اعلام برنامه های آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در روز اربعین

سخنگوی ستاد اربعین شهرستان ری با اشاره به شعار امسال پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی با عنوان «زیارت به یک سلام» گفت: در حرم مطهر برنامه‌های متنوعی برای این روز در نظر گرفته شده اما به دلیل محدودیت ظرفیت حرم از عموم عاشقان آل الله خواستاریم به این شعار اهتمام داشته و به یک سلام بسنده کرده و مسیر را برای حضور دیگر زائران فراهم کنند.

به گزارش عتبه نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین محسن عرفاتی سخنگوی ستاد اربعین شهرستان ری و معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) در نشست خبری اعلام برنامه‌های مراسم پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی شهرستان ری که در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه برای برپایی پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی و حرکت منسجم و هدفمند در استان تهران و شهرستان ری چندین ماه برنامه‌ریزی جامع داشته‌ایم، اظهار کرد: در کمیته فرهنگی پیاه‌روی دلدادگان اربعین حسینی هدف ما این بود که یک ارزش افزوده فرهنگی در این‌ حرکت مردمی برای مخاطبان داشته باشیم.

وی ادامه داد: براساس روایات یکی از نشانه‌های مومن رفتن به زیارت اربعین حسینی است، از آنجایی که برای برخی امکان حضور در این راه‌پیمایی بزرگ وجود نداشت، شرایطی با عنوان پیاده‌روی دلدادگان حسینی تعبیه شده است که مردم ازقافله عاشقان سیدالشهدا جا نمانند و بی شک هرکس به هر طریقی در راه امام حسین(ع) گام بردارد جامانده محسوب نمی‌شود.

وی گفت: بیش از ۲۰میلیون نفر به زیارت امام حسین(ع) در اربعین خواهند رفت و پس از اجتماع اربعین؛ بزرگترین راه‌پیمایی اربعینی در مسیر حرکت مردم تهران به سوی کربلای ایران اسلامی حرم حضرت سیدالکریم(ع) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عرفاتی یادآور شد: باتوجه به اینکه رسانه‌های غربی در تلاش هستند تا اسلام را دینی بدون رغبت و مخاطب جلوه دهند اما شاهد آن هستیم مردم در آیین‌های مختلف حضور پرشور دارند، البته انتظار ما از رسانه‌های کشور این است که آیین پیاده روی اربعین را به بهترین نحو به گوش جهانیان برسانند و در  نهایت بسته رسانه‌ای فاخری از این راه‌پیمایی داشته و انعکاس یابد.

وی افزود: خواهش ما این است که پیام مردم در راه‌پیمایی دلدادگان اربعین حسینی به گوش تمام دنیا برسد، بایستی تله فیلم، فیلم‌کوتاه، انیمیشن، مستند و… در خصوص این آیین ساخته شده و این در حالی است که این ظرفیت‌ها وجود دارد و باید به آن اهتمام بیشتری داشته باشیم.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین عرفاتی، پیش‌بینی‌ میشود جمعیت پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی به بیش از ۴ میلیون نفر برسد که ۲۰۰۰ موکب در شهر تهران و در تمام مسیر دلدادگان اربعین حسینی مستقر خواهد بود که آماده خدمات‌رسانی به مردم عزیز است.

وی افزود: این مراسم از آغاز صبح شروع و تا بعد از ظهر و نماز مغرب ادامه خواهد داشت و براساس مصوبه ستاد اربعین شهرستان ری به هنگام اذان ظهر و مغرب لازم است هر موکبی شرایط اقامه نماز جماعت را فراهم‌ نماید و پس از نماز زیارت اربعین قرائت خواهد شد.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ابراز کرد: با توجه به توهین به ساحت مقدس قرآن کریم، پردیس قرآنی با شعار «یک دقیقه با قرآن» ایجاد شده که در مواکب قرآنی با قرائت قاریان برجسته وجود خواهد داشت و شایسته است طرح "قرآن بخوانید جایزه بگیرید" را مواکب، امسال فعال کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عرفاتی از برپایی نمایشگاه "سرای محتشم" در معاونت علمی و فرهنگی آستان به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت: زائران گرامی می توانند ضمن حضور در این بارگاه ملکوتی از آثار و مخطوطات به نمایش درآمده از اشعار محتشم کاشانی به قلم محمود نوری از خوشنویسان عصر قاجار و بخش‌های مختلف این‌ نمایشگاه از جمله قطعه ای از ضریح جدید مضجع شریف حضرت عبدالعظیم(ع) و نسخ خطی و سنگی و دیگر آثار تاریخی بازدید نمایند.

وی از مردم خواستار شد از وسایل نقلیه عمومی برای تردد استفاده نمایند و همچنین مردم از دریافت نذورات یا استفاده از خدمات مواکبی که احساس می‌کنند غیرمعتبر هستند خودداری کنند.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان از برپایی مراسم‌های مختلف از جمله قرائت مراسم زیارت اربعین از صبح روز اربعین خبر داد و گفت: قبل از نماز ظهر و عصر مراسم سخنرانی با حضور تولیت آستان مقدس و مرثیه‌سرایی برپا خواهد شد و همچنین زیارت اربعین و نوای مرثیه خوانی به صورت متناوب در حرم پخش خواهد شد تا زائران بهره مند گردند.

در بخش دیگری از این نشست محمد بشارت سرپرست فرمانداری شهرستان ری با بیان اینکه شناسنامه پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی به یک دهه رسیده است، اظهار کرد: برای برپایی شایسته این آیین، جلسات متعددی با مدیران ارشد شهرستان ری برگزار شد تا بتوانیم خدمات خوبی برای زائران فراهم کنیم. همچنین در مجموع ۴۱ جلسه برگزار و کمیته‌های مختلف از جمله کمیته فرهنگی، بازرسی، امنیتی، اجرایی، بهداشتی، محورهای مواصلاتی، رسانه، مدیریت بحران، جانمایی موکب‌ها و تبلیغات محیطی تشکیل شد تا این آیین از سطح شهرستانی ری به یک اتفاق استانی تبدیل شود.

وی ادامه داد: به دنبال تدوین شیوه‌نامه ملی برای این آیین هستیم و از این رو یک‌ کمیته آمار هم‌ تشکیل دادیم تا آمار تمامی خدمات و حضور زائران را گزارش کند. تا به این لحظه ۳۰۰ موکب در شهرستان ری درخواست خود را ثبت کردند که نسبت به سال گذشته ۲۰۰موکب بیشتر شده است. البته پیش‌بینی می‌کنیم تا دو روز آینده این تعداد به ۷۰۰موکب برسد.

بشارت خاطرنشان کرد: علاوه بر مسیر اصلی دلدادگان اربعین حسینی ما جاده ری-ورامین، باقرشهر و رجایی را هم خواهیم داشت، به همین‌ منظور برای اینکه جمعیت در انتهای مسیر قفل نشود وسیله نقلیه‌های عمومی زیادی در نظر گرفته شده تا مردم عزیز را به منازل خود برگردانند.

وی افزود: نقشه جانمایی تمام موکب‌ها توسط شهرداری ارائه خواهد شد، ضمنا هلال احمر، آتش‌نشانی و اورژانس نیز برای خدمت‌رسانی از شب قبل مراسم آماده‌باش خواهند بود.

فرماندار شهرستان ری بیان کرد: توقع ما از رسانه‌ها انعکاس ویژه این مراسم است، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند رسانه‌ها وظیفه انتشار امید به جامعه را دارند، از این رو خواستاریم رسانه‌ها این‌ فضای پرنشاط را رسانه‌ای کنند.

بشارت تصریح کرد: با همکاری ارتش جمهوری اسلامی قرار شد ۴۰چشمه سرویس بهداشتی در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی تعبیه شود.

وی در مورد تردد زائران نیز گفت: با همکاری مترو تهران قرار شد فاصله زمانی قطارها از ۱۵دقیقه به سه دقیقه برسد، ضمنا هزینه بلیط رایگان خواهد بود.

بشارت یادآور شد: در طول مسیر ۴۰مسجد و مدرسه برای اقامه نماز و استراحت زائران در نظر گرفته شده است. همچنین ۳هزار متر مربع سایبان‌ هم در داخل آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای استراحت کوتاه زائران در نظر گرفته شده است.

کد خبر 2099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha