زیارت بستر شکوفایی انگیزه‌های درونی زائران

دکتر عادل پیغامی عضو شورای انقلاب فرهنگی کشور در همایش حکمرانی متعالی خراسان رضوی گفت: زیارت فرصتی مناسب برای شکوفایی انگیزه‌های درونی است.

به گزارش عتبه نیوز، عادل پیغامی عضو شورای انقلاب فرهنگی کشوردر همایش حکمرانی متعالی خراسان رضوی که با میزبانی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: حکمرانی به دو صورت انجام می شود یا افقی است و یا عمودی اجرای قانون و مقررات و با نظارت مستقیم قدرت و سلطه و دیگری اعمال به دور از قدرت بیرونی و اقامه حکم انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه مقوله‌هایی در حکمت عملی وجود دارد که اگر به روش سلطه و افقی انجام شود آسیب زا خواهد بود، خاطرنشان کرد: مسئله زیارت نیز اگر به نحوه قانون و مقررات و با نظارت مستقیم قدرت و سلطه اعمال شود ممکن است برای حکمت آسیب زا باشد ولی اگر به روش دور از قدرت بیرونی صورت بگیرد موجب رشد معنوی جامعه خواهد بود.
پیغامی با بیان اینکه از منظر دین مبین اسلام حکمرانی باید به گونه‌ای انجام شود که زمینه رشد انسان‌ها و جامعه فراهم شود، گفت: ما باید در عرصه زیارت زمینه شکوفایی انگیزه‌های درونی زائران را فراهم کنیم.
عضو شورای انقلاب فرهنگی کشور افزود: مسئله حکمرانی غیر از حکومت داری است چرا که یکی از ویژگی‌های مورد نیاز حکمرانی عنصر ولایت است و حکمرانی مورد قبول است که  پیوند بین مردم و ولایت برقرار باشد و مفهوم ولایت در درون جامعه نهادینه شود.
وی افزود: حکمرانی متعالی در حوزه زیارت یعنی ولایی شدن، خلق ایده های جدید برای تحقق اهداف دین و ایجاد ارتباط بین مردم و ولایت، چرا که ولایتمداری نیاز پیشرفت جامعه اسلامی است.
وی در ادامه گفت: آستان قدس رضوی در مسیر خدماتی که در عرصه‌های مختلف از جمله  زیارت  ارائه می کند می تواند در زمینه حکمرانی متعالی نیز موثر باشد.
پیغامی گفت: مدیران ومسئولان این آستان مقدس نیازمند به یک اشتراک ذهنی با مدیران دیگر نهادها داشته باشند و همایش‌ها می تواند شرکت کنندگان را در یک افق واحد قرار دهد و باعث شود در مقام عمل افراد همسو و سازگار با هم فعالیت شان را پیش ببرند.

کد خبر 1429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha