تشکیل کمیته مشترک میان عتبات برای زیارت میلیونی اربعین ضروری است

مدیر مرکز تخصصی مهدویت می گوید: نوع خدمتگذاری در حرم های اهل بیت(ع) هر ساله متفاوت است؛ شما در جریان اربعین دیدید که هر ساله نوع این خدمت متفاوت با سال قبل است نوع پذیرایی نوع خدمات فرهنگی فرق میکند لذا اولویت برای هم افزایی این است که نوع و شکل خدمتگذاری برای هر کدام از حرم های اهل بیت(ع) تعریف بشود.

پایگاه بین المللی اعتاب و زیارت: محرم و صفر دو ماه بزرگ زیارتی در مکتب اهل بیت(ع) و فرصت بی نظیر تجدید عهد با ائمه معصومین و پیوستن به نهضت انسان ساز حسینی است. حرم های اهل بیت(ع) محورهای گردهمآیی دوستداران و عزاداران ائمه اطهار (ع) در ماه های محرم و صفر است که در اربعین حسینی در کربلا و نیز سالروز شهادت امام رضا(ع) در پایان ماه صفر به اوج خود می رسد. در این رابطه با حجت الاسلام و المسلمین ناصر شهیدی از مدیران مرکز تخصصی مهدویت قم و روضه خوان بیست ساله حرم حضرت معصومه(س) گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

حرم های اهل بیت ع در ایران و جهان تشییع چگونه می توانند همکاری و تبادل میان خود را در جهت خدمت به زائر و زیارت بیشتر کنند؟

هر حرم با توجه به موقعیت کشور و استان خودش، شرایط اختصاصی خود را دارد مثلا کربلای معلا حرم سید الشهدا ع و حضرت عباس ع عملکرد شان نسبت به خدمات به زوار متفاوت هست البته تا اندازه ای که بنده مطلع هستم. بدیهی است مسئولین حرم های اهل بیت ع باید در این رابطه با یکدیگر جلسه داشته باشند؛ برای این کار نیاز به تشکیل جلسات و کمیته های اندیشه ورز هست. با تأسیس کمیته های اندیشه ورز از تجربیات یکدیگر در جهت بهبود خدمت در مرحله عمل بهره خواهند برد.

به نظر میرسد اگر یک دبیرخانه مرکزی برای این هم افزایی و همکاری آستان های مقدس تشکیل شود که ذیل این دبیرخانه، کمیته یا کمیته های اندیشه ورز و برنامه ریزی شکل بگیرد مفید خواهد بود. مسئولیت این دبیرخانه هم هر ساله به عهده یکی از عتبات مقدسه به طور چرخشی باشد. البته باید گفت که چنین کمیته ای در واقع بین اعتاب مقدسه در حال شکل گیری است، هم در ایران هم در عراق با توجه به جلساتی که برگزار میشود.
لذا تشکیل دبیرخانه که ذیل آن کمیته برنامه ریز و اندیشه ورز باشد لازم و از ضروریات است چون همیشه و هر سال جلوه های جدیدی و گروه های جدیدی وارد صحنه خدمتگذاری می شوند که این شکل و نوع کار را عوض میکنند.

احیانا چرخشی بودن مسئولیت دبیرخانه هر ساله باعث از بین رفتن یک پارچگی نمی شود؟

خیر زیرا اگر مسئولیت فقط به عهده یک حرم باشد بقیه از همان اول اعتماد لازم را نمیکنند، به عنوان نمونه و مثال ذکر کنم که ما تلاش کردیم تا سند ملی مهدویت رونمایی شود بعد ذیل آن فقط از دبیرخانه مسجد مقدس جمکران نام بردند به همین علت بقیه کنار کشیدن و میگویند چرا فقط جمکران محور باشد و همکاری نکردند. این کار از اشتباهات بود که انجام شد. ضمنا باید گفت هر که مسئول دبیرخانه بشود زحمت بسیاری را متحمل می شود لذا ممکن است به راحتی کسی این مسئولیت را قبول نکند.

به نظر شما چه موضوعاتی برای همکاری و هم اندیشی میان حرم های اهل بیت ع و بقاع متبرکه در اولویت قرار دارد؟

نوع خدمتگذاری در حرم های اهل بیت(ع) هر ساله متفاوت است؛ شما در جریان اربعین دیدید که هر ساله نوع این خدمت متفاوت با سال قبل است نوع پذیرایی نوع خدمات فرهنگی فرق میکند لذا اولویت برای هم افزایی این است که نوع و شکل خدمتگذاری برای هر کدام از حرم های اهل بیت(ع) تعریف بشود، البته این طبیعی است که در مرحله عمل کمی با هم متفاوت عمل کنند مثلا حرم امام رضا(ع) با حرم حضرت معصومه(ع) در خدمت رسانی و عمل با هم متفاوت هستند و همچنین در مباحث فرهنگی ذیل آن دبیرخانه که پیشنهاد و عرض شد برای حرم های اهل بیت(ع) مرکز فرهنگی با لحاظ اهداف متفاوت باید احداث شود. مثلا بررسی کنند که تأثیرگذاری حرم های اهل بیت(ع) در جهان تشیع به چه میزان و در چه حوزه های است؟ مثلا حرم امام رضا(ع) چه تأثیر و دامنه ای در جهان تشیع دارد؟ و میزان و کیفیت اثرگذاری چقدر بوده است؟

ماه های محرم و صفر بخاطر مناسبت های شگرف زیارتی هم چون اربعین، ماه زیارت هستند از این فرصت ها و ظرفیت ها چگونه باید برای رشد و تحول جمعی بهره برد؟

اهمیت جریان محرم و صفر برای هم افزایی میان اعتاب مقدسه و مصادیقی که شما فرمودید، همان زیارت اربعین امام حسین(ع) است. لذا اربعین سید الشهداء یکی از عملیات های مؤثر برای تغییر گذار تاریخی در جهان امروز است آنچنان که حضرت آقا رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما در یک پیچ تاریخی هستیم. از این رو توجه کنیم که اربعین شاخص و جلوه و زمینه همدلی و همبستگی است. گروه های معاند دینی و انقلابی از برخی بی برنامه بودن بخش های مسئول در ایران و عراق در ایام اربعین سوء استفاده میکنند. باید توجه داشت که گروه معاند برنامه ریزی کامل دارد برای این ایام و از قبل تهیه و تدارک می بیند حتی در این ایام موکب میزنند و بین مردم حضور پیدا میکنند. بنده خودم شنیدم که در ایام اربعین موکبی بوده با نام زید النار! (این شخص برادر منحرف امام رضا(ع) است) کی باورش می شود او هنوز مرید دارد، نیرو دارد و در این زمان هواداران اش فعالیت میکنند در زمان مهمی مثل اربعین.
لذا مسئولین امر با توجه به دیدگاه و افق رهبر معظم انقلاب، برنامه ریزی مناسب و کافی داشته باشند زیرا جریان اربعین واقعا در دنیا مؤثر است. هم چنین تمدن سازی قبل از ظهور منوط به برنامه ریزی صحیح برای اربعین است که جمعیت فراوانی از کل دنیا بر گرد حرم سیدالشهداء جمع می شود.

کد خبر 1873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha