گردهمآیی های مشترک میان نخبگان اعتاب مقدسه امری ضروری است

مدیر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: همایش های بین ادیانی  و همایش فقه زیارت یا الهیات زیارت که در دستور کار قرار دارد موضوعات مشترک بین همه اعتاب است پس بهتر خواهد شد اگر با مشارکت و میزبانی همه اعتاب این نشست‌ها و همایشهای علمی برگزار شود

حجت‌الاسلام رضا وطن دوست مدیر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در گفتگو با پایگاه بین المللی اعتاب (عتبه نیوز) با اشاره به سفر تولیت آستان قدس رضوی به عراق اظهار داشت: این سفر برکات خوبی را به ارمغان خواهد آورد و امیدواریم سرآغاز دور تازه ای از همکاری ها میان عتبات مقدسه شود.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد زمینه های همکاری بین اعتاب مقدس یکی از زمینه ها و قالب های آن را تنظیم دانشنامه های مشترک بین اعتاب برشمرد و گفت: اگر زمینه سازی لازم در این رابطه صورت گیرد بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

 وطن دوست، برگزاری همایش‌ها و گردهمآیی های مشترک را از دیگر اولویت‌های مهم دانست و ابراز داشت: طبیعی است که عتبه های مقدس در عراق یک سری همایش‌ها و نشست‌های علمی برگزار میکند و ما نیز در ایران و مجموعه آستان قدس رضوی همایش‌های عدیده ای برگزار کرده و برگزار خواهیم کرد اما لازم است تا اقدامات مشترک و هم افزایی بسیار بیشتر شود.

وی افزود: همایش های بین ادیانی  و همایش فقه زیارت یا الهیات زیارت که در دستور کار قرار دارد موضوعات مشترک بین همه اعتاب است پس بهتر خواهد شد اگر با مشارکت و میزبانی همه اعتاب این نشست‌ها و همایشهای علمی برگزار شود تا برای همه اعتاب قابل استفاده و بهره‌برداری گردد.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: طبیعی است که هر یک از اعتباب مقدسه و حرم های اهل بیت(ع) یک سری تجارب نابی در رابطه با عتبه خود دارند که ممکن است در دیگر اعتاب رخ نداده باشد پس لازم است اولویت با انتقال تجارب اعتاب به  دیگری باشد تا مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گفته این پژوهشگر مسائل اعتاب جهان اسلام، افرادی در مجموعه اعتاب مقدس هستند که به عنوان نخبگان شناخته می‌شوند و برخی از نخبگان کشور عراق مرتبط با اعتاب مقدس و چهره‌های علمی اند که مشتاق زیارت امام رضا علیه السلام هستند ‌لذت باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که اگر این نخبگان خواستند به آستان قدس رضوی مشرف شوند اماکن رفاهی برای بهره مندی ایشان تهیه شود و این موضوع دو سویه باشد و در این زمینه تفاهم‌نامه تنظیم شود تا نخبگان ایران نیز متقابلاً در عراق چنین امکانی داشته باشند.

وی در این زمینه بر اهمیت تکریم جایگاه عالمان و نخبگان تأکید کرد تا به این واسطه آسایش این قشر در امر زیارت نیز دیده شود تا از ازدحام و اتلاف وقت جلوگیری شود.

لازم به ذکر است حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت معزز آستان قدس رضوی در سفری رسمی به عراق به دعوت تولیت عتبه عباسی در کربلاء با مسئولان و مدیران عتبات عالیات در شهرهای مختلف زیارتی این کشور دیدار و گفتگو داشته است.
تولیت آستان قدس رضوی در این دیدارها بر بسیج امکانات اعتاب مقدسه برای معرفت افزایی زائران تأکید کرده و خواستار توسعه همکاری ها در جهت حل مشکلات زائران شده است.

کد خبر 1305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha