رواق امام خمینی(ره) نمادی از شکوه معماری ایرانی- اسلامی

رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی از جمله بناهای باشکوه با معماری ایرانی- اسلامی است که همه روزه پذیرای هزاران زائر از ایران و اقصی نقاط جهان است.

عتبه نیوز- ملیحه رفیع طلب؛  فرقی نمی‌کند مشهدی باشی و دلت به گل‌دسته‌های شش گوشه بارگاه منور رضوی گره خورده باشد و دلخوش به این هستی که شبی و نیمه وقتی خودت را به ضریح برسانی، یا اگر امروز سروکارت به اطراف حرم و میدان شهدا افتاد عرض ارادتی به امام مهربانی کنی یا در دورترین نقطه این کشور زندگی کنی و تصاویر باشکوه مضجع شریف امام رضا علیه السلام را از تلویزیون دیده باشی، در هر صورت بازهم دلت غنج می‌رود برای درددل کردن با هشتمین امام تابناک امامت و ولایت. هر کجا که باشی در دلت حسش می‌کنی، آن زمان که مشکلات از سر و کوله زندگی‌ات بالا می‌رود رضا جانی می‌گویی و در طلب رفع گرفتاری‌هایت صدایش می‌کنی. این راهم حتم داری که به وقتش آن موقع که صلاحت باشد مستجاب می‌شود دعایت. در روز تولدش شربت و شیرینی پخش می‌کنی و در وفاتش عزاداری می‌کنی. عشق به امام رضا(ع) کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و این امام همام به قدری مهمان نواز و مهربان است که یه بهترین شکل از زائران پذیرایی می‌کند. وسعت صحن‌ها و رواق‌های حرم آقا هرساله پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است. هر صحن هم حال و هوای خاص خود را دارد. اما هستند کسانی که هنوز به مشهد و حرم امام رضا علیه السلام مشرف نشده‌اند و اطلاعاتی هم که از حرم دارند در همان عکس و فیلم‌های صداوسیما و خبرگزاری‌ها خلاصه می‌شود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم هر چهارشنبه که اتفاقا روز زیارتی امام رضا علیه السلام نیز هست به معرفی یک رواق و صحن حرم بپردازیم تا به اشراف هرچه بیشتر عاشقان شمس الشموس کمک کند.


منظور از رواق چیست؟
رَواق یا پیشگاه‌خانه، فضاهای سرپوشیدهٔ ستوندار است یا از چشمه طاق‌هایی تشکیل یافته که در طرفین صحن یا میان‌سرای مسجد یا اماکن مذهبی ساخته می‌شود. دهانهٔ اینگونه فضاها رو به صحن است و در ورودی مسجد را به شبستان یا گنبدخانه متصل می‌کند. به بیان دیگر رواق‌ها، بناهایی با ارتفاع‌های مختلف هستند که به‌تدریج در اطراف روضه‌ی مبارکه ساخته شده و به‌مرور تغییراتی در آن‌ها به‌وجود آمده است که هر یک از این بناها دارای موقعیت مکانی، ابعاد، سابقه‌ی تاریخی، تزیینات، کتیبه‌های نفیس و... می‌باشد.حرم مطهر رضوی از ۳۰ رواق ساخته شده که رواق دارلحفاظ قدیمی ترین آنها است. بزرگ ترین رواق هم، رواق امام خمینی و کوچک ترین آنها رواق دالعزه است. رواق حاتم خانی، دارالسعاده، دارالضیافه، گنبد الله‌ وردی‌ خان، توحید خانه، دارالفیض، دارالشکر، دارالاخلاص، دارالشرف، دارالسیاده، دارالحفاظ، دارالسلام، دارالعزه، دارالسرور، دارالذکر، دارالزهد، دارالعباده، دارالولایه، دارالهدایه، دارالرحمه، دارالاجابه، دارالحکمه، دارالحجه، دارالکرامه، غدیر، کوثر، شیخ‌ بهایی، شیخ ‌طوسی، حرّعاملی دیگر رواق‌های حرم آقا هستند.

در ادامه به معرفی رواق امام خمینی ره می‌پردازیم.


رواق امام خمینی (ره)
این رواق همان صحن سابق امام خمینی (قدس سره) است که در مجاورت مسجد گوهرشاد است. از شمال به تالار تشریفات حرم مطهر و رواق‌های شیخ بهائی (قدس سره)، دار العباد، دار الزهد و نیز صحن آزادی ارتباط دارد.زیربنای رواق امام خمینی (ره) چیزی در حدود ۲۲,۰۰۰ متر مربع در دو طبقه است. از این زیربنای عظیم، مساحتی ۹۸۴۰ متر مربعی به رواق اختصاص یافته و ۷۶۰۰ متر مربع به شبستان رواق تعلق دارد؛ ضمن آنکه مساحت ۴۶۰۰ متر مربع هم به فضاهای جنبی اختصاص یافته است.در خصوص معماری این رواق باید گفت که از جهت از بین نرفتن دید زوار در صحن جامع رضوی، ارتفاع این رواق با حداقل ممکن در نظر گرفته و ساخته شده است. لذا در طبقه زیرزمین ارتفاعی حدود ۵ تا ۶ متر و در طبقه همکف هم ۱۴ متر ارتفاع در نظر گرفته شده است.

از جمله ویژگی‌های معماری رواق امام خمینی (ره) ، باید به انطباق طرح معماری بنا با سازه قدیمی آن و عدم هرگونه دخل و تصرف در معماری گذشته در جاهایی اطراف صحن (مسجد گوهرشاد) اشاره کرد، به طوری که هیچ تغییری در نماهای برجای مانده اعمال نخواهد شد.این رواق دارای سه ورودی اصلی از طرف مسجد گوهرشاد، صحن‌های جامع و آزادی است.این رواق یکی از نمونه های بازسازی شده ای است که در تغییرات سالهای جدید شکل و نمایی تازه به خود گرفته و گردشگران با مجموعه ای عظیم و زیبا رو به رو هستند. 

کد خبر 1421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha