سه‌شنبه‌های دوست‌داشتنی با کاروان‌های «یا معین‌الضعفا(ع)»

در قالب اجرای طرح «یا معین‌الضعفا(ع)» شرایط تشرف کاروان‌های زیارتی مجاورین سالمند و توان‌یاب به این بارگاه ملکوتی فراهم می‌شود.

به گزارش عتبه نیوز، طرح زیارتی یا معین‌الضعفا(ع) از طرح‌های باسابقه آستان قدس رضوی است که توانسته فرصت زیارت بارگاه نورانی امام هشتم(ع) را برای بسیاری از مجاورین سالمند و توان‌یاب به ویژه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایی که روزها و حتی سال‌هاست دلشان برای زیارت این حریم نورانی می‌تپد، مهیا کند. 
این طرح سال‌هاست به همت بخش امداد اداره امور تسهیلات زائرین حرم مطهر رضوی با همکاری خادمان بخش صندلی چرخدار و معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر در ادوار مختلف سال اجرا می‌شود چنان‌که در حال حاضر روزهای سه‌شنبه هر هفته با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی، شاهد حضور کاروان‌های یا معین‌الضعفا(ع) در آستان جانان هستیم. 
مجاورین حاضر در این طرح توسط رابطین این اداره در حاشیه و سطح شهر مشهد شناسایی شده و به نوبت شرایط تشرف آنان در قالب کاروان‌های ۸۰ تا ۱۰۰ نفره با صندلی چرخدار به حرم مطهر فراهم می‌شود. تمامی هزینه رفت و آمد و میزبانی این افراد نیز برعهده آستان قدس رضوی است.
 

تشرف کاروان همراه با مرثیه‌خوانی
اجرای هر هفته مراسم تشرف این کاروان‌ها از ساعت ۹ صبح با حضور خادمان حرم مطهر رضوی با صندلی‌های چرخدار در ورودی بست شیخ طوسی شروع می‌شود. به عبارتی خادمان، صندلی‌های چرخدار را تحویل گرفته و مقابل این ورودی در صفوف منظم می‌ایستند تا ون‌های سفیدرنگ از گوشه و کنار شهر مشهد با مجاورین سالمند و توان‌یاب از راه برسند.   
سپس خادمان به استقبال تک تک این عاشقان می‌روند و آنان را با احترام خاصی سوار بر صندلی‌های چرخدار می‌کنند و کاروانی در صفوف منظم در مقابل ورودی تشکیل داده و سپس رضا رضاگویان به حرم مطهر مشرف می‌شوند.  
کاروان‌ طرح زیارتی یا معین‌الضعفا(ع) همراه با مرثیه‌خوانی یکی از خادمان به سمت صحن انقلاب اسلامی حرکت کرده و لحظات معنوی را برای تمامی حاضران ایجاد می‌کند. سپس به ترتیب اعضای کاروان با صندلی‌های چرخدار به پشت پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی برده شده تا از نزدیک‌تر زیارت کرده و با امام خوبان راز و نیاز کنند. 
قرائت صلوات خاصه و زیارت امین الله و پذیرایی از مجاورین سالمند و توان‌یاب حاضر با توزیع اقلام متبرک، از دیگر برنامه‌های این طرح زیارتی است. با اتمام مراسم در حدود ساعت ۱۰:۳۰ بار دیگر کاروان در مقابل گنبد طلایی بارگاه ملکوتی رضوی منظم می‌شود تا اعضای آن با معین الضعفا(ع) به امید زیارتی دیگر خداحافظی کنند.
خادمان در تمام این مدت به شایستگی همراه این میهمانان ویژه حضرت ثامن الحجج(ع) هستند، به طور مثال از ظرفیت بانوان خادمیار بخش دفاتر پیداشدگان اداره امور تسهیلات زائرین حرم مطهر رضوی برای کمک به جابه‌جایی بانوان سالمند و توان‌یاب از ون‌ها به روی صندلی‌های چرخدار استفاده می‌شود. 
در پایان مراسم، خادمان این میهمانان ویژه را با صندلی‌های چرخدار به محل استقرار ون‌ها در دوربرگردان شیخ طوسی منتقل کرده تا شرایط بازگشتشان مهیا شود.
گفتنی است، به همت بخش امداد اداره امور تسهیلات زائرین حرم مطهر رضوی با توجه به برخی از سرفصل‌های مصارف عواید و درآمد موقوفات آستان قدس رضوی بر طبق نیات واقفان، خدمات خاصی همچون اعزام زائر به موطن، اسکان موقت در مشهدمقدس، اهدای البسه و پیگیری خدمات درمانی به زائرین ابن السبیل(در راه مانده) و نیازمند واجد شرایط نیز ارائه می‌شود. 
 

کد خبر 3358

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha