فعالیت شبانه‌روزی ۲۰ دفتر امانات وسایل و اشیای ارزشمند در حرم رضوی

به همت معاونت خدمات زائرین حرم مطهر رضوی، ۲۰ دفتر امانات وسایل و امانات نقدی و اشیای ارزشمند به صورت شبانه‌روزی به ارادتمندان حضرت رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند که تعداد دفاتر و ظرفیت پذیرش آن‌ها در ایام مناسبتی خاص افزایش می‌یابد.

مهدی جدی کلاتی رئیس اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر رضوی در خصوص خدمات این دفاتر امانات در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در حال حاضر این اداره در بخش امانات وسایل دارای ۱۲ دفتر با ظرفیت نگهداری حدود ۱۴ هزار امانت در هر لحظه است که بر این میزان در ایام مناسبتی خاص افزوده می‌شود. 
وی ادامه داد: عموم زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با آرامش‌خاطر می‌توانند طبق ضوابط فعلی، وسایل خود اعم از کیف و چمدان را به دفاتر بخش امانت وسایل در ورودی‌های اصلی و فرعی سطحی و زیرسطحی همچون پارکینگ‌های ۳ و ۱ حرم مطهر بسپارند. 
جدی کلاتی افزود: وسایلی که در دفاتر بیشتر از چند روز باقی مانده باشد به انبار بخش امانات وسایل منتقل می‌شود تا مراحل پیگیری از صاحبان آن‌ها طبق شماره تلفن‌های ثبت شده در رسیدها دنبال شود. سالانه به طور میانگین افزون بر ۸ و نیم میلیون مورد امانت وسایل در این دفاتر از زائرین دریافت و به آنان تحویل داده می‌شود.
 

فعالیت ۸ دفتر ثابت امانات نقدی و اشیای ارزشمند 
رئیس اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر رضوی گفت: دریافت و استرداد وجوه نقد، طلاجات، مدارک و سایر اشیای ارزشمند زائرین و مجاورین از جمله گوشی تلفن همراه، از دیگر وظایف این اداره است که در دفاتر بخش امانات نقدی و اشیای ارزشمند انجام می‌شود. 
وی ادامه داد: در حال حاضر بخش امانات نقدی و اشیای ارزشمند دارای ۸ دفتر ثابت در مبادی ورودی اصلی باب الرضا(ع)، شیخ طوسی، شیخ طبرسی و نواب صفوی و در داخل حرم مطهر در صحن‌های مرکزی جمهوری اسلامی، آزادی و انقلاب اسلامی و رواق دارالحجه است. دفتر امانات باب الجواد(ع) نیز در ایام مناسبتی فعال می‌شود.
جدی کلاتی بیان کرد: در این دفاتر اشیای ارزشمند از زائرین و مجاورین به صورت امانت تحویل گرفته شده، اطلاعات آن در سامانه مخصوص ثبت شده و سپس بسته‌بندی و نگهداری می‌شود. به زائر نیز رسید داده می‌شود. سالانه به طور میانگین حدود ۱۸ هزار مورد امانت نقدی و اشیای ارزشمند از زائرین دریافت و به آنان تحویل داده می‌شود. 
 

سایر خدمات اداره 
رئیس اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر رضوی اظهار کرد: همچنین نگهداری، پیگیری و رساندن اموال و اشیای پیداشده داخل حرم مطهر و همچنین سازمان‌ها و نهادهای وابسته به آستان قدس رضوی همچون زائرسراها و...، از وظایف بخش اشیای پیداشده این اداره است. بدین منظور دفتر مرکزی این بخش در صحن غدیر با باجه‌های مختلف به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی صاحبان اشیای گمشده است.
وی از ارائه خدمت شارژ تلفن همراه به عنوان یکی دیگر از خدمات دفاتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند حرم مطهر رضوی نام برد و افزود: همچنین به منظور تسهیل ارائه خدمات، این دفاتر معین اشیای پیداشده حرم مطهر هستند؛ بدین معنا که زائرین یا خادمان می‌توانند اشیای پیداشده خود را به نزدیکترین دفتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند نیز تحویل دهند. سپس این وسایل به بخش اشیای پیداشده منتقل خواهد شد.
جدی کلاتی گفت: این اداره علاوه بر افزایش ظرفیت پذیرش دفاتر امانات خود در ایام مناسبتی خاص، با توجه به نیاز در برخی از مناسبت‌ها جایگاه امانت سیار نیز فعال می‌کند. همچنین وظیفه دریافت امانات همچون گوشی تلفن همراه را در محل برگزاری برخی از سخنرانی‌های خاص این آستان مقدس برعهده دارد. 
وی ادامه داد: پشتیبانی خدمات دو دفتر تحویل چادر بانوان در پارکینگ‌های ۳ و ۱ نیز توسط اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر انجام می‌شود. همچنین این اداره وظیفه پشتیبانی امور خدمات اسکان شبانه زائرین را در ایام مناسبتی خاص همچون ایام پایانی ماه صفر که شرایط خواب زائر در اماکن متبرکه رضوی فراهم می‌شود، برعهده دارد.
گفتنی است، به عموم زائرین و مجاورین حضرت رضا(ع) توصیه می‌شود در صورت امکان برای تسهیل ورود خود، بدون وسایل به حرم مطهر مشرف شوند. همچنین از آنان تقاضا می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به دریافت وسایل خود از دفاتر امانات حرم مطهر اقدام کنند تا امکان خدمات‌رسانی شایسته به سایر زائرین به ویژه در ایام مناسبتی فراهم شود.
 

کد خبر 3390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha