التزام به قوانین بندگی خدا در محرم لازم است/ اهتمام به زیارت عاشوراء، از آداب عزاداری تا اربعین

مدیر بقعه مبارکه امام زاده سید محمد غیاث الدین از مزارات حریم رضوی در گفتگو با پایگاه بین المللی اعتاب گفت: ماه محرم با عاشورا و اربعین اش از بارزترین نشانه های تشخیص شیعیان از سایر فرق مسلمانان است. ما با عزای سیدالشهدا شناخته می شویم که اوج آن عاشورا است و با زیارت اباعبدالله به کمال می‌رسیم که اوجش اربعین است.

پایگاه بین المللی اعتاب و زیارت: ماه محرم فرصت بی نظیری برای درک هر چه بهتر نهضت امام حسین(ع) و اهداف قیام عاشوراء است و عزاداری های این ایام زمینه ارزشمندی برای معرفت هر چه بیشتر به مراتب مقام امامت فراهم می آورد. زیارت امام حسین(ع) برجسته ترین نوع در میان زیارات رسیده از اهل بیت(ع) به ما است. به این مناسبت با حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس فرازی نیا، سخنران و کارشناس معارف اسلامی حرم مطهر رضوی و مدیر بقعه مبارکه امامزاده سید محمد غیاث الدین، از مزارات حریم رضوی گفتگو کردیم.
 

التزام به قوانین بندگی خدا در محرم لازم است/ اهتمام به زیارت، از آداب عزاداری تا اربعین

حجت‌الاسلام فرازی نیا درباره جایگاه ماه محرم گفت: در ماه محرم این حزنی که به دل شیعیان می آید، نشانه آن است که اسم ایشان در فهرست مؤمنین ثبت است چنانچه در حدیث آمده است: «به درستی که برای امام حسین علیه السلام در دلهای مومنین ، محبتی ذخیره شده است که هیچگاه سرد نمی‌شود».

وی در این زمینه افزود: در شب اول محرم که عرشیان پیراهن خونین حسین (ع) را از عرش به طرف فرش آویزان می‌کنند گویا باران و قطرات خون اباعبدالله در دلهای مؤمنین می‌چکد و هر کس که بهره‌ای از ایمان دارد، غم عزای اباعبدالله در دل و وجود او رجوع میکند و محرم و عاشورا را ماه ماتم و عزای خویش قرار می‌دهد.

فرازی نیا تصریح کرد: ماه محرم با عاشورا و اربعین اش از بارزترین نشانه های تشخیص شیعیان از سایر فرق مسلمانان است. ما با عزای سیدالشهدا شناخته می شویم که اوج آن عاشورا است و با زیارت اباعبدالله به کمال می‌رسیم که اوجش اربعین است.

کارشناس معرف اهل بیت(ع) ابراز داشت: ما با شور حسینی در این دهه آغازین ماه محرم خود را به چله حسینی می‌رسانیم که از عاشورا تا اربعین است و در اربعین با زیارت اربعینیه چه از نزدیک در کربلا و چه از دور شعور حسینی، معرفت حسینی پیدا می‌کنیم و با شعارهای حسینی که برگرفته از شعارهای خود سیدالشهدا است مسیر زندگی را به طرف بندگی حضرت حق می پیماییم.

وی خاطرنشان کرد: این روزها سخن از آداب ورود و حضور در محرم است و چه خوب و شایسته است آداب ورود و حضور در ماه محرم را از همان آغازین روز محرم انجام دهیم. یعنی لباس عزای اباعبدالله را بر تن کنیم، پرچم عزا و ماتم را بر سردرب منزل و کوچه و مدرسه و بازار و ... به اهتزاز در آوریم و برنامه ما این باشد حداقل روزی یکبار در یکی از مجالس عزایش شرکت کنیم و از امروز بر خواندن زیارت عاشورا تا روز اربعین مداومت کنیم.
وی تأکید نمود: ادب محرم این است که به حرمت خون در جوشش اباعبدالله الحسین علیه السلام ماه محرم را ماه بندگی خدا قرار دهیم و گناهان را به انواع و اقسامی ترک کنیم و در راه تحقق این امور همت و هزینه کنیم.

وی یادآور شد: خداوند به موسی کلیم الله سالیان سال قبل از عاشورا فرمود: کسی که برای حسین من درهم یا دینار کم یا زیاد نقدی یا غیر نقدی هزینه کند، هفتاد برابر در دنیا به او عنایت می‌شود و خداوند گناهانش را می آمرزد. خداوند در این صورت وعده کرده آن بنده را اهل بهشت خواهد کرد به دلیل احترام گذاشتن به سیدالشهدا و عزا و محافل و مجالس حسینی.

این خطیب حرم مطهر رضوی اظهار داشت: این روزها و شب ها از جناب ریان بن شبیب، صحابی امام رضا(ع) زیاد می‌شنوید. ریان بن شبیبی که روز اول ماه محرم به محضر حضرت رضا(ع) رسید و امام (ع) به او فرمود: «ماه محرم در جاهلیت قبلاً جنگ تعطیل میشد چون مردم حرمت و حرام می‌دانستند ظلم و جنگ را ولی در امت اسلامی مسلمانان منحرف، حرمت این ماه را شکستند و جدم اباعبدالله الحسین را به شهادت رساندند و خانواده اش را به اسیری بردند، که خداوند آنها را نبخشد».
امام رضا علیه السلام به ریان فرمودند: اگر خواستی گریه کنی بر جدم حسین گریه کن، جدم امام حسین را سر بریدند و ۱۸ نفر از جوانان بنی هاشم که بی نظیر بودند را کشتند. و آسمان و زمین در عزای جدم حسین علیه السّلام گریه کردند. چهار هزار فرشته از آسمان آمدند تا جدم حسین را در روز عاشورا یاری کنند ولی وقتی رسیدند دیدند جدم حسین به شهادت رسیده است، اینها همانجا غم آلود و اشک ریز و ماتم زده تا قیام حضرت مهدی عجل الله می مانند در کربلا و شعارشان یالثارات الحسین هست.

مدرس حوزه علمیه خراسان یادآور شد: هدف از عزاداری ها و برنامه های محرم این است که از شور حسینی به شعور حسینی برسیم. امام رضا (ع)به پسر شبیب فرمودند: اگر میخواهی در درجات بلندمرتبه بهشت با ما اهل بیت عصمت و طهارت باشی سعی کن که در غم ما محزون و در شادی ما شاد باشی. بر تو باد بر ولایت پذیری ما اهل بیت ... کما اینکه امام صادق علیه السلام فرمود اینکه من پیرو ولایت امیرالمؤمنین هستم پیش من برتر است از اینکه فرزند امیرالمؤمنین باشم.

مدیر بقعه مبارکه
امام زاده سید محمد غیاث الدین  از مزارات حریم رضوی عنوان کرد: بر بر آنچه در روایات آمده است که اگر انسانی یک سنگ را دوست داشته باشد روز قیامت با همان سنگ محشور می شود حالا اگر امام حسین را دوست داشته باشد یا فدایی امام رضا باشد یا فدایی حضرت ابوالفضل و علی اکبر و علی اصغر باشد با اینها محشور خواهد شد بنابراین بیایید ماه محرم و صفر امسال را با شور حسینی و شعور و زیارت حسینی و احترام گذاشتن به قوانین بندگی خدا، ماه مبارکی کنیم تا ذخیره ای باشد برای دنیا و آخرتمان.

کد خبر 1716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha