زیارتنامه ها، خصلت های ائمه(ع) را در ذهن و ضمیر زائر نهادینه می کند

خطیب حرم مطهر رضوی در گفتگو با پایگاه بین المللی اعتاب گفت: وقتی انسان زیارتنامه معصومین(ع) را قرائت می کند و با فضایل ایشان آشنا می شود، تکرار خواندن زیارتنامه باعث می شود تا این خصلت ها به تدریج در ذهن و عمل فرد نهادینه شود و در زندگی فردی تا خانوادگی و اجتماعی به کار بگیرد.

پایگاه بین المللی اعتاب و زیارت: محرم، ماه زیارت های ژرف و تکان دهنده امام حسین(ع) و اهل بیت و اصحاب ایشان می باشد. رفتارهای زیارتی و اهتمام به زیارت بیش از هر زمان دیگری در ماه های محرم و صفر نمود می یابد. در این رابطه با حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری از سخنرانان حرم مطهر رضوی گفتگو کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری خطیب و استاد معارف اهل بیت(ع) در پاسخ به سؤال خبرنگار «عتبه نیوز» درباره زیارتنامه های معصومین بخصوص امام حسین(ع) و چگونگی استفاده از آنها در رشد فردی و اجتماعی گفت: وجود مبارک اهل بیت(ع) همیشه بر این موضوع تمرکز داشتند که ارتباط مطلوبی با مسلمانان و پیروان خود داشته باشند به طوری که این ارتباط قطع نشود تا این رشته ارتباط مدام وجود داشته و برقرار باشد چه در زمیان حیات آنها یا مماتشان، زیرا که ائمه علیهم السلام همواره حی و حاضر هستند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: قرآن مجید بر این موضوع تاکید می کند که شهید هیچگاه از دنیا نرفته، بلکه شهدا و معصومین همواره زنده اند و نزد خداوند روزی می خورند به این خاطر چون معصوم زنده است و شاهد و ناظر ما از راه های مختلفی است، می توانیم خود و جامعه را با ارتباط بیشتر با معصومین به سمت تعالی رفتاری و اخلاقی هدایت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بهاری در خصوص ویژگی های قرائت زیارتنامه معصومین بیان داشت: زیارتنامه ای که برای نثار سلام و ارادت به خدمت اهل بیت(ع) قرائت می کنیم به این معناست که در حال گفتگو و شهادت دادن برای فردی هستیم که بزرگ و معصوم است تا ارتباط بین ما و او برای تزکیه نفس همواره ادامه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه، زیارت معصوم و قرائت زیارتنامه را یکی از مسیرهایی عنوان کرد که زائر را به امام نزدیک تر از قبل می کند، چرا که زیارت مثل صله رحم و دیدار با بستگان است؛ احوال پرسی از بستگان عموما با در خانه آنها رفتن، از متانت و بزرگی میزبان سخن گفتن، بیان دلتنگی ها و تأکید بر اینکه دیدارهای بیشتری باز هم صورت گیرد، شروع می شود و اگر میهمان خواسته ای داشته باشد نزد میزبان مطرخ می کند، چرا که به نظر میهمان، غیر از میزبان کسی نیست که این مسائل را بتوان با او به راحتی بیان و مطرح ساخت.

خطیب حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: میهمانی که به خانه میزبان کریمی می رود و باز می گردد، دلش می خواهد باز هم دیدار تازه کند به این خاطر می گوییم زیارتنامه اینگونه به مثابه حلقه وصل و اتصال زائر با امام عمل می کند به عنوان مثال با قرائت زیارتنامه امام حسین علیه السلام ابتدا اذن دخول می گیریم؛ از امام، پیامبر اکرم(ص) و ملائکه اذن دخول می گیریم و سلام می دهیم و درباره فضائل امام، شهادت می دهیم و خواسته خود را نزد آن امام شهید بیان می کنیم و همچنین مشکلات جامعه را، چرا که احساس می کنیم نزد خدا امام حسین علیه السلام و همه معصومین بهترین ملجاء و پناه هستند. وقتی اینگونه زیارتنامه می خوانیم و امام را زیارت می کنیم به لحاظ روحی و معنوی سیراب می شوید آن زمان بهتر می توانید برای کمک به خود و جامعه اقدام کنید.

وی در این رابطه یادآور شد: وقتی انسان زیارتنامه معصومین و سیدالشهداء را قرائت می کند و با فضایل آن مقربان الهی آشنا می شود، تکرار خواندن زیارتنامه باعث می شود این خصلت ها به تدریج در ذهن و عمل فرد نهادینه شود و در زندگی فردی تا خانوادگی و اجتماعی به کار بگیرد.

کد خبر 1685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha