نگاه زیبای امام هادی (ع) به زندگی/ میراثی که امام هادی (ع) از خود به جا گذاشت، چه بود؟

حجت الاسلام علی محمد باقی گفت: چون آخر دوران امامت امام هادی علیه‌السلام بود و بعد از ایشان امام حسن عسکری (ع) امام بعدی شیعیان بودند و بعد نیز دوران طولانی‌ غیبت امام زمان(عج) اتفاق می‌افتاد، معارف امامت باید بیان می‌شد که در کتاب جامعه کبیره به‌خوبی بیان شده است.

به مناسبت ولادت امام هادی (ع) حجت الاسلام علی محمد باقی کارشناس مذهبی درباره ویژگی های امام هادی (ع) گفت: امام هادی (ع) دهمین امام شیعیان در۱۵ ذی الحجه سال٢١٢ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. ایشان در هشت سالگی به امامت منصوب شد و ٣۴ سال امامت کردند. در تاریخ نوشته شده که امام هادی علیه السلام هیچ میلی به دنیا نداشتند و تمام گرایش ایشان به خداوند متعال بود. امام هادی (ع) بسیاراهل انفاق بودند، از فردی روایت شده است که امام به او فرمودند: گوسفندان فراوانی بخر، من هم گوسفندان زیادی خریدم و وقتی برای امام آوردم؛ ایشان همه گوسفندان را در راه خداوند انفاق کردند، امام هادی (ع) مرتب قربانی می کردند.

انفاق امام هادی (ع)

وی افزود: هر کسی به محضر امام می‌رسید و خواسته ای داشت، امام بلافاصله او را از حاجتی که می خواست برایش برآورده می کرد. در تاریخ گفته‌شده انفاق امام هادی (ع) به‌حدی بود که از پادشاهان کسی توانایی انجام چنین انفاقی را نداشت، امام تمام عالم را برای تقرب به خدا می‌خواستند و کسی که محو عبادت خود و توجه به خدا می‌باشد این‌چنین انفاقی می‌تواند داشته باشد. ایشان هیچ توجهی به امور مادی و دنیوی نمی‌کردند و این‌گونه نسبت‌به خداوند متعال بندگی می‌کردند.

نگاه زیبای امام هادی (ع) به زندگی/ میراثی که امام هادی (ع) از خود به جا گذاشت، چه بود؟

حجت الاسلام باقی با بیان روایتی از امام هادی (ع) گفت: روایت است که شخصی به نام ابوهاشم جعفری می‌گوید که مشکلات مالی زیادی پیدا کرده بودم و تصمیم گرفته بودم که برای درخواست نزد امام هادی (ع) بروم وقتی به خدمت امام رسیدم پیش‌از آن که سخن بگویم، امام فرمودند:«ای ابوهاشم کدام یک از نعمت‌های خدا را می‌خواهی شکر کنی آن ایمانی که خداوند به تو داده‌است که به وسیله آن بدن خود را از آتش دوزخ دور می‌سازی یا سلامتی  که خداوند به تو داده که از آن در راه عبادت و بندگی خدا بهره می‌بری؟ یا از آن قناعتی که به شما هدیه کرده تا از درخواست از مردم بی‌نیاز کند! این‌ها همه نعمت خداوند هستند، خداوند به تو توجه دارد و به  تو ایمان، سلامتی و قناعت داده است، امام بعد از این کلاماتشان فرمودند : علت آنکه اول  سخن را آغاز کردم این بود که گمان کردم که می‌خواهی برخی از مشکلاتت  را برای من بگویی و شکایت کنی، خودم قبل‌ازاین‌ که تو بخواهی بگویی دستور دادم که دویست دینار طلا به تو بدهند که با آن مشقت زندگی را برطرف کنی، این پول را بگیر و به همان مقدار هم بسنده کن و زندگیت را اداره کن. اینکه امام به ابوجعفر یاد دادند که زیبایی های زندگی را اول ببیند و مشکلات هم با قناعت قابل حل است نکته قابل توجهی در زندگی همه ما می باشد.

فضایل علمی امام هادی (ع)

کارشناس مذهبی درباره ویژگی ها و فضایل علمی امام هادی (ع) بیان داشت: علم امام علم الهی است؛ یعنی همان علمی که خداوند به عالم هستی بخشیده، امام به تمام امورغیب، امور هستی و آشکار آگاه بودند. در زمان زندگی امام هادی (ع) سیاست خلفای عباسی بر این بود که توجه مردم را به فقهای درباری جلب کنند و در حقیقت آرا و نظرات آن ها را به رسمیت بشناسند و نگذارند که آن مقام اهل بیت شناخته شود. اما در مدتی که امام هادی علیه‌السلام در سامرا بودند، چندین‌بار در میان فقهایی که درباری بودند اخطار و فتوا به وجود آمد و ناگزیر شدند و به امام هادی مراجعه کردند، هیچ کدام از فقها نتوانستند آن مشکل را حل کنند به‌همین دلیل به امام هادی علیه‌السلام مراجعه کردند، امام هادی (ع) با دلایل روشن و دقیق آن مشکل را حل کردند و نشان دادند که امام اشراف شان به علوم بسیار کامل است.
 

نگاه زیبای امام هادی (ع) به زندگی/ میراثی که امام هادی (ع) از خود به جا گذاشت، چه بود؟

حجت الاسلام باقی ادامه داد: همچنین در روایتی آمده است؛ یکی از معلمان زمان امام هادی علیه السلام برای تغییر افکارایشان مامورشده بود که به ایشان درس بدهد، از آن معلم نقل شده: وقتی امام هادی (ع) شش ساله بود برای تعلیمش به نزد امام رفتم وآنچنان تحت تاثیر بزرگی امام هادی (ع) قرار گرفتم که از نظرم ایشان فرد پیری بود که سرتاسر حکمت و فضائل اخلاقی را شامل می شد. این استاد بزرگ که آوازه علم و آگاهی اش در مدینه  نظیر نداشت درباره امام می گوید که از امام هادی علیه السلام درس گرفت و زانوی ادب زد و شاگرد امام هادی شد؛ در صورتی که مردم فکر می‌کردند من کرسی تدریس را برای ایشان گرفته ام.

وی درباره یاران و شاگردان امام هادی (ع) گفت: امام هادی (ع) یاران زیادی داشتند که حدود صد و هشتاد نفر از اصحاب خاص ایشان محسوب می‌شدند، ازجمله بزرگانی که اهل ایران بودند و سعادت شاگردی امام هادی علیه السلام را داشتند؛ فضل بن شاذان نیشابوری، حضرت عبدالعظیم حسنی، علی بن مهزیاراهوازی، حسین بن سعیداهوازی که دو مرتبه شاگرد امام هادی علیه السلام بود، ابراهبم بن عبدی نیشابوری، ابراهیم بن محمد همدانی بودند.

زیارت جامعه کبیره  

حجت الاسلام باقی درباره زیارت جامعه کبیره بیان داشت: تمام تلاش خلفای عباسی این بود که می‌خواستند از لحاظ فرهنگی در مسائل شیعیان واهل بیت تحریف ایجاد کنند حتی کتب زیادی را علیه اهل بیت منتشر می‌کردند. در آن زمان شبهات زیادی درباره خدا ایجاد شده بود که آیا خداوند جسم است یا روح و فلسفه وجود امام چیست و افکاری این‌چنینی در ذهن ها ایجاد شد، امام هادی (ع)  به تمام شبهات و آن افکارها پاسخ گفتند.

وی افزود: در آن زمان بود که امام هادی علیه‌السلام بحث زیارت جامعه کبیره را مطرح کردند چون مردم دیگر به رشد کلامی و علمی رسیده بودند و اعتقادات را از مبنا می‌توانستند تحلیل کنند، امام هادی( ع) در زیارت جامعه کبیره به‌خوبی بحث واسطه‌ی فیض را مطرح می‌کند؛ اگر بخواهیم کل جامعه کبیره را در یک کلمه خلاصه کنیم زیارت جامعه کبیره یعنی شرح واسطه فیض بودن امام در نزول و صعود، یعنی هم از طرف خدا بخواهد فیضی به بندگان برسد باید از طرف امام باشد و هم اگر که قرار باشد انسان به سمت خدا حرکت کند  باز هم باید از طریق امام صورت بگیرد.

نگاه زیبای امام هادی (ع) به زندگی/ میراثی که امام هادی (ع) از خود به جا گذاشت، چه بود؟

حجت الاسلام باقی گفت: چون آخر دوران امامت امام هادی (ع) بود و بعد از ایشان امام حسن عسکری (ع) امام بعدی شیعیان بودند و بعد نیز دوران طولانی‌ غیبت امام زمان(عج) اتفاق می‌افتاد، معارف امامت باید بیان می‌شد که در کتاب جامعه کبیره به‌خوبی بیان شده است، درحقیقت شناسنامه اهل‌بیت زیارت جامعه کبیره است یعنی منظومه فضائل اهل‌بیت جامعه کبیره است.

کارشناس مذهبی با اشاره به دشمنی دستگاه خلافت عباسی با امام هادی (ع) بیان کرد: دستگاه خلافت هدف اولش این بود که عقیده و افکار امام هادی (ع) را از کودکی تغییر بدهند که موفق نشدند.تبعید امام به سامرا نیز هدف دوم خلیفه عباسی بود که ایشان را در منطقه نظامی و در حصر خانگی قرار دادند و اجازه ارتباط شیعیان با ایشان را ندادند ولی امام با طریقه های مختلف با شیعیان ارتباط  برقرار می کردند و باز هم دشمنان موفق نشدند، دستگاه خلافت وقتی دید نمی تواند جلوی تلاش های امام را بگیرد امام را زندانی کردند و در نهایت ایشان را مصموم و به شهادت رساندند.

منبع: حیات

کد خبر 1477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha