مشابه کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام رویدادی علمی در کشور برگزار نشده است

دبیر اجرایی اولین کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام گفت: تاکنون رویداد علمی به وزن کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام در کشور برگزار نشده است. 

سیدجلال فیاضی در گفتگو با عتبه نیوز در خصوص تجربیات برگزاری اولین برگزاری بین المللی امام رضا علیه السلام اظهار کرد: ایده و پیشنهاد اولیه کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام در اولین دوره برگزاری از سوی مرحوم آیت الله  طبسی مطرح شد. ایشان نگاهی بلند و آینده نگری ویژه ای داشت ‌حتی اگر در معماری حرم رضوی دقت کنید معماری حرم با نگاه بلند ساخته شده است. در زمان تولیت آیت الله طبسی در بخش های فرهنگی موسسات فرهنگی در حال گسترش بود و مرحوم طبسی نظرش بر این بود همایش و کنگره بزرگی از همه علما و اندیشمندانی که در جامعه حضور داشتند تشکیل شود و نسبت به شخصیت امام رضا علیه السلام جریانی شکل گیرد و این جریان استمرار داشته باشد، بنابراین فکر اولیه کنگره امام رضا (ع) از ایشان بود.

وی افزود: برگزار کننده این کنگره دانشگاه علوم اسلامی انتخاب شد و آن موقع دکتر سید جواد مصطفوی رییس دانشگاه بود. او یک عالم آرام بود و شخصیت علمی داشت و طبیعتا ورودی به کارهای اجرایی نداشت. از طرفی نگاه مرحوم طبسی این بود که بزرگترین اجتماع علما و فضلا و اندیشمندان شکل گیرد و اتفاقا همین هم شد و نه تنها تا سال ۶۳ و تا همین امروز گنگره ای با این وزن علمی اسلامی برگزار نشده است. 

فیاضی ادامه داد: از همان موقع بخاطر لطف آیت الله طبسی، بنده معاون اجرایی کنگره بودم که از دعوت مهمانان تا هماهنگی های بعدی در این‌ حوزه اجرایی تدوین میشد و ستاد اجرایی هم تشکیل شد. مسئولیت حفاظت کنگره بر عهده فرمانده سپاه حجت الاسلام موحدی بود و قرار بود همه شخصیت های علمی و سیاسی کشور در این کنگره حضور داشته باشند. 

وی اضافه کرد: موضوع اسکان مهمانان نیز حائز اهمیت بود و آیت الله خامنه ای رییس جمهور وقت بودند و قرار بود مهمانان لشکری و کشوری را دعوت کنیم از این رو مدرسه میرزا جعفر که بخشی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی است را به مهمانان و علما اختصاص دادیم و البته هتل هما شماره یک مشهد هم برای مهمانان اختصاص یافت.

فیاضی با اشاره به اینکه اواخر سال ۶۲ این ایده مطرح شد و در مرداد ۶۳ اولین کنگره برگزار شد واز آنجایی که هنوز فضای جنگ بود برخی از مهمانان خارجی نتوانستند حضور پیدا کنند اما مهمانان ارزشمندی مانند مرحوم آیت الله حکیم و سید جواد شهرستانی و نوری همدانی در اولین کنگره حضور داشتند تصریح کرد: از اول بنا بود کنگره بین المللی باشد و سه گروه ‌مهمان داشتیم اول شخصیت های سیاسی کشور بودند مانند آیت الله خامنه ای و آیت الله رفسنجانی. یک تعداد افرادی مانند آیت الله مکارم و رضا استادی در این کنگره حضور داشتند که مقاله ارایه داده بودند و گروه دیگر هم به عنوان مدعوین کنگره حضور داشتند. محل برگزاری هم سالن‌ اجتماعات دانشگاه علوم رضوی بود. همچنین رییس کنگره آیت الله جنتی و دبیر کنگره مرحوم آقای مصطفوی بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد سیاسی در زندگانی مبارک امام رضا علیه السلام به دلیل موضوع ولایتعهدی از دیگر امامان بیشتر است و شناخت انگیزه و سیره امام رضا علیه السلام از نظر پایه گذاری جمهوری اسلامی ایران آنقدر اهمیت داشت که مرحوم طبسی به این موضوع توجه داشت و روئسای قوا هم به آن اهمیت می دادند. در آن دوران با وجود جنگ تحمیلی، موضوعات علمی و  علمی مبتنی بر ارزش های دینی اهمیت داشت و به همین دلیل شخصیت های مهمی مانند رهبر معظم انقلاب که ان موقع رئیس جمهور بودند و مرحوم هاشمی رفسنجانی در این کنگره حضور یافتند.

کد خبر 1815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha