آموزه های اسلامی بسیاری از آداب و رسوم نوروز را تقویت کرده است

به گزارش عتبه نیوز ؛ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در آیین تحویل سال نو در صحن امام حسن مجتبی(ع) بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم(ع)، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو شمسی و تقارن آن با حلول ماه مبارک رمضان گفته است: گاهی عده ای می خواهند در اذهان مردم تعارض میان عید نوروز و اسلام ایجاد کنند در حالی که این تعارض قطعا نادرست است.

وی عید نوروز را عیدی باستانی و مربوط به قبل از ظهور اسلام عنوان کرده و افزود: اسلام سنت های پسندیده و حسنه گذشته را تأیید می کند و اینگونه نیست که شارع مقدس با هرچه قبل از اسلام بوده، مخالفت کند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به روایاتی از معصومین علیهم السلام در خصوص شادی خاطر نشان ساخت: اسلام با شادی، شادکامی و سرور مردم نه تنها مخالف نیست بلکه همیشه طرفدار آن است که همواره مسلمانان شادمان باشند.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به روایت «بنی الإسلام علی النّظافه» اظهار داشت: از گذشته آداب و رسومی برای نوروز وجود داشته که آراستگی فردی و نظافت منزل یکی از آن آداب حسنه به شمار می رود و این رسم نیز در روایات مورد تأکید قرار گرفته است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به آیه «قُل سیروا فِی الأَرضِ...» اظهار داشت: سفر کردن نیز از آداب مورد تأکید اسلام بوده و برای آشنایی با فرهنگ، آداب، رسوم، خصوصیات مردم و عبرت آموزی و حتی در خصوص فراگیری علم، اسلام بر سفر تأکید نموده است.

وی افزود: صله رحم از دیگر آداب عید نوروز است که اسلام تأکید بسیاری بر آن دارد تا جایی که پیامبر اسلام(ص) می فرمایند: رواست اگر برای صله رحم حتی یک سال راه بپیمایی، و در روایت دیگری از صله رحم به عنوان یکی از عوامل افزایش عمر و رزق یاد شده است. 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر اظهار داشت: در خصوص هدیه و عیدی دادن هم روایات متعددی از معصومین علیهم السلام به ما رسیده که هدیه بدهید تا محبتتان به یکدیگر بیشتر شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به رسم زیارت قبور در آخر سال ابراز داشت: این سنت نیز مورد تأیید و تأکید اسلام بوده و حضرت امام علی(ع) در روایتی می فرمایند: به زیارت قبور بروید، زیرا اهل قبور از این عمل خرسند می گردند.

وی با انتقاد از عده ای که به دنبال ایجاد تضاد میان رسوم ملی و مذهبی در جامعه هستند تصریح کرد: جامعه باید با نشاط باشد و جامعه افسرده جامعه موفقی نیست؛ بسیاری از رسوم ملی ما ریشه در آموزه های دینی دارد و اسلام به دنبال آن است که مردم بدون آنکه مرتکب معاصی گردند از مواهب مادی و خدادادی استفاده کنند.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در پایان یادآور شد: البته برخی از رسوم متداول در جامعه مانند چهارشنبه سوری جنبه خرافی دارد و اسلام با آن مخالف است زیرا اینگونه موارد جز آسیب جانی و مالی برای افراد و جامعه، منفعت عقلانی و دینی در آن وجود ندارد و باید از آن پرهیز کرد.

کد خبر 509

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha