تا رسیدن به روابط مطلوب میان اعتاب فاصله داریم/ ضرورت تأسیس شبکه رسانه ای مشترک میان حرم ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاجی‌ابوالقاسم دولابی در گفتگو با پایگاه بین المللی اعتاب گفت: در میان نمادهای فرهنگی، عتبات مقدسه و حرم های مطهر ائمه معصومین و امامزادگان از مهم ترین و مؤثرترین نمادهای فرهنگی موجود در جامعه اسلامی ما هستند که موجب ترویج و تثبیت فکر ناب شیعی در سرتاسر کشور ما و جهان اسلام خواهند شد.

پایگاه بین المللی اعتاب. سفر تولیت معزز آستان مقدس رضوی به عراق و زیارت عتبات عالیات به دعوت رسمی تولیت عتبه عباسی به دیدارها و گفتگوهای متعددی میان مدیران ارشد اعتاب مقدسه جهان اسلام همراه بود. در این سفر ایده های متنوعی میان متولیان اعتاب تبادل گردید که هر کدام می تواند زمینه ساز تحولات چشمگیری در مناسبات بین حرم های اهل بیت(ع) گردد و امر زیارت و زائر را رشد دهد. در این رابطه با حجه الاسلام و المسلمین حاجی‌ابوالقاسم دولابی نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت گفتگو کرده و نظر ایشان را درباره این مسائل جویا شدیم.

در نظر جنابعالی ارتباط بین اعتاب مقدسه را در حال حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مسائل فرهنگی یکی از مهم ترین موضوعات، نمادهای فرهنگی است که این نمادهای فرهنگی در جوامع بسیار اثرگذار هستند و می توانند فرهنگ آن جوامع جهت دهی کنند. در میان نمادهای فرهنگی، عتبات مقدسه و حرم های مطهر ائمه معصومین و امامزادگان از مهم ترین و مؤثرترین نمادهای فرهنگی موجود در جامعه اسلامی ما هستند که موجب ترویج و تثبیت فکر ناب شیعی در سرتاسر کشور ما و جهان اسلام خواهند شد، طبیعی است که این مراکز به عنوان مهم ترین نمادهای فرهنگی و جبهه ها برای فعالیت فرهنگی باید مورد توجه برنامه ریزان قرار بگیرند و به همین خاطر مقام معظم رهبری فرمودند :« عتبات متبرکه باید تبدیل به قطب فرهنگی شوند».

با عنایت به اینکه این مراکز دارای وجوه اشتراک فراوانی هستند و هدف مشترک، مقصد مشترک و مسیر مشترکی دارند چنانچه به صورت جزیره ای عمل کنند با وجود نیت های فراوانی که جهت خدمت رسانی یا توسعه اقدامات خود دارند می تواند در شرایطی که ارتباطات و تفاهم اندکی دارند این تلاش ها کم اثر یا متناقض جلوه کرده یا از بین خواهد برود اما اگر این مراکز به صورت منسجم و هماهنگ عمل کنند و ظرفیت های یکدیگر را باهم به اشتراک بگذارند اتفاق بسیار بزرگی رخ می دهد و یک شبکه فرهنگی از ناب ترین نمادهای شیعی و از موثرترین مراکز فرهنگی شیعی شکل خواهد گرفت.

این شبکه می تواند ظرفیت های خودش را به کمک یکدیگر بیاورد به عنوان مثال در رفت و آمد زائران این مراکز نسبت به تقویت سایر مراکز یک اتفاق خوبی رخ می دهد در استفاده از امکانات و ظرفیت های مازاد هر یک از این مراکز می شود کمکی به سایر مراکز مشابه انجام بگیرد و اگر احیانا برخی از این مراکز دچار مشکل هستند ازحیث تامین منابع  یا امکانات باشند مشکلشان برطرف می شود. از حیث برنامه ها اگر برنامه های منسجمی در این مراکز برپا شود به گونه ای که مخاطب با حضور در هر یک از این مراکز برنامه های مشابه آن مرکز در ذهنش تداعی کند. خود این باعث احساس خوبی در مخاطب می شود و مخاطب متوجه یک مدیریت هماهنگ و هوشمند و برخاسته از فکر و ایده و نظر خواهد شد؛ همچنین این هم افزایی می تواند در برجسته و شناسایی این مراکز در سرتاسر جهان اسلام موثر باشد و همچنین ممکن است در برخی از موارد خود این مراکز با تقسیم کار به مدیریت برنامه ها بپردازند وچه بسا از موازی کاری جلوگیری کنند و به واسطه استفاده درست از همه ی ظرفیت ها، برنامه های متنوع و اثرگذارتری را به جامعه ی اسلامی عرضه کنند.

از نگاه شما اولویت های فرهنگی یا تربیتی که اعتاب باید برای زائران و جوامع اسلامی خصوصا قشر نوجوان و جوان مد نظر قرار دهند چیست؟

باید از ابزارهای متنوع برای تاثیرگذاری بر قشر جوان بهره برد ابزارهایی که امروز وجود دارد ابزارهایی هستند که در گذشته هم بوده مثل ابزار کتاب و استفاده از فرصت کتاب خوانی اما در همین حوزه می شود با تبلیغ کتاب های جدید مناسب با ضائقه مخاطبان در بخش کتابخوانی یک تحولی ایجاد شود. کتاب های خوبی که در آستان قدس رضوی تهیه شده مخصوصا برای قشر جوان و نوجوان می تواند با هم افزایی سایر عتبه ها و بقاع  متبرکه چه در داخل چه در خارج به یک گستره وسیع از مخاطبان متصل شود و جمع بزرگتری را تحت پوشش قرار دهد.
از دیگر ابزارهای رسانه ای، استفاده از شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای و یا سایت ها و کانال ها در فضای مجازی می توان نام برد که می توانند این عتبات مقدسه محصولات خودشان را با سایر حرم ها و بقاع متبرکه به اشتراک بگذارند و در یک طیف وسیع تری از مخاطب اثرگزار باشند.
تأسیس شبکه تلویزیونی خاص عتبات و مشاهد مشرفه از دیگر پیشنهاداتی است که می تواند در دوران معاصر مورد توجه باشد که  البته حرم مطهر امام رضا(ع) شبکه ای دارد؛ برخی از حرم های دیگر هم همینطور. حرم امام حسین(ع) هم شبکه دارد و اگر بتوانند این شبکه ها با ارتباط کاری مؤثر از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند باز می تواند در جهت بهره وری بیشتر حرکت کنند.

در رابطه با روابط میان اعتاب مقدسه باید بگویم اکنون اقدامات خوبی در زمینه ارتباطات و مناسبات میان این مراکز انجام گرفته است و جلسات مؤثری در سطح تولیت های محترم آستان های مقدس صورت پذیرفته اما به اعتقاد من ظرفیت برای این همکاری ها بسیار بسیار زیاد است و تا رسیدن به نقطه ی مطلوب فاصله زیادی داریم.

کد خبر 1343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha