رمز و راز آراستگی همیشگی حرم مطهر رضوی | تنظیف خانه‌ای به وسعت یک میلیون متر مربع

هر ساله میلیون‌ها زائر از گوشه و کنار دنیا به مشهدالرضا(ع) مشرف شده و از خدمات گسترده بارگاه ملکوتی رضوی در زمان زیارت امام مهربانی‌ها بهره‌مند می‌شوند. در این میان، جمعی از نیروهای پرتلاش اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر به طور مستمر در حال خدمت هستند تا جای جای اماکن متبرکه از نظر نظافت و بهداشت آماده میزبانی این دلدادگان باشد.

به گزارش عتبه نیوز، به همت دو بخش «خدمات تنظیف» و «بهداشت و عطرافشانی» در اداره امور خدمات عمومی ذیل معاونت خدمات زائرین حرم مطهر رضوی، خدمات متنوعی همچون تنظیف مستمر، تهیه و توزیع اقلام مصرفی و نظارت‌های منظم بهداشتی در صحن‌ها و رواق‌ها و...، ارائه می‌شود. 
 

نظافت و غبارروبی مستمر
بخش خدمات تنظیف، وظیفه نظافت، غبارروبی و شست‌وشو مستمر در صحن‌های مرکزی و پیرامونی، حریم حرم مطهر، پارکینگ‌ها، پشت بام‌ها، ارتفاعات دیوارهای صحن‌ها، بهشت‌های ثامن، سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها و...، را برعهده دارد. 
به طور مثال به منظور انجام خدمات شست‌وشوی مکانیزه کف صحن‌ها و حریم حرم مطهر از ۳۰ دستگاه اسکرابر سرنشین‌دار یا کف‌شوی خودرویی استفاده می‌شود. ۹ وضوخانه و همچنین ۱۴۰۰ چشمه سرویس‌ بهداشتی که در ۱۲ نقطه در اماکن متبرکه رضوی وجود دارد، به طور منظم نظافت می‌شود. 
رسیدگی به کبوترهای حرم مطهر و همچنین ارائه خدمات فصلی همچون شست‌وشوی چتر سایبان حرم مطهر برای استفاده در فصول گرم و آفتابی سال در صحن‌های مرکزی و پهن کردن کفپوش در فصول بارندگی و برفی سال، از جمله وظایف این بخش به شمار می‌آید.
در حال حاضر نیز اقلام مورد نیاز برف‌روبی همچون نمک، کفپوش، پارو و...، در حدود ۲۲ نقطه در امکان متبرکه رضوی قرار گرفته است تا در لحظه بتوان اقدامات مربوطه را جهت تأمین ایمنی تردد زائرین و مجاورین در حرم مطهر انجام داد. 
 

از بازدیدهای بهداشتی تا عطرافشانی
بخش بهداشت و عطرافشانی این اداره نیز در دو حوزه مجزای بهداشت و خدمات تأمین و شارژ عطر در دستگاه‌های عطرافشان حرم مطهر رضوی فعالیت می‌کند.
در این راستا این بخش وظیفه انجام بازدیدهای بهداشتی از قسمت‌های مختلف حرم مطهر اعم از سرویس‌های بهداشتی، دفاتر خدمت‌رسان، مهمانسراهای حضرت رضا(ع)، آسایشگاه‌ها و...، را برعهده دارد. اقداماتی نظیر ضدعفونی و سم‌پاشی در حرم مطهر نیز توسط بخش بهداشت و عطرافشانی انجام می‌شود. 
عطرافشانی در حرم مطهر با استفاده از حدود ۱۳۵ دستگاه عطرافشان صورت می‌گیرد. حدود ۶۵۰ درام؛ (محفظه‌هایی که عطرهای حرم داخل آن‌ها قرار می‌گیرد و موجب پاشش عطر می‌شود)، در داخل این دستگاه‌ها جانمایی شده است.
این دستگاه‌های عطرافشان بر روی دستگاه‌های هواساز حرم مطهر رضوی نصب شده و با روشن شدن دستگاه هواساز، عطرافشانی در حرم مطهر انجام می‌شود. در این میان می‌توان گفت که به طور میانگین ماهانه حدود ۳۰۰ لیتر عطر برای عطرافشانی در این آستان مقدس مصرف می‌شود. 
 

تهیه اقلام مصرفی زائرین
به همت اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی تمهیدات لازم برای تأمین و توزیع اقلام مصرفی و رفاهی مورد نیاز زائرین همچون لیوان‌ یک‌بار مصرف، صابون مایع، مُهر نماز و...، در طول سال به ویژه ایام مناسبتی خاص با توجه به میزان حضور ارادتمندان حضرت ثامن الحجج(ع) در این آستان مقدس اتخاد می‌شود.
به طور نمونه در آذرماه سال ۱۴۰۲، بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ لیوان یک‌بار مصرف، حدود ۳ هزار و ۱۶۰ کیلوگرم پلاستیک جمع‌آوری غبار، بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ لیتر مایع صابون و...، مورد استفاده قرار گرفته است. در ایام مناسبتی و پیک میزان مصرف این اقلام افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.  

کد خبر 3388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha