حس خوب زیارت در رواق چشم نواز «دارالحجه»

عتبه نیوز؛ ملیحه جوان_ محرم آمد و دوباره پیوند و ارادت شدید قلبی بین محبان و شیعیان با حسین (ع) گره خورد. بازهم حال و هوای عاشورایی در شهرها و خیابان‌ها نمودار شد و آرامشی عجیب در خیمه‌ها و بقاع متبرکه و بخصوص حرم رضوی موج می‌زند. بازهم لبیک یا حسین (ع) از زبان کوچک و بزرگ و پیر و جوان شنیده می شود و قلب‌ها آکنده از مظلومیت و رشادت امام حسین علیه السلام است و چه پر رونق و حماسی‌تر که حالا و هرچقدر می ‌گذرد فلسفه قیام عاشورا پررنگ‌تر و ملموس‌تر می‌شود و اینها تماما از بزرگی حسین(ع) است. هرساله با شروع محرم، حرم رضوی برای عزاداری پذیرای زائران و مجاوران می‌شود و دلباختگان اهل بیت با گردهمایی و حضور در امن‌ترین قسمت ایران دل به عزاداری می‌دهند و البته چه بسیارند آنها که نذر خود را با دستگیری از نیازمندان و توزیع غذا و نذورات در حاشیه شهرها می‌کنند. به حتم که فرقی نمی‌کند با توزیع پک‌های غذایی و تهیه ملزومات زندگی برای کسانی که نیاز دارند نذر و ارادت خود را به امام حسین علیه السلام ادا کنی، و یا با برگزاری روضه و برپایی خیمه‌های عزاداری و یا حضور و دعا و ثنا در حرم رضوی و بقعه‌های متبرک. هرچه باشد آقا می‌شنود و می‌بیند.

امسال که ایام محرم با تعطیلات تابستان همزمان شده بدون شک سیل زائر به شهر امام مهربانی‌ها را شاهد خواهیم بود و بنا به قرار قبلی و اینکه هر چهارشنبه به معرفی یکی از رواق‌های بارگاه منور رضوی بپردازیم امروز "رواق دارالحجه" را معرفی می‌کنیم تا زائران بدون دردسر و با خواندن این گزارش با جزئیات این رواق آشنا شوند و برای عزارادی و رفتن به این رواق دغدغه‌ای نداشته باشند.


رواقی که قبله با سوی زیارت هم‌راستاست
رواق «دارالحجه» در زیر صحن انقلاب در نیمه شعبان سال۱۳۸۷ افتتاح شده است؛ ۶۷۹۹ مترمربع زیربنا و شش متر ارتفاع دارد. ساخت این رواق از اواخر سال ۱۳۸۱ آغاز شد. جداره‌های این بنا به صورت ازاره سنگ و ترکیبی از گچ‌بری و آینه‌کاری و نقاشی روی گچ است. دو ورودی اصلی از طریق بست‌های شیخ طوسی و شیخ حرعاملی برای دسترسی به این رواق طراحی شده است. جدیدترین رواق حرم مطهر امام رضا(ع) زیر صحن انقلاب اسلامی(قدیمی‌ترین صحن حرم) با مساحتی حدود ۷ هزار مترمربع -که با مدرن‌ترین تکنیک‌های مهندسی خاکبرداری شده- ساخته شده است. از شگفتی‌های این بنای عظیم، خاکبرداری زیر سردرهای ساعت و نقاره‌خانه با وزن حدود ۷هزار تن است که بدون کوچک‌ترین آسیب و خطری تحکیم و مقاوم‌سازی شده است. مدفن دو عالم ربانی؛ شیخ قزوینی در ضلع جنوبی و شیخ نخودکی در شمالی این رواق قرار دارد. رواق دارالحجه، بیش از ۸ هزار مترمربع آیینه‌کاری و معادل همین مقدار نیز سنگ‌کاری انجام شده است. کف رواق با سنگ‌های سفید، کرم و صورتی پوشیده شده است. آیینه‌کاری، طلاکاری، نقره‌کاری، گچ‌بری و رنگ‌آمیزی در تلفیق با هم هنری را خلق کرده‌اند که در نوع خود بی‌نظیر و چشم‌نواز است. در طاس‌ها، گلبرگ‌ها به صورت برجسته و به سبک گچ‌بری ریز و روی خلق شده‌اند که برگ‌های نقره‌ای آن‌ها را پوشانده و مرکز گلبرگ‌ها نیز با آیینه‌های کپ تزیین شده‌اند. با ساخت رواق دارالحجه در میانه رواق شیخ حرعاملی و شیخ طوسی که در شرقی‌ترین و غربی‌ترین محدوده قدسی حرم رضوی واقع شده‌اند، قطری در محدوده قدسی ایجاد می‌شود که شرقی‌ترین و غربی‌ترین نقطه را به یکدیگر متصل می‌کند این رواق در حرم مطهر رضوی تنها رواقی است که در آن قبله با سوی زیارت هم راستاست.
طرح پنجره فولاد
از ویژگی‌های این رواق، طرح پنجره فولادی است که در راستای مرقد منور امام رضا (ع) در ضلع جنوبی رواق قرار دارد، این پنجره زیارت در پشت سر مبارک حضرت قرار دارد که یکی از نزدیکترین مسیرهای زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) به شمار می‌رود.کل داخل این پنجره به سبک لایه‌چینی و برجسته‌کاری با ورق طلا انجام شده و روی آن اسامی مبارک چهارده معصوم به صورت نقش برجسته از جنس برنج طراحی و آبکاری طلا شده هست. همچنین در قسمت بالای پنجره‌ها نیز صلوات خاصه امام رضا (ع) از جنس برنج مخصوص ساخته و آبکاری طلا شده است.القاب حضرت مهدی (عج) و اسماء چهارده معصوم، حدیث معروف سلسله الذهب و فرازهایی از دعای شریف ندبه و افتتاح با خط خوش و زیبای ثلث در کتیبه‌هایی جداگانه، بر دیوارهای رواق نگاشته شده‌اند.گفتنی است، مدفن دو عالم ربانی، شیخ قزوینی در ضلع جنوبی و شیخ نخودکی در ضلع شمالی رواق دارالحجه حرم امام رضا (ع) قرار دارد.

کد خبر 1676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha