نجات نوزاد تازه متولد شده با انجام عمل ترمیم کامل قلبی «تترالوژی فالوت» در بیمارستان رضوی

یک نوزاد تازه متولد شده مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی به همت تیم مجرب بیمارستان فوق تخصصی رضوی برای نخستین بار در شرق کشور تحت عمل جراحی ترمیم کامل «تترالوژی فالوت» قرار گرفت و از مرگ حتمی نجات یافت.

به گزارش عتبه نیوز، این نوزاد پسر ۹ مردادماه جاری در یکی از بیمارستان‌های مشهد متولد شده بود که یک روز پس از تولد، پزشک معالج به خانواده او اطلاع داد نوزاد دارای مشکل قلبی است و باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. از همین رو نوزاد سریع به بیمارستان رضوی منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه(NICU) این بیمارستان بستری شد.

دکتر محمود حسین‌زاده ملکی، فوق تخصص جراحی قلب و عروق بیمارستان رضوی که انجام این عمل جراحی خاص را برعهده داشت، در این خصوص اظهار کرد: این بیمار با دیسترس تنفسی(سندرم زجر تنفسی) و سیانوز(سیاه بودن رنگ مخاطات بدن) متولد شده بود و تحت درمان دارویی قرار گرفت.

وی گفت: با انجام اکوکاردیوگرافی بر روی این نوزاد دو روزه، مشخص شد او مبتلا به تترالوژی فالوت با اترزی پولمونر است که ابتدا تشخیص داده شد نوزاد تحت جراحی «شَنت‌گذاری» قرار گیرد، اما باتوجه به تکرار اکوکاردیوگرافی و شرایط بیمار تصمیم گرفتیم او تحت عمل ترمیم کامل قلبی قرار گیرد.

دکتر حسین‌زاده ملکی ادامه داد: بدین ترتیب این نوزاد پنجشنبه ۱۲ مردادماه و در چهارمین روز تولد خود به صورت اورژانسی به اتاق عمل بیمارستان رضوی منتقل شد و تحت عمل جراحی ترمیم کامل قلبی قرار گرفت. این عمل برای اولین بار در این بیمارستان و در شرق کشور با موفقیت بر روی این نوزاد چند روزه انجام شد.

وی افزود: در حال حاضر این بیمار توانسته رژیم غذایی را تحمل کند و از دستگاه تنفس مصنوعی نیز جدا شده است. او در پرتوی تلاش شبانه‌روزی تیم‌ بیهوشی، جراحی قلب و بخش مراقبت‌های ویژه نوزدان بیمارستان رضوی در شرایط پایداری قرار دارد و دوران نقاهت پس از عمل خود را در این بیمارستان سپری می‌کند. 

نقایص قلبی؛ شایع‌ترین نقایص مادرزادی نوزادان

فوق تخصص جراحی قلب و عروق بیمارستان رضوی از نقایص مادرزادی قلبی به عنوان شایع‌ترین نقایص مادرزادی پس از تولد نوزادان نام برد و گفت: تقریباً از هر هزار تولد زنده، ۶ تا ۱۴ مورد از نوزادان مبتلا به نارسایی قلبی یا مشکلات قلبی هستند و بسیاری از این موارد نیاز به مداخلات جراحی یا آنژیوگرافی دارند. 

شایان ذکر است، بیمارستان رضوی مشهد با دارابودن اتاق‌های عمل مجهز به دستگاه‌ها و امکانات پیشرفته دنیا و همچنین نیروهای متخصص و توانمند، قابلیت انجام اعمال پیچیده و خاص حوزه قلب و عروق نوزادان و کودکان را دارد و تاکنون در پرتوی عنایت حضرت رضا(ع) و تلاش تیم پزشکی بیمارستان، فرزندان بسیاری را به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانده است.

کد خبر 1897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha