گفت: این رنگ قادر است دمای پشت سازه را که می‌تواند چوب یا فلز باشد خیلی پایین‌تر از دمای انحدام سازه نگه دارد؛ بدین صورت که قادر است دمای سازه را به مدت ۳۰ دقیقه در کمتر از ۱۰۰ درجه، یک ساعت زیر ۱۵۰ درجه و نیز به مدت دو ساعت کمتر از ۲۰۰ درجه حفظ کند و اجازه ندهد دمای سازه تا ۶۰۰ درجه برسد.
او ادامه داد: در خصوص سطوح یونولیت هم پوشش‌هایی طراحی شده است که دمای آن را کمتر از ۷۰ درجه نگه می‌دارد.
علویون با اشاره به ساخت این پوشش نانوهیبریدی خاطرنشان کرد: برای تولید این پوشش از مواد نانو استفاده شده است تا عملکرد بالقوه‌ای برای نگهداری دما در کمتر از ۲۰۰ درجه با ضخامت خیلی پایین‌تر داشته باشد.
 

عرضه با یک سوم قیمت نمونه‌های وارداتی
او با اشاره به کاربرد این پوشش در صنایع مختلف تصریح کرد: سازه‌ها در صنعت ساختمان، اسکلت‌های مختلفی همچون فلزی، چوبی و یونولیت دارند که هر کدام ساختارهای پوششی متفاوتی را می‌طلبد، از همین رو در این حوزه بیش از هفده نوع پوشش با قابلیت‌های کاربردی متفاوت ارائه شده است.
علویون ادامه داد: در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هم با توجه به این‌که خطوط لوله، راکتور یا محفظه‌های نگهدارنده آن‌ها باید متناسب با استاندارهای UL ۱۹ و ASTM ۸۳۴ باشد، مقاومت پوشش‌ها به گونه‌ای طراحی و فرمولاسیون شده است که مقاومتی ۳ تا ۴ ساعت در برابر آتش داشته باشد.
او افزود: با توجه به این‌که شدت و دمای به اوج رسیدن اشتعال در آتش‌های سلولوزی و هیدورکربنی با یکدیگر متفاوت است، ساختار و فرمولاسیون متفاوتی هم برای پوشش درنظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی با بیان این‌که در حال حاضر نیاز کشور به پوشش‌های ضد حریق از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: پوشش تولید شده در این شرکت به دلیل تطابق با استانداردهای روز دنیا، قابل رقابت با بهترین نمونه‌های وارداتی است.
او ادامه داد: در حال حاضر این پوشش‌ها با یک سوم قیمت نمونه‌های وارداتی قابل عرضه است.
 

چشم‌انداز صادراتِ پوشش‌های ضد حریق
علویون درباره چشم‌انداز اجرای این طرح اظهار کرد: با توجه به این‌که در ایران میزان واردات این پوشش در صنایع بالا است، هدف‌گذاری شده علاوه‌بر تامین نیاز داخل در حوزه‌های ساختمانی و صنعتی، در سه سال نخستِ تولید به کشورهای همجوار همچون امارات، عراق، ترکیه و همچنین در سال‌های بعد به سایر کشورهای آسیایی و حتی اروپایی صادر کنیم.

کد خبر 1196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha