«پدر علوم ریاضی نوین ایران» خفته در جوار امام مهربانی‌ها

مشهد ـ پروفسور سیدمحمدتقی فاطمی نخستین مولف کتاب‌های درس ریاضی برای دانش‌آموزان و اولین متخصص مکانیک تحلیلی کشورمان است که از وی به عنوان پدر علوم ریاضی نوین در ایران یاد می‌شود.

عتبه نیوز ـ آزیتا ذکاء؛ پروفسور سیدمحمدتقی فاطمی یکی از شاگردان ممتاز دانشگاه پاریس به نام «اکول نرمال سوپریور» بود که در رشته ریاضی تحصیلات عالی خود را به پایان رساند و از این‌رو، دولت فرانسه این موفقیت را به دولت ایران تبریک گفت.
وی با عنوان «پدر علوم ریاضی نوین در ایران» شناخته شده است. پرفسور فاطمی با همکاری دوستان خویش ۲۶ جلد کتاب ریاضی در موضوعات جبر، هندسه، مثلثات و مکانیک استدلالی برای دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها تدوین و تألیف کرد.


زاده استان اصفهان
سیدمحمدتقی فاطمی در سال ۱۲۸۳ شمسی در یک خانواده‌ مذهبی و متدین در شهر نائین استان اصفهان متولد شد. خانواده‌ فاطمی از سادات شیعه و بزرگان شهر نائین و اصفهان و از نوادگان قاضی نورالهدی و از دو سو از سادات طباطبایی بود.
 
استخدام اداره فرهنگ در سن نوجوانی
از همان دوران کودکی در منزل پدری به یادگیری درس‌های فارسی، عربی و تعلیمات مذهبی مشغول شد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ را در همان شهر اصفهان گذراند و در سال ۱۳۰۰ شمسی به استخدام اداره فرهنگ و معارف شهر یزد درآمد.
 
ادامه تحصیل در فرانسه
وی سال ۱۳۰۶ شمسی در سن ۲۳ سالگی برای ادامه تحصیل در رشته ریاضیات عازم فرانسه شد و پس از نگارش رساله تخصصی «استعمال گروه‌ها در هندسه» و کسب درجه پروفسوری ریاضیات از دانشگاه عالی پاریس به میهن بازگشت.

تأسیس دانشکده فنی تهران
سیدمحمدتقی فاطمی در زمانی که دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ افتتاح شد، اقدام به پایه‌گذاری دانشکده فنی در همین دانشگاه کرد. بعدها در تأسیس دانشکده علوم نیز مشارکت کرد و سال‌ها در این دانشکده به تدریس پرداخت. وی در سال ۱۳۱۶ به تدریس هندسه ترسیمی در دانشگاه فنی و همکاری با فرهنگسرای علوم زبان فارسی در وضع واژگان معادل برای اصطلاحات مکانیک مشغول بود.
 
تدوین نخستین کتاب ریاضی
پروفسور سیدمحمدتقی فاطمی نخستین کتاب درس ریاضی را برای دانش‌آموزان در سال ۱۳۱۸ تألیف و تدوین کرد. علاوه بر این به کمک عده‌ای از همکاران خود برای فهم بهتر دانش‌آموزان در درس ریاضی ۲۶ جلد کتاب ریاضی در موضوعات جبر، هندسه، مثلثات و مکانیک استدلالی تألیف و تدوین کرد که سال‌ها علاوه بر دبیرستان‌‎ها در دانشگاه‎های کشور نیز تدریس می‌شدند.
 
اقامت در مشهد
پروفسور سیدمحمدتقی فاطمی در سال ۱۳۴۷ شمسی از دانشگاه تهران بازنشسته شد و به خاطر عشق و ارادت به امام رضا(ع) عازم مشهد گشت و به تدریس و مدیریت گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد همت گماشت. وی در بیست‌ودومین کنفرانس ریاضی کشور در سال ۱۳۶۹ به عنوان استاد پیشکسوت ریاضیات ایران در قرن معاصر مورد تقدیر قرار گرفت.
 
۴۵ سال تدریس ریاضیات
سیدمحمدتقی فاطمی، معلم، استاد، انسان وارسته و یکی از ریاضیدانان بزرگ در تاریخ معاصر کشورمان به شمار می‌رفت که خدمات بسیار ارزنده‌ای در پیشرفت علوم ریاضی و مکانیک داشته است. وی بیش از چهل‌وپنج سال سابقه تدریس در سطوح عالیه دانشگاهی در تهران و مشهد داشت.  
 
مدفون در صحن آزادی
مرحوم فاطمی از خادمان افتخاری حضرت رضا(ع) بود و بارها می‌گفت: «خدمت به امام رضا(ع) از افتخارات من است». عاقبت این خادم در آذرماه سال ۱۳۷۴ دار فانی را وداع گفت و پیکرش برای دفن به بهشت ثامن‌الائمه(ع) صحن آزادی انتقال و در بلوک ۷۸ به خاک سپرده شد.

منبع: خبرگزاری رضوی
کد خبر 1750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha