عالمی که منشأ خیر و برکت برای حاشیه‌نشینان مشهدالرضا(ع) بود

آیت‌الله شیخ محمد امامی کاشانی اهل کارخیر و گره‌گشایی بودو و قتی وضعیت نگران‌کننده حاشیه شهر مشهد به خدمت ایشان گزارش شد با وجود مضیقه در مسائل مالی و پشتیبانی به این مسئله رسیدگی کردند.

عتبه‌نیوز ـ آزیتا ذکاء؛ سال ۱۳۹۳ مدیران شهری برای وضعیت حاشیه شهر مشهد به نزد آیت‌الله شیخ محمد امامی کاشانی رفتند و گزارشی از وضعیت نگران‌کننده این مناطق توسط شهردار آن زمان مشهد خدمت ایشان ارائه شد. این عالم فرزانه با وجود اینکه در مسائل مالی و پشتیبانی در مضیقه و تنگنا بودند، اما این مسئله را بر بسیاری کارهای دیگر در اولویت قرار دادند و با فرمایش و تمرکز ایشان، دو مرکز آموزشی در حاشیه شهر ایجاد شد که در این مدت منشأ خیرات و برکات خوبی بوده است.

درگذشت این عالم بزرگوار و خاکسپاری ایشان در جوار امام رئوف ما را بر آن داشت تا گوشه‌ای از زندگی پربار و بابرکت او را به رشته تحریر درآوریم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

از نسل امام جمعه‌های کاشان

محمد امامی کاشانی دهم مهرماه سال ۱۳۱۰ شمسی در محلّه کلهُر کاشان دیده به جهان گشود. پدرش میرزا ابوترابِ امام جمعه، امام جمعه کاشان بود. اجداد وی نسل در نسل اقامه نماز جمعه کاشان را بر عهده داشتند.

تحصیل در محضر بزرگان دینی

امامی کاشانی از سال ۱۳۱۷ شمسی تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۳ شمسی وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزد آیت‌الله راستی کاشانی فراگرفت.

در سال ۱۳۲۸ شمسی با سفارش آیت‌الله یثربی به مدرسه سپهسالار تهران رفت ولی بیشتر از دو ماه در آنجا نماند سپس با نامه‌ای که پدرش برای آیت‌الله بروجردی نوشته بود به قم رفت و در مدرسه فیضیه با محمدرضا مهدوی کنی هم‌ حُجره شد.

وی دروس مقدمات و سطح را نزد موسی صدر، مهدی حائری، محمد صدوقی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، مجاهدی تبریزی و علی مشکینی فراگرفت و در دروس شیخ مرتضی حائری و میرزا جواد تبریزی نیز شرکت کرد.

او در درس خارج فقه و اصول امام خمینی(ره) و محقق داماد شرکت داشت و دروس فلسفه و عرفان را نزد علامه طباطبایی و سیدابوالحسن رفیعی فرا گرفت. طی سفر کوتاه به نجف نیز از محضر سید محسن حکیم و آیت‌الله خویی بهره برد.

عالمی که منشأ خیر و برکت برای حاشیه‌نشینان مشهدالرضا(ع) بود

هجرت تبلیغی و مبارزاتی به تهران

در سال ۱۳۴۰ با دغدغه اصلاح وضع فکری جوانان به تهران رفت و این بار ماندگار شد. در مساجد نماز می‌خواند و پس از نماز با مردم و جوانان گفت‌وگو می‌کرد.

فعالیت علمی‌اش نیز ادامه داشت و در مدارس عبدالعظیم، مروی، مدرسه آذربایجانی‌ها در بازار و مسجد ابوالفتح‌خان درس‌های لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه، منظومه و درس خارج را تدریس می‌کرد.

از همان سال و با شروع سخنرانی‌ها در جلسات هفتگی و مساجد، فعالیت‌های سیاسی‌اش علیه رژیم ظهور و بروز یافت؛ همزمان با سخنرانی‌های امام خمینی(ره) در قم و صدور اعلامیه‌ها که اوجش در ۱۵ خرداد بود، در سال‌های  ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ در مساجد تهران و از جمله در مسجد هدایت علیه حکومت شاه سخنرانی می‌کرد که چند باری هم به زندان، تبعید و ممنوع‌المنبر شد.

مسئولیت‌های پس از انقلاب

امامی کاشانی در سال ۱۳۵۸ با همکاری جمعی از جوانان، انجمن اسلامی دانش‌آموزان را تأسیس کرد. در سال ۱۳۵۹ با تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم کاشان وارد مجلس شد. او همچنین اولین رئیس دیوان عدالت اداری ایران بود که در سال ۱۳۶۱ فعالیتش را آغاز کرد. امامی کاشانی با حکم امام راحل از اعضای هیئت بازنگری قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ بود. وی از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۷ سِمَت امام جمعه تهران را نیز بر عهده داشت.

عالمی که منشأ خیر و برکت برای حاشیه‌نشینان مشهدالرضا(ع) بود

عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان

امام(ره) در سال ۱۳۶۲ آیت‌الله امامی کاشانی را به عنوان عضو شورای نگهبان منصوب کرد و تا سال ۱۳۷۸ در عضویت این شورا بود. همچنین او از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۹۷ به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان حضور داشت.

تولیت مدرسه سپهسالار

دانشگاه شهید مطهری که با نام‌های مدرسه عالی شهید مطهری، مدرسه سپهسالار و مدرسه ناصری نیز شناخته می‌شود، از موسسات آموزش عالی و دانشگاهی ایران در تهران است. این بنا با معماری سنتی ایرانی که در سال ۱۲۶۱ شمسی توسط میرزا حسین خان سپهسالار ساخته شد. آیت‌الله امامی کاشانی در ۲۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ با حکم امام خمینی(ره) به عنوان ناظر بر امور مدرسه و مسجد سپهسالار و در ۱۲ دی‌ماه سال ۱۳۶۱ به تولیت این مدرسه‌عالی منصوب شد.

این مسجد و مدرسه از «مدرسه سپهسالار» به «مدرسه عالی شهید مطهری» تغییر نام داد و آیت‌الله امامی کاشانی با نام شهید مطهری دوره جدیدی از حیات علمی خود را با انگیزه تلفیق حوزه و دانشگاه آغاز کرد. ایشان شعبه‌هایی از مدرسه‌ عالی و دانشگاه شهید مطهری را نیز در شهرهای مشهد، یزد و زاهدان راه‌اندازی کرد.

عالمی که منشأ خیر و برکت برای حاشیه‌نشینان مشهدالرضا(ع) بود

خدمت به مردم در لوای گمنامی

آیت‌الله شیخ محمد امامی کاشانی اهل خیررسانی و گره‌گشایی بودند. سال ۱۳۹۳ مدیران شهری برای وضعیت حاشیه شهر مشهد به نزد ایشان رفتند و گزارشی از وضعیت نگران‌کننده این مناطق توسط شهردار آن زمان مشهد خدمت وی ارائه شد. این عالم فرزانه با وجود اینکه در مسائل مالی و پشتیبانی در مضیقه و تنگنا بودند، اما این مسئله را بر بسیاری کارهای دیگر در اولویت قرار دادند و با فرمایش و تمرکز ایشان، دو مرکز آموزشی در حاشیه شهر ایجاد شد که در این مدت منشأ خیرات و برکات خوبی بوده است.

ایشان بسیار به جامعه بیماران خاص نیز خدمت کردند، به کسانی که بچه عقب‌مانده دارند؛ در تهران چند بیمارستان برای این مسئله تأسیس کردند. خودشان مستقیم به برخی کشورهای اروپایی می‌رفتند و پیگیری می‌کردند برخی امکانات و تجهیزات را وارد کنند تا در خدمت بیماران قرار گیرد.

رهبر معظم انقلاب در تعبیری فرمودند، «بسیار چراغ خاموش کارهای بزرگی را انجام دادند». برای خدا بودن و با اخلاص بودن این عالم فرزانه برای امثال ما می‌تواند قابل توجه باشد. متأسفانه با توجه به کارهای بسیاری که با همت ایشان رقم خورده، کمتر رسانه‌ای شده است.

نگارش کتاب خط امان

کتاب «خط امان» اثر این عالم ربانی است که در دو جلد به چاپ رسیده است. جلد اول کتاب به نظریات ادیان مسیحی و یهودی درباره مصلح و منجی آخرالزمان می‌پردازد و جلد دوم کتاب نیز در رابطه با ادله عقلی و فلسفی اثبات امام زمان(عج) است. این کتاب در سال ۱۳۸۷ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به ‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.

عالمی که منشأ خیر و برکت برای حاشیه‌نشینان مشهدالرضا(ع) بود

رحلت در تهران؛ دفن در مشهدالرضا(ع)

آیت‌الله محمد امامی کاشانی دو هفته قبل از رحلت با وجود تأیید صلاحیت از جانب شورای نگهبان از ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری کناره‌گیری کرد و عاقبت در روز شنبه، ۱۲ اسفندماه بر اثر ایست قلبی در منزل دعوت حق را لبیک گفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه، با حضور در کنار پیکر این عالم خدوم و متقی اقامه نماز میّت کردند و روز بعد پیکر مطهر ایشان به مشهد انتقال یافت که پس از تشییع، در رواق دارالزهد حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

عالمی که منشأ خیر و برکت برای حاشیه‌نشینان مشهدالرضا(ع) بود

کد خبر 3900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha