قطب های علمی پیرامون اعتاب مقدسه بر اساس شخصیت علمی معصومین(ع) تأسیس شود

عضو مجمع بین المللی فقه کشورهای اسلامی گفت: سیره ی حضرت امام رضا(ع) گویای این است که ما باید بر این اساس در مشهدالرضا و حرم رضوی، درس دیپلماسی جهان اسلام داشته باشیم.

پایگاه بین المللی اعتاب و زیارت: برگزاری نخستین مدرسه عالی و تخصصی تابستانی با عنوان «دارالعلم رضوی» در حرم مطهر امام رضا(ع) علیه السلام با گردهمآیی اساتید و پژوهشگران برجسته کشور بار دیگر ظرفیت بی بدیل اعتاب مقدسه برای پیشبرد علوم اسلامی را مطرح ساخته است. در این رویداد که از لحاظ سطح علمی، تراز اساتید و مدرسان و نیز صلاحیت های دانش پژوهان شرکت کننده کم نظیر دانسته می شود به مدت دو هفته آخرین رهاوردهای علمی دانشوران به بحث و بررسی گذاشته شده است. در این رابطه با حجت الاسلام و المسلین دکتر احمد مبلغی عضو مجمع بین المللی فقه کشورهای اسلامی و نماینده در مجلس خبرگان رهبری  و از چهره های برجسته نظریه پردازی فقهی که در «دارالعلم رضوی» حضور یافته است گفتگو کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی در خصوص چگونگی ایجاد قطب های علمی در کنار اعتاب مقدسه، تشکیل این مهم را با اتکاء به ابعاد شخصیتی معصومین علیهم السلام و برجستگی های علمی و اجتماعی آنان ممکن دانست.
وی نقش اعتاب مقدسه در تقویت قطب های دینی و راهکارهای تبدیل عتبات به قطب های علمی را دارای سابقه ای کهن دانست و افزود: وجود این ذوات مقدس جاذبه های معنوی و جاذبه های مدنی فراوانی را در پی داشته اند و در شهرهایی که این عتبه های مقدس وجود داشته و دارد ما مشاهده می کنیم یک مدنیت دینی ویژه شکل گرفته است به گونه‌ای که محل توجه و زیارت گردیده است و علما و بزرگان آمدند و آنجا سکونت گزیده اند و این عتبه برای این شهر و کشور معنویت افزایی می کند؛ یک معنویت ممتد و نه منقطع. معنویت وقتی منقطع شد کارکردش محدود و محصور به یک مقطع می شود اما وقتی این عتبات در یک شهر و کشور قرار می گیرند در بستر زمان و مکان این معنویت امتداد پیدا میکند و محوریت دینی در آن شهر و کشور ایجاد می شود و سوم اینکه عالمان می توانند آنجا فرصت تولید و تجمیع علوم اسلامی را پیدا کنند.

این محقق برجسته تأکید کرد: اما اینکه چه باید کرد تا از طرفیت اعتاب مقدسه استفاده علمی تری ببریم باید گفت که صرفاً نباید عتبات را جایگاهی برای زیارت قرار دهیم با وجودی که این قطب های مقدس ارزش بسیار بالایی دارند و قابل توصیف نیست اما باید ببینیم اهل بیت(ع) در زمان حضورشان چه نقش های علمی داشته اند و همان نقش ها را در امروز در اطراف حرم آن امام ایجاد کنیم.

مدرس عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: به عنوان مثال امام رضا علیه السلام معروف است که نگاه بین المللی داشته اند و با ادیان و مذاهب در ارتباط بودند و ما امروز تولید دانش های مختلف را در این زمینه داشته باشیم و فعالیت هایی از این سنخ را گسترش دهیم و این که معروف است که ایشان فلسفه احکام را اهمیت و اولویت خاصی می دادند که ما باید در این زمینه امروز دست به اقدام بزنیم و یا اینکه ایشان درس ویژه در زمینه سیاست و دیپلماسی خاص داشت و سیره ی آن حضرت گویای این است که ما باید بر این اساس باید اینجا درس دیپلماسی جهان اسلامی داشته باشیم.

یا در خصوص امام علی علیه السلام معروف است که ایشان چشمه جوشان و مرکز فکر و علم و دانش اجتماعی بوده اند لذا در این مسیر باید دانش اجتماعی شکل بگیرد و هر امامی فعالیت هایی که در زمان حیات و حضور خود داشته است با توجه به برجستگی ها و تمایزات شخصیت ایشان بایسته است فعالیت ها را به آن  مفاهیم متصل نمود و نهادینه نماییم و به این اقدامات بپردازیم و آنها را گسترش دهیم.

کد خبر 1871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha