عدالت، شرط و اساس ایجاد تمدن اسلامی است

مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی گفت: عدالت به عنوان شرط امامت و شاخصه مهم تمدن اسلامی است.

به گزارش عتبه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در چهاردهمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: عدالت از مهم‌ترین اصول و ارزش‌های اسلامی و شرط لازم برای تحقق تمدن اسلامی است.
 مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی با اشاره به سخنان امام رضا علیه السلام، بیان داشت: عدالت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امامان معصوم است. ایشان در حدیثی می‌فرمایند: اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، این تمدن عالی الهی و توحیدی بر گستره جغرافیای عالم شکل می‌گیرد و شاخصه مهم این تمدن و نظام تمدنی، استقرار عدل و ریشه کن کردن ظلم و ستم است.
وی افزود: عدالت در نظام سیاسی اسلام، برای حکومت و حاکم شرایطی از قبیل علم، عدالت و تقوا معتبر شناخته می‌شود. در تمدن اسلامی نیز عدالت حکمرانان جایگاه ویژه‌ای دارد. امام رضا علیه السلام در حدیثی می‌فرمایند: خدای همه ما یکی است، پدر و مادرمان هم یکی است. ارزش انسان‌ها به تقوایشان است نه به رنگ و نژاد، ملیت، قومیت.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار گفت: اگر حکمرانان عادل باشند، زمینه برای تحقق عدالت در جامعه فراهم می‌شود و تمدن اسلامی در پرتو عدالت، شکوفا خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود مرویان حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم رضوی، عدالت را از مفاهیم مهم در فرهنگ اسلامی و دینی دانست و گفت: عدالت در معنای عام، قرار دادن هر چیزی در جای خود است. عدالت در معنای خاص، یعنی دادن حق هر صاحب حقی.
وی با اشاره به اهمیت عدالت در نظام تکوینی و تشریعی، گفت: در نظام تکوینی، خداوند متعال با عدل خود، آسمان‌ها و زمین را آفریده و به همه موجودات، حق و استعدادی داده است. در نظام تشریعی نیز، خداوند متعال با عدل خود، احکام و قوانینی را برای سعادت انسان‌ها وضع کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم رضوی در مورد نسبت عدالت با امامت گفت: امام رضا علیه السلام در سخنان خود، عدالت را شرط امامت می‌دانند. ایشان می‌فرمایند: امام کسی است که عادل و معصوم باشد.
وی ادامه داد: عدالت امام، موجب تحقق عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود. امام رضا علیه السلام در سخنان خود، به این موضوع تأکید دارند. ایشان می‌فرمایند: امام باید به فکر تأمین مخارج زندگی مردم باشد. زمانی که همه مردم ناتوان هم هستند، زندگی شان تأمین کنند. باید کسی باشد که مردم بتوانند به او شکایت ببرند و عدالت را از او بخوانند. وقتی که ظلم کند، آن والی و حاکم دیگر جایگاه عدالت را از بین برده است.
وی در پایان گفت: عدالت، اساس تمدن اسلامی است. اگر جامعه‌ای عادل باشد، تمدن آن نیزعادلانه خواهد بود.

کد خبر 3357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha