هدف ۹۴ درصد از مسافران مشهد مقدس، زیارت است

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی طی نشستی تخصصی، «گونه‌شناسی زاﺋﺮان ﺣﺮم ﻣﻄﻬﺮ رﺿﻮی» بررسی و اعلام شد: نتایج یک پژوهش می گوید که هدف ۹۴ درصد از مسافران مشهد مقدس، زیارت است.

به گزارش عتبه نیوز، مدیر گروه ادیان و مذاهب اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست که با حضور جمعی از پژوهشگران در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اهمیت دﯾﻦداری و الگوهای دﯾﻦورزی در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎنی، گسترش نشانه‌های عرفی شدن و فردگرایی، بحران هویت و معنا، کاﻫﺶ ﻣﺤﺴﻮس در ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻋﻤلی دﯾﻨﺪاری ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ دو ﺷﺎﺧﺺﺷرکت در ﻣﺠﺎﻟﺲ روﺿﻪ‌خوانی و زیارت اماکن متبرکه و... را برخی از موارد اهمیت طرح مساله «گونه‌شناسی زائران حرم مطهر رضوی» ذکر کرد.
رمضانعلی ایزانلو همچنین اﻫﻤﯿﺖ جایگاه زﯾﺎرت و ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻢ آن در ﺟﻮاﻣﻊ دینی، پرداﺧﺘﻦ ﺑﻪ زﯾﺎرت از اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ، بررسی درک زاﺋﺮﯾﻦ از کنش زﯾﺎرت، شناسایی اﺑﻌﺎد، ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺗﺠﺮﺑﻪ زﯾﺎرتی ﻧﺰد زاﺋﺮﯾﻦ، ﺣﺮم اﻣﺎم رضا(ع) ﻣﻘﺪس‌ﺗﺮﯾﻦ و ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ مکان زیارتی ﺑﺮای اﯾﺮاﻧﯿﺎن و ﻋﻤﯿﻖ‌ﺗﺮﯾﻦ و ﻧﺎب‌ﺗﺮﯾﻦ ﺗﺠﺎرب زﯾﺎرتی در ﺣﺮم ﻣﻄﻬﺮ را از دیگر موارد قابل اهمیت در طرح این مسئله برشمرد.

وی در ادامه، به مروری بر مقالات برگزیده با موضوع کلی امام رضا(ع) و زیارت پرداخت و به ﻃﺮح پژوهشی با عنوان «ویژگی‌ﻫﺎی زﯾﺎرتی، ﻓﺮهنگی و جمعیتی زاﺋﺮان اﯾﺮانی» اشاره کرد و افزود: انگیزه‌شناسی زیارت، دفعات تشرف، ماندگی در حرم مطهر، نحوه سفر و تشرف، مناسک زیارتی، پیامدها و چرخه زیارت، وضعیت اقامت در مشهد، وسیله سفر و ماندگاری در شهر مشهد از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺑﺮرسی ﺷﺪه در این طرح است.
این پژوهشگر ادامه داد: در این پژوهش ۹۴ درصد زائران اهداف سفر خود از سفر به شهر مشهد را زیارت ذکر کرده‌اند و درصد کمی از زائران دلیل سفر خود به این شهر را سیاحت، مسایل کاری، دیدار خویشاوندان و درمان و تحصیل دانسته‌اند. همچنین ۷۲ درصد از آنان نیز احساس خود از زیارت را آرامش، حس امیدواری و سبک شدن ذکر کرده‌اند.
وی همچنین به پژوهش دیگری با عنوان «ﻓﺮاﺳﻮی دوگانه زاﺋﺮـ گردشگر و گونه‌شناسی ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺳﻔﺮ زاﺋﺮان ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻨﻮر اﻣﺎم رﺿﺎ(ع)» اشاره کرد و گفت: این پژوهش ﺑﺎ ﻣﺮور ﺑﺮ تکثر ﻣﻮﺟﻮد در ﺻﻮرتﺑﻨﺪﻫﺎی دﯾﻨﺪاری و ﺳﻔﺮﻫﺎی زﯾﺎرتی و ﺑﺎ ﻓﺮض اینکه زﯾﺎرت و آداب آن بخشی از دﯾﻨﺪاری اﻓﺮاد اﺳﺖ، از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻨﻘﯿﺢ وﺗﺸﺮﯾﺢ تیپ‌های زاﺋﺮان اﻣﺎم رﺿﺎ(ع) ﺑﻪ اﯾﻦ پرسش پاسخ می‌دهد که کدام صوررت‌بندی، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﻧﻄﺒﺎق و ﺗﻨﺎﺳﺐ را ﺑﺎ زاﺋﺮان داراﺳﺖ.
وی تصریح کرد: در این پژوهش گونه‌شناسی زائران به خوشگذران، در حال گذار، مناسک گرا و وجودی تقسیم شده است.
این پژوهشگر همچنین در ادامه «گونه‌شناسی زﯾﺎرت و دﯾﻨﺪاری زاﺋﺮان، معناکاوی کنش زﯾﺎرت زاﺋﺮان اﻣﺎم رﺿﺎ(ع)» را از دیگر عناوین مقالات با محوریت امام رضا(ع) و زیارت ذکر کرد و افزود: در این پژوهش نیز زیارت دارای ۴ بعد وجه عملی، اعتقادی، شرایط جامعه و بعد فردی است.
وی اظهار کرد: گونه‌شناسی زائران در این پژوهش به «دﯾﻨﺪارﻫﺎی ﻣﻌﺮﻓﺖﺑﻨﯿﺎد»، «دیندارهای غیر معرفت بنیاد»و « دینداری‌های نو ظهور» تقسیم شده است.

کد خبر 1275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha