سنگ تمام دختران دهه هشتادی از زائران امام هشتم(ع) در موکب حضرت نجمه(س)

دختران دهه هشتادی که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی دوره معرفتی بی نهایت را گذرانده اند در روزهای پایانی دهه آخر صفر میزبان دختران و زنانی هستند که از شهرهای دیگر به قصد زیارت و عزاداری به مشهدالرضا(ع) آمده اند.

عتبه نیوز  _ معصومه مومنیان | خیابان فداییان اسلام چند قدم مانده به میدان بسیج، موکب حضرت نجمه(س) نظرم را جلب میکند. وارد محوطه  میشوم و دختران جوانی را میبینم که مشغول واکس زدن کفش زائران هستند، منظورم از زائران همین زنان و دخترانی که برای زیارت امام رئوف(ع) به مشهد آمده اند، این مکان را برای اسکان خود انتخاب و به موکبی پناه آورده اند که متبرک به نام مادر امام هشتم(ع) است.

معامله دختران با امام رضا(ع)

دستهای سفید ظریفی که با فرچه سیاه آغشته به واکس روی تن کفش ها رفت و برگشت میکند، اولین صحنه ای است که در بدو ورود با آن مواجه میشوم. دختران نوجوانی که نشسته اند و کفش زئران را برق می اندازند، خودشان می‌گویند با امام رضا (ع) معامله کرده اند تا در قبال این خدمت، روز قیامت شفیع شان شود.


گرم تماشای کارشان هستم که مسئول  فرهنگی موکب حضرت نجمه(س) می‌رسد و بین همه این بهت زدگی ها همراهم میشود تا بیشتر با این موکب آشنا شوم.

کف محوطه بزرگ موکب، مفروش است و زنان و دختران تک تک یا گروه گروه دور هم نشسته اند، بچه ها در حال بازی و جست و خیز هستند، بخشی از محوطه سایبان دارد و در بخشی دیگر خورشید شهریورماهی مشهد آرام آرام بر زمین می‌تابد، انگار او هم دلش میخواهد به زمین بیاید و خادم زائران موکب حضرت نجمه(س) باشد.

صدای نوحه خوانی از بلندگوها در حال پخش است و همه چیز دست به دست هم داده تا حس و حال معنوی فضا بیشتر شود.

ظرفیت اسکان هزار نفری موکب حضرت نجمه (س)

طبق صحبتهایی که با حنانه یزد فاضلی داریم این موکب هر شب ظرفیت اسکان برای هزار نفر را دارد، داخل ساختمان سه خوابگاه داریم و بقیه افراد در محوطه اسکان دارند.

او ادامه میدهد: از ۲۰ شهریور ماه برای آماده سازی فضا وارد این مکان که متعلق به آستان قدس رضوی است شدیم و از روز بعد پذیرایی را شروع کردیم.

دخترانی که از بی نهایت آمدند


وقتی از مسئول  فرهنگی موکب حضرت نجمه(س) درباره نحوه انتخاب خادمان این موکب میپرسم، توضیح میدهد: ۹۸ درصد خادمانی که اینجا حضور دارند دختران دهه هشتادی هستند که در دوره معرفتی  «بی نهایت» که توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار میشود، شرکت کرده اند؛ در این دوره معارف دینی را به صورت خیلی ساده و کاربردی برای نوجوانان دهه هشتادی آموزش میدهد.

با یزد فاضلی به غرفه خطاطی که  میرسیم، میگوید: زائران مراجعه میکنند و هر موضوعی که دوست داشته باشند توسط دختران خطاط برایشان خطاطی میشود.

غرفه رادیو موکب، جایی است که دختران با خواندن نریشن های معرفتی و دینی یا پخش نوحه، حال و هوای موکب را معنوی می‌کنند.

کافه کتاب، خوراک روح دارد و سیب زمینی سرخ شده 

همینطور که در زیر سایه خورشید داخل محوطه موکب گپ و گفتمان گل انداخته به کافه کتاب میرسیم، این مکان مخصوص دختران دهه هشتادی است، یک مربی آنجا نشسته و درباره موارد معرفتی ائمه اطهار (ع) با این دختران نوجوان صحبت می‌کند و کتابهایی در همین زمینه به آنها معرفی میکند؛ در این کافه کتاب از مراجعان با بستنی، قهوه، سیب زمینی سرخ کرده و آبمیوه پذیرایی میشود.

بین گفتگو و تماشای محوطه، جلوی غرفه ای میرسیم که زنانی با پوشش بندری مشغول طبخ نان هستند؛ مسئول  فرهنگی موکب حضرت نجمه(س) اظهار میکند: غرفه آشپزباشی دو سالی است توسط زنان بندری و جنوبی اداره میشود، آنها نان لواش محلی و میان وعده های متنوعی برای زائران آماده میکنند.

از عطر چای تا بهارنارنج 

 لیوان چای تازه دم قند پهلو را در غرفه چایخانه به دستم میدهند و به بهارنارنج میرسیم، بهارنارنج اگر شما را هم مثل من یاد عطر چای خانه مادربزرگ می‌اندازد، اینجا اما غرفه مشاوره است که میهمانان این موکب به آن مراجعه میکنند و پس از شرحی مختصر در مورد مشکل خود، شماره تماس شان را به مسئول این غرفه میدهند تا برایشان وقت تعیین شود و بتوانند با مشاور صحبت کنند.

مشت و مال و بادکش برای رفع خستگی 

مشهدی های قدیم به جای ماساژ که واژه ای بیگانه است از اصطلاح مشت و مال استفاده میکردند، اصطلاحی که وقتی بر سر در یکی از غرفه های این موکب میبینم انگار خستگی از تنم بیرون میرود، خانم فاضل که لبخندم را میبیند برایم توضیح می‌دهد در این غرفه، ماساژ و بادکش به روش طی سنتی برای مراجعان انجام می‌شود.

غرفه جهاد تبیین، پزشکی، خیاط باشی، پارک کودک، پردیس کودک و در نهایت  کفشداری دیگر غرفه هایی است که در این موکب به زائران خدمت رسانی میکند.

کد خبر 2198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha