به گزارش عتبه نیوز جزء بیستم و چهارم قرآن کریم، شامل سه سوره زمر، غافر و فصلت است که در ادامه نگاهی به ساختار، جهت هدایتی و هدف کلی این سه سوره خواهیم داشت:
هدف کلی سوره زمر:
«دعوت به توحید و یکتاپرستی »
گفتار اول: دلایل حقانیت آیین یکتاپرستی (۱۲-۱)
مقدمه: پیامبر تنها خدا را می پرستد (۲-۱)
- دلیل اول: خداوند شریک و فرزند ندارد(۴-۳)
- دلیل دوم: آفرینش و تدبیر جهان به دست خداست(۵)
- دلیل سوم: آفرینش انسان و تدبیر زندگی او به دست خداست(۶)
- دلیل چهارم: یکتاپرستی به نفع انسان است(۷)
- دلیل پنجم: شرک نشانه ناسپاسی است(۸)
- دلیل ششم: بندگی خدا نشانه خردمندی است (۹)
گفتار دوم: وظایف پیامبر برای دعوت انسانها به توحید (۳۵-۱۰)
- وظیفه اول: دعوت به رعایت تقوای الهی (۱۰)
- وظیفه دوم: اعلام فرمان خدا برای یکتاپرستی (۱۲-۱۱)
- وظیفه سوم: بیان تأثیر شرک در عذاب اخروی (۱۶-۱۳)
- وظیفه چهارم: بیان تأثیر یکتاپرستی در سعادت اخروی (۲۰-۱۷)
- وظیفه پنجم: یادآوری نشانههای توحید به خردمندان (۲۳-۲۱)
- وظیفه ششم: یادآوری عذاب اخروی مشرکان (۳۵-۲۴)
گفتار سوم: دلایل فرمانروایی خدا بر جهان و ناتوانی بتها (۵۲-۳۶)
- دلیل اول: ناتوانی بتها در لطمه زدن به پیامبر (۳۷-۳۶)
- دلیل دوم: ناتوانی بتها در برابر اراده خدا (۴۱-۳۸)
- دلیل سوم : خداوند مالک مرگ و حیات آدمی است (۴۲)
- دلیل چهارم : خداوند، تنها شفیع و یاریرسان انسان(۴۵-۴۳)
- دلیل پنجم : عذاب اخروی به دست خداست (۴۸-۴۶)
- دلیل ششم: همه نعمتها از خداست (۵۲-۴۹)
گفتار چهارم: دعوت مشرکان به توبه و جلب رحمت الهی (۶۶-۵۳)
- مطلب اول: از رحمت خدا مأیوس نباشید (۵۴-۵۳)
- مطلب دوم: از قرآن پیروی کنید تا در آخرت پشیمان نشوید (۵۹-۵۵)
- مطلب سوم: روسیاهی مشرکان در روز قیامت (۶۱-۶۰)
- مطلب چهارم: شرک، عامل خسران است (۶۳-۶۲)
- مطلب پنجم: شرک، عامل تباهی اعمال است (۶۶-۶۴)
گفتار پنجم: فرمانروایی خدا در قیامت، نشانه توحید (۷۵-۶۷)
- مطلب اول: بههم خوردن نظم جهان با قدرت خدا (۶۷)
- مطلب دوم: مرگ و حیات مجدد همه موجودات به فرمان خدا (۶۸)
- مطلب سوم: حسابرسی به اعمال همگان به فرمان خدا (۷۰-۶۹)
- مطلب چهارم: فرستادن کافران به جهنم به فرمان خدا (۷۲-۷۱)
- مطلب پنجم: روانه شدن مؤمنان به بهشت به فرمان خدا (۷۴-۷۳)
- مطلب ششم: فرمانبری فرشتگان از خدا در روز قیامت (۷۵)
هدف کلی سوره غافر:
« هشدار به مجادله کنندگان در آیات الهی »
گفتار اول: اقسام انسانها در برابر آیات خدا و فرجام آنها (۲۰-۱)
- مطلب اول: حقانیت معارف قرآن (۳-۱)
- مطلب دوم: مجادله کافران در آیات خدا (۶-۴)
- مطلب سوم: برخورد مؤمنان با آیات الهی و پاداش آنها (۹-۷)
- مطلب چهارم: برخورد مشرکان با آیات الهی و کیفر آنها (۱۲-۱۰)
- مطلب پنجم: بندگی خدای واحد، تنها راه نجات (۲۰-۱۳)
گفتار دوم: ناکامی فرعونیان مجادله کننده در آیات الهی (۵۰-۲۱)
- مطلب اول: مخالفت فرعونیان با دعوت موسی (۲۲-۲۱)
- مطلب دوم: مخالفت فرعونیان با استدلالهای مؤمن آل فرعون (۲۷-۲۳)
- مطلب سوم: احتجاج مؤمن آل فرعون با مردم (۳۷-۲۸)
- مطلب چهارم: عذاب اخروی فرعونیان (۵۰-۳۸)
گفتار سوم: ناکامی مجادلهکنندگان متکبر در برابر پیامبر اسلام (۶۰-۵۱)
- مطلب اول: سنت خدا در حمایت از پیامبران و مؤمنان (۵۴-۵۱)
- مطلب دوم: وعده پیروزی پیامبر بر مجادلهکنندگان متکبر (۵۶-۵۵)
- مطلب سوم: قدرت خدا بر عذاب کافران متکبر (۵۸-۵۷)
- مطلب چهارم: حتمی بودن عذاب کافران متکبر (۶۰-۵۹)
گفتار چهارم: هشدار به مجادلهکنندگان در نشانههای توحید (۸۵-۶۱)
- مطلب اول: نشانههای یگانگی خدا در تدبیر جهان (۶۸-۶۱)
- مطلب دوم: کیفر مجادله در نشانههای توحید (۷۸-۶۹)
- مطلب سوم: غیرقابل انکار بودن آیات خدا در آفرینش دامها (۸۱-۷۹)
- مطلب چهارم: هلاکت کافران امتهای پیشین (۸۳-۸۲)
- مطلب پنجم: بیحاصل بودن ایمان مشرکان پس از مشاهده عذاب (۸۵-۸۴)
هدف کلی سوره فصلت:
« اقدامات کافران در مخالفت با قرآن»
اقدام اول: رویگردانی از معارف توحیدی قرآن (۲۵-۱)
مقدمه: بهانه کافران برای رویگردانی از قرآن(۵-۱)
- پاسخ اول: به خدای واحد روی آورید (۸-۶)
- پاسخ دوم: برای آفریننده جهان شریک قرار ندهید (۱۲-۹)
- پاسخ سوم: یادآوری هلاکت مشرکان امتهای پیشین (۱۸-۱۳)
- پاسخ چهارم: یادآوری عذاب اخروی (۲۵-۱۹)
اقدام دوم: جلوگیری از انتشار معارف قرآن (۳۶-۲۶)
مقدمه: تلاش کافران برای جلوگیری از استماع قرآن (۲۶)
- مطلب اول:کیفر دشمنی با آیات الهی (۳۳-۲۷)
- مطلب دوم:روش مقابله با کافران مانعتراش (۳۶-۳۴)
- اقدام سوم: انکار آیات تکوینی و تشریعی خدا (۴۳-۳۷)
- مطلب اول:استکبار کافران در برابر آیات تکوینی خدا (۳۹-۳۷)
- مطلب دوم:کیفر انکار آیات تشریعی (۴۰)
- مطلب سوم:حقانیت معارف قرآن (۴۳-۴۱)
اقدام چهارم: ادعای نامفهوم بودن معارف قرآن (۵۱-۴۴)
- پاسخ ۱: کافران اهل درک معارف قرآن نیستند (۴۴)
- پاسخ ۲: همانندی رفتار کافران با یهودیان لجوج (۴۶-۴۵)
- پاسخ ۳: غفلت و غرور ریشه انکار معارف قرآن (۵۱-۴۷)
اقدام پنجم: تردید در اصالت قرآن (۵۴-۵۲)
- مطلب اول:گمراهی منکران اصالت قرآن (۵۲)
- مطلب دوم:دلالت آیات الهی بر حقانیت قرآن (۵۴-۵۳)
برگرفته از کتاب مجموعه ساختارهای سورههای قرآن کریم، محمد خامهگر
نظر شما