تدارک حداکثری برای تسهیل تشرف و پذیرایی از زائران دهه کرامت

معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی، با برنامه‌ریزی ویژه مهیای میزبانی از زائران دهه کرامت خواهد بود و طی این ۱۰ روز با برپایی ۱۱ موکب، ۲۴ ساعته شدن ساعت کار چایخانه های حرم، تدارک اقلام متبرک پذیرایی و افزایش دفاتر خدمات تسهیل زیارت شرایط میزبانی و پذیرایی حداکثر از خیل عاشقان امام رضا(ع) را فراهم خواهد کرد.

به گزارش آستان نیوز، محمد شبان ظهر امروز در نشست خبری «تشریح برنامه‌های دهه کرامت حرم مطهر حضرت رضا(ع)» اظهار کرد: این معاونت با حضور بیش از ۶۰۰ نیرو و ۱۷ هزار خادمیار آمادگی کامل را برای میزبانی شایسته از زائران در دهه کرامت دارد.
وی با اشاره بر اینکه ۱۲۱ قلم خدمت مختلف توسط معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی ارائه می‌شود، گفت: این خدمات در ۴ حوزه گوناگون همچون پذیرایی تقسیم‌بندی می‌شود.
 

پذیرایی با اقلام متبرک
شبان با اشاره بر اینکه پذیرایی از زائران نیز به ۱۱ شکل مختلف در اماکن متبرکه رضوی در دهه کرامت انجام می‌شود، بیان کرد: پذیرایی ایستگاهی با برپایی ایستگاه‌های توزیع متبرکات در ۴ گوشه حرم مطهر در قالب توزیع صبحانه، چای، شربت، آبمیوه و...، پذیرایی مراسمی با توزیع بسته‌های متبرک و پذیرایی در مهمانسرای حضرت رضا(ع) در سه وعده صبحانه، ناهار و شام، از جمله انواع پذیرایی در حرم مطهر در این ایام است. 
وی اضافه کرد: همچنین می‌توان به پذیرایی از زائران با غذای متبرک در مبادی ورودی و خروجی مشهد و محل‌های اسکان زائران در سطح شهر و همچنین در حاشیه شهر با همکاری مدیریت امور مجاورین آستان قدس رضوی، اشاره کرد.
 

فعالیت ۲۴ ساعته چایخانه ها
سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی گفت: همچنین ۱۱ موکب ویژه پذیرایی در دهه کرامت با مشارکت موکب‌داران از داخل و خارج کشور در حریم حرم مطهر برپا خواهد شد که ۹ موکب آن پذیرایی گرم در سه وعده صبحانه، ناهار و شام دارند. دو موکب دیگر توزیع میان وعده دارند. 
وی ادامه داد: از فعالیت ۲۴ ساعته چایخانه‌های حرم رضوی در ایام ولادت حضرت رضا(ع)، استقرار ۴ نانوایی در اطراف حرم مطهر ویژه پخت و توزیع نان رایگان و توزیع نبات متبرک در دفاتر خدمت‌رسان، نیز به عنوان بخشی از برنامه‌های پذیرایی این معاونت در دهه کرامت نام برد.
 

خدمات در حوزه تسهیل زیارت
شبان در ادامه به معرفی خدمات در راستای تسهیل زیارت زائران پرداخت و گفت: طرح زیارتی «یا معین الضعفا(ع)» ویژه تشرف افراد سالمند و کم‌توان از حاشیه و سطح شهر مشهد به همت اداره امور تسهیلات حرم مطهر رضوی در این ایام با ظرفیت تشرف روزانه بیش از ۱۲۰ نفر، هر روز صبح از ساعت ۷ تا ۹ انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: تعداد دفاتر خدمت‌رسان حرم مطهر رضوی همچون پایگاه‌های فوریت پزشکی، دفاتر پیداشدگان، دفاتر امانات و... نیز در دهه کرامت افزایش خواهد یافت.
شبان با اشاره به برنامه عطرافشانی ویژه روضه منوره و رواق‌ها گفت: همچنین گروهی از کاشان را برای گلاب‌افشانی ویژه در مبادی ورودی‌ و صحن‌ها در دهه کرامت دعوت کرده‌ایم.
 

فضاآرایی صحن و سرای رضوی

سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی بیان کرد: فضاآرایی صحن و سرای رضوی نیز با نصب پرچم‌ها و کتیبه‌ها از جمله ۱۳ کتیبه مناسبتی ولادتی در بالای ایوان‌های صحن‌هایی همچون انقلاب، آزادی، گوهرشاد و... و بست‌ها در ایام دهه کرامت انجام خواهد شد. 
وی به اجرای دیوارنگاره با همکاری معاونت اماکن متبرکه رضوی افزود: در حوزه چراغانی و نورآرایی حرم مطهر در این ایام نیز برنامه‌های ویژه‌ای انجام می‌شود. به طور مثال علاوه بر نصب حدود ۲۹ هزار متر ریسه، ۱۰ هزار متر ریسه نیز با اجرای موقوفه روشنایی به همت گروهی افتخاری از تهران در صحن و سرای رضوی نصب می‌شود.
شبان ادامه داد: اجرای طرح نورآرایی ویژه در صحن گوهرشاد، استقرار المان‌های گل با القاب حضرت رضا(ع) در صحن‌های مختلف و ایجاد تونل گل و نور با چند کاربری، از دیگر برنامه‌های ویژه دهه کرامت در این حوزه به شمار می‌آید. 
وی گفت: گل‌آرایی دهه کرامت حرم مطهر رضوی نیز با مشارکت تیم‌های ناذران و تولیدکنندگان گل و گیاه از شهرهای مختلف انجام خواهد شد. تمامی بوته و شاخه گل‌های گل‌آرایی حرم مطهر، اهدایی است.
شبان تصریح کرد: همچنین امیدواریم بتوانیم از نفیس‌ترین و زیباترین لوستر فوق ضریح حرم مطهر رضوی در دهه کرامت رونمایی کنیم. 
وی افزود: معاونت خدمات زائران حرم مطهر در سایر بخش‌ها همچون اداره خدمات فرش، پارکینگ‌ها، اسکان اضطراری و... نیز آماده خدمت‌رسانی به دلدادگان حضرت رضا(ع) در دهه کرامت است.

کد خبر 1004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha