میقاتی برای زائران امام رضا(ع)/ ۲۹ سال فعالیت در سایه سار امام رئوف

به گزارش عتبه نیوز، با توجه به اسناد تاریخی موجود، بنای اولیه امامزاده حضرت‌حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) در طبس در قرن پنجم احداث شده که بعدها در قرن سیزدهم مورد بازسازی قرارگرفته است. مقبره این امامزاده از قدیم مورد توجه و استقبال مردم بوده و با کوشش و سعی دوستداران اهل بیت(ع) توسعه پیدا کرده بود که پس از وقوع زلزله ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷ در طبس بقعه و بارگاه حرم حضرت‌حسین بن‌ موسی‌الکاظم(ع) به کلی ویران شد.
پس از این حادثه، آستان قدس رضوی بر حسب فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) بازسازی این بارگاه منور را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۳ پس از اتمام بقعه مرکزی، اداره حرم مطهر آن را به متولیان محلی واگذار کرد اما به لحاظ موقعیت جغرافیایی این بقعه متبرکه و قرار گرفتن آن در مسیر عاشقان و ارادتمندان بارگاه منور امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) که از مناطق مرکزی ایران به مشهد الرضا سفر می‌کنند و با توجه به عدم توانایی متولیان محلی برای بازسازی این امامزاده، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۴ تیرماه ۱۳۷۳ تولیت این مکان مقدس را به آیت‌الله واعظ طبسی نماینده وقت خود در خراسان و تولیت فقید آستان قدس رضوی تفویض کردند.
پس از صدور این حکم تاریخی، آستان قدس رضوی در راستای تسهیل و تعمیق امر زیارت و تامین جاذبه‌های فرهنگی و فراهم ساختن امکانات و تسهیلات اقامتی کوتاه مدت موفق شد اقدامات ارزنده‌ای را با هدف ترویج فرهنگ اسلامی، تقویت باورهای دینی و زنده و پربارکردن عشق به ولایت و امامت در قلوب زائران و مجاوران ارائه کند به طوری که در حال حاضر بارگاه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) در طبس همچون نگینی درخشان بر تارک آسمان کویر می‌درخشد و دل رهگذران عاشق و ولایتمدار را به عطر معنویت خویش سیراب می‌کند.
 

ماحصل ۲۹ سال فعالیت در سایه سار آستان قدس رضوی

اکنون از زمان واگذای تولیت حرم مطهر حضرت‌حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) به آستان قدس رضوی ۲۹ سال می‌گذرد. این بارگاه منور طی این سال‌ها تفاوت بسیاری با گذشته خود پیدا کرده و به میقات الرضا و میعادگاهی برای هزاران عاشق و دلباخته مبدل شده است.  
یکی از مهم‌ترین اقدامات آستان قدس رضوی پس از تفویض این حکم تاریخی، بازسازی بنای کهن حرم مطهر بوده که در جریان زلزله طبس در سال ۱۳۵۷ به کلی ویران شده بود. در قالب این حکم، صحن و سرای بارگاه حضرت‌ حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) به وسعت ۴۰ هزار متر در زمینی به مساحت حدود ۱۷۰ هزار متر مربع در ضلع شمال غربی شهرستان طبس با رعایت معماری ایرانی اسلامی، به صورت سنتی و حجیم سازی با تزئیناتی بسیار باشکوه بازسازی شد و ۲۴ هزار متر مربع فضای فرهنگی و عبادی در اختیار خیل عظیم زائران قرار گرفت که در حال حاضر بقعه برادر امام هشتم(ع) شامل گنبد و بارگاه و رواق‌ها با زیربنایی بالغ بر ۲۸۰۰ متر مربع  است.
 ۹ رواق در اطراف حرم مطهر ساخته شده که به روضه منوره متصل می‌شود. مرقد امامزاده درون حرم، زیر پوششی گنبدی شکل واقع شده و بر روی آن ضریحی با تزئینات و کیفیتی عالی قرار گرفته است. احداث چهار برج ساعت در اطراف گنبد با سبک بسیار زیبا و وجود چهار گلدسته مرتفع و زیبا هر کدام به ارتفاع ۳۶ متر با قامتی برافراشته در چهار ضلع صحن و سرای حضرت‌حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) زیبایی و شکوه این مجموعه بزرگ فرهنگی را دو چندان کرده است.
احداث ۲۴ آبنمای چشم نواز، ۱۵۰ چشمه سرویس بهداشتی، سنگ فرش نمودن بیش از ۲۰ هزار متر مربع از فضای تردد زائران، احداث ۱۵۰ اتاق در اطراف صحن و سرای این امامزاده، دو باب سقاخانه، نورپردازی حرم و صحن و سرای حضرت با بیش از ۸۴۰۰ عدد لامپ و ۳۲۰ پایه چراغ از جمله اقدامات آستان قدس رضوی است که برای رفاه حال زائران در این مکان صورت گرفته است.
تجهیز ۱۱۰ باب اتاق مفروش با امکانات اولیه، ۱۲ باب سوئیت مجهز، راه‌اندازی ۳ باب آشپزخانه عمومی و مجهز برای پخت غذا و دستگاه آبجوش، فعال کردن دفتر زائرسرا به صورت شبانه‌روزی و ارائه خدمات اقامتی به زائران، بازسازی گلزار مطهر شهدا، ساخت تالار همایش‌های میقات‌الرضا، پارکینگ های وسایل نقلیه، پارک های بازی کودکان، احداث کتابخانه، دبستان شکوفه های رضوی، باغ رضوان، گرمابه و کشتارگاه و جایگاه بهداشتی ذبح دام‌های نـذری زائران را می‌توان از دیگر فعالیت‌های عمرانی آستان قدس رضوی در میقات الرضا برشمرد.

کد خبر 1364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha