بررسی ابعاد و رویکرد تمدنی و جهان شمول به آموزه های رضوی

دومین نشست اجلاسیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، با موضوع "رویکرد تمدنی و جهان شمول به آموزه‌های رضوی" برگزار شد.

به گزارش عتبه نیوز، در این نشست که عصر روز سه شنبه ۹ خرداد به دبیری حجت‌الاسلام و المسلمین مرویان حسینی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری، دکتر محمد هادی همایون، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر زیبایی‌نژاد، دکتر اولسی ژازسکی، دکتر مرجان عاصی به ارائه مقالات خود پرداختند.
 

چرایی و پیامدهای ستمگری و ستم ستیزی در سپهر آموزه های رضوی با رهیافتی تمدنی 

 عضو هیئت علمی دانشگاه امام باقر(ع) در این نشست به تبیین چرایی و پیامدهای ستمگری و ستم ستیزی در سپهر آموزه های رضوی با رهیافت تمدنی پرداخت و عنوان کرد: مفاهیم از منظر آموزه‌های دینی درون دینی و یا برون دینی است.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری، با بیان اینکه  ستم در مفاهیم دینی یک بحث تمدنی نیست و بلکه یک واژه درون دینی است، به موضوع ستم به مثابه یک ناهنجاری اجتماعی فردی و بررسی ابعاد آن در آموزه‌های رضوی و چرایی پیامدهای ستمگری و ستم ستیزی و پیامدهای آن اشاره کرد.
وی چیره ساختن نگاه اجتماعی، قراردادن پدیده ها در کلان‌ترین مقیاس ممکن، قرار دادن در پیچیده ترین سطح ممکن و ... را از جمله مضامین مرتبط با بحث ستم از منظر تمدنی برشمرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین الویری در ادامه به چرایی و عوامل ستمگری از منظر امام رضا(ع) اشاره کرد و بی اعتقادی به خدا، خوارشمردن عادلان، کمک به ستمگران، مقدم شمردن منافع جناحی، خود حق پنداری و ... را از جمله آنها برشمرد.
وی همچنین به پیامدهای ستمگری اشاره و تصریح کرد: ویران شدن دل ستمگران، دور ماندن همیشگی از شایستگی رهبری جامعه، دگرگونی سنت‌ها و سرمایه های هدایت گر و تمدن سازی برای بشریت از پیامدهای ستمگری است.
 

جغرافیای راهبردی در هجرت تمدن‌ساز امام رضا(ع) و بازتاب آن در مناسبات امروز منطقه

استاد تمام دانشگاه امام صادق(ع) نیز در ادامه این نشست به موضوع جغرافیای راهبردی در هجرت تمدن‌ساز امام رضا(ع) و بازتاب آن در مناسبات امروز منطقه اشاره کرد و نسبت تمدن با دوران امام رضا(ع)را هجرت این امام به کشور ایران ذکر کرد.
دکتر محمد هادی همایون با بیان اینکه عاشورا بنیان یک تمدن‌گذاری عظیم است، گفت: در ادامه مسیر پس از واقعه عاشورا در حال حرکت به سمت توسعه و تامین زیرساخت‌های ایجاد تمدن عظیم آخرالزمانی هستیم.
وی ادامه داد: توسعه علم و بنیان اخلاقی از دوران امام سجاد(ع) ایجاد شد و در زمان امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) به شدت گسترش یافت به گونه‌ای که لقب عالم آل محمد(ع) به حضرت رضا(ع) اعطا شد.
 

 خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول

رئیس پژوهشکده زن و خانواده از دیگر ارائه دهندگان این نشست به موضوع خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول اشاره کرد و گفت: درگیری حق و باطل یک درگیری دائمی است و این دو در طول تاریخ با هم درگیر بوده و هستند، در واقع از مسیر این درگیری است که رشد فردی و اجتماعی انسان اتفاق می‌افتد.
 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا زیبایی‌نژاد ادامه داد: خانواده همواره در صدد این است که فرزندان خود را به گونه ای راهبری کند تا ارزشهای خانواده را به نسل بعد منتقل کند و حافظ انسجام و هویت خود باشد، در واقع استمرار این خانواده استمرار تمدن است.
وی با بیان اینکه تمدن اسلامی بدون خانواده سالم شکل نمی‌گیرد، تصریح کرد: گاهی اوقات ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... ارزش‌های همسو با خانواده را باز تولید می‌کند.
 

اسلام یک دین جهانی است و بی عدالتی و حکومت کفرآمیز را رد می‌کند

اولسی ژازکسی در این نشست به تبیین موضوع "عدالت انکار شده؛ مخمصه الهیات اسلام در اروپا، جدا افتاده از تعالیم امام رضا(ع)" اشاره کرد و گفت: اسلام یک دین جهانی است و بی عدالتی و حکومت کفرآمیز را رد می‌کند.
وی در ادامه به مضمون حدیثی از امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند: "هر نوع همکاری با حکومت (ظالم و غاصب) کفر به خداست، نگاه به این گونه دولتمردان گناه بزرگی است و انسان را مستحق جهنم می کند.
ژازسکی همچنین به تحلیل ایجاد اسلام سکولار در آلبانی در دوران جنگ توسط قدرت‌های اروپا و همدستان آلبانیایی آنها و مقاومت علمای سنی در برابر این ارتداد و بدعت اروپایی ها پرداخت و گفت: «اسلام اروپایی» که قدرت‌های اروپایی بر آلبانی تحمیل خواهند کرد، یک اسلام سکولار خواهد بود، که در آن مسلمانان مجبور خواهند شد از مفاهیم امت، شریعت، عدالت اسلامی، جهان‌بینی اسلامی چشم پوشی کنند و در نتیجه یک اسلام سکولاریزه جعلی ایجاد کنند که موجب کنار گذاشتن عقاید اصلی اندیشه کلاسیک اسلامی خواهد شد. 
وی افزود: مانند ایران که رضا پهلوی ومحمدرضا پهلوی و در کشور ترکیه که مصطفی کمال آتاتورک تلاش کردند اسلام را از زندگی ایرانیان و ترک‌ها دگرگون و حذف کنند، در آلبانی، قدرت‌های استعماری اروپا و همدستان سکولار آن‌ها چنین خواهند کرد.
اولسی ژازکسی ادامه داد: اگرچه کلام اهل سنت در آلبانی با تعالیم امام رضا(ع) فاصله داشت اما مقاومت اسلامی در برابر کفر و توهین به اسلام و حمله استعمارگران دارای ویژگی های مشابهی بود.

کد خبر 1168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha